مرکز تحقیقات ایمونولوژی افتخاری برای کشور است

تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مرکز تحقیقاتی را شناخته شده در عرصه بین المللی عنوان کرد و گفت: این اعتبار بالا افتخاری برای کشور است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر مصطفی معین روز چهارشنبه در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، افزود: چشم اندازی که در برنامه راهبردی این مرکز پیش بینی کردیم در بیستمین سالگرد آن به طور کامل تحقق یافته است و این مجموعه در زمینه ایمونولوژی، آسم و آلرژی در سطح ملی به عنوان یک مرکز مرجع شناخته می شود.

وی با یادآوری این که محورهای فعالیت این مجموعه برپایه های، پژوهش، آموزش تخصصی و ارایه خدمات تخصصی به بیماران است، ادامه داد: تربیت نیروهای متخصص از دستاوردهای مهم این مجموعه است و بیش از صدها نیروی متخصص را تربیت کرده و به سایر مراکز تحقیقاتی تزریق کرده است.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی در این مراسم که نکوداشت مقام استادی وی هم است، ادامه داد: در سال ۸۵ ما روش های تشخیصی ژنتیکی بیماری های نقص ایمنی اولیه را شروع کردیم و این کار به تدریج گسترش یافته و در حال حاضر تقریبا در همه بیماری های نقص ایمنی اولیه می توانیم تشخیص ژنتیک، قبل و بعد از تولد را ارایه دهیم.

معین ادامه داد: این مرکز در سال ۹۳ بخش غربالگری نوزادان برای تشخیص بیماری های نقص ایمنی اولیه همزمان با دنیا راه اندازی کرد.

وی بیان داشت: ژن درمانی آینده درمان بسیاری از بیماری ها در دنیا است که این روش درمانی هم در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی آغاز شده است.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، راه ندازی آزمایشگاه تشخیص ملکولی و ژنتیک، تاسیس بانک های تخصصی و دیتا بانک ها و ایجاد مرکز پذیره نویسی برای اهداکنندگان مناسب جهت پیوند سلول های بنیادی را از اولویت جدی این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد.

معین با یادآوری این که فعالیت کمیته پیوند سلول های بنیادی از سال ۸۶ آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که با ارتقای فرهنگ سلامت در کشور افراد مراجعه به این کمیته را از دوران نوزادی فراموش نکنند.

به گزارش ایرنا، تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با پیگیری های به عمل آمده و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مهر ماه ۱۳۷۸ در شورای عالی گسترش دانشگاه ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسید.
مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، فعالیت های علمی خود را با همت استادانی چون دکتر مصطفی معین، شادروان دکتر ابوالحسن فرهودی، دکتر زهرا پورپاک و همکاری علمی پژوهشی دکتر مسعود موحدی، دکتر محمد قرگزلو، شادروان دکتر اصغر آقامحمدی و پشتیبانی مدیریت وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران با رسالت ارتقا و توسعه دانش، پژوهش و فناوری و انجام پژوهش های بنیادی، همه گیرشناسی و مطالعات بالینی در زمینه ایمنی شناسی، آسم و آلرژی و تربیت نیروهای کارآمد پژوهشی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی همزمان با فعالیت های پژوهشی و آموزشی، از ۱۲ بهمن ۱۳۷۹ به طور رسمی آغاز کرد.

تدوین برنامه راهبردی مرکز و بازنگری آن هر پنج سال، تشکیل شورای پژوهشی مستقل، منظم و قانونمند، تشکیل کمیته اخلاق در پژوهش به طور مستقل، تشکیل  کمیته سیاست گذاری برای تصمیم گیری های اساسی، تشکیل کمیسیون های تخصصی مرتبط با اهداف و وظایف از جمله فعالیت های مهم این مرکز است.

از  دیگر فعالیت های این مرکز می توان به تلاش برای بهبود کیفیت اجرای طرح های تحقیقاتی اشاره کرد.

همزمان با مراسم بیستمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی  از زحمات و تلاش های دکتر مصطفی معین رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از مسوولان و محققان و پزشکان تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha