۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84230579
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار: زنگ خطر موج چهارم کرونا در کردستان به صدا درآمد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: درگیری یک ساله کشور با ویروس کرونا، موجب فوت تعدادی و ابتلا عده زیادی به درد و رنج بیماری شده اما این خستگی‌ها نباید منجر به بی تفاوتی شود چرا که زنگ خطر موج چهارم کرونا به صدا درآمده است.

به گزارش ایرنا،  بهمن مرادنیا روز دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: تمام تلاش ما و درخواست برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عبور از مقطع فعلی است که امکان بروز موج چهارم متصور است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر که کشور درگیر ویروس کرونا بوده، مشکلات جدی در زمینه اقتصاد و معیشت مردم به وجود آمده است افزود: از مردم می‌خواهیم تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اسفندماه،  نوروز خوبی را برای همه رقم بزنند.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه همه مسوولان واقف هستند که روحیه مردم خسته شده و کشش لازم را برای تداوم وضعیت موجود ندارد اضافه کرد: از مردم خواهش می کنیم تا با رعایت مسائل بهداشتی ماه کسب و کار خود در اسفند ماه را به ماه بی‌رونقی تبدیل نکنند و با حساسیت تمام در این ماه تلاش کنند تا این مقطع را هم پشت سر بگذاریم.

مرادنیا گفت: به دنبال ایجاد محدودیت هایی که منجر به تعطیلی شود نیستیم ولی در برابر تهدید سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها برنامه‌ریزی خود را برای برگزاری مراسم های جشن و عروسی در اسفندماه دارند و با توجه به اینکه تالار ها تعطیل نیست، همه آنها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله ها هستند و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سالن ها رستوران ها هم باید با جدیت دنبال شود.

مرادنیا با بیان اینکه همه چیز به خود مردم برمی‌گردد و اگر واقعا رعایت کنند فروردین و عید خوبی را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: از همه تیم‌های نظارتی انتظار می‌رود تا با نظارت دقیق، افرادی را که در هر اجتماعی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بی توجه هستند شناسایی و نسبت به تعطیلی تجمعات اقدام کنند.

وی همچنین خواستار رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در نمازهای جمعه و جماعات شد.

استاندار کردستان از فرمانداران هم خواست تا در سطح شهرستان‌ها نظارت عالی به وجود آید و اگر اماکن عمومی نسبت به دستورالعمل های بهداشتی بی‌توجه بودند حتما آن را تعطیل کند.

مرادنیا تداوم فعالیت های اجتماعی و صنفی را مشروط به حفط جان و سلامت مردم برشمرد و تاکید کرد: هر کس نسبت به این مهم بی توجه باشد با شدت با او برخورد می شود.

وی نگرانی و دغدغه اصلی را تهدید ویروس جهش یافته کرونا دانست و اظهار داشت: خروج از وضعیت آبی و رسیدن به وضعیت زرد،  ورود به وضعیت نارنجی و قرمز را هم در پی دارد.

استاندار کردستان از رسانه‌ها هم خواست تا همچنان با حساسیت لازم  هشدارهای بهداشتی را به اطلاع مردم برسانند.

موج چهارم کرونا در کردستان سخت‌تر خواهد بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: ویروس جهش یافته کرونا که با عناوین مختلف انگلیسی، آفریقایی و دیگر کشورها از آن یاد می‌شود میزان بیماری زایی و سرایت بسیار سریعی دارد که در صورت بروز موج چهارم در استان شاهد سخت ترین موج در یک سال اخیر خواهیم بود.

دکتر فرزین رضاعیاظهار داشت: در صورت مشاهده ویروس جهش یافته کرونا در استان شرایط به اسفند و فروردین سال گذشته و اعمال محدودیت های جدید باز می گردد که در این صورت اقتصاد کسبه به ویژه در شهرهای مرزی به مشکل جدی برخواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه مردم و مسوولان، باید افزایش حساسیت‌های جدی را داشته باشند افزود: در صورت امکان جلسات اداری به حداقل برسد و با حذف جلسات غیر ضروری زمینه ابتلای مردم به بیماری کاسته شود و در صورتی که جلسه‌ای ضرورت داشت، حاضران از ۲ ماسک استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با نارنجی شدن شهرهای جنوبی آذربایجان غربی که تعاملاتی با استان دارند، زنگ خطر هشدار را برای استان به صدا درآورده است تاکید کرد: همه مسافران علاوه بر داشتن نتیجه تست منفی، بر اساس دستورالعمل جدید در مرز باشماق و بازارچه سیرانبند مورد آزمایش تست کرونا قرار می گیرند.

رضاعی خواستار ممانعت از ورود خودروهای شخصی به شهرهای زرد استان شد و افزود: کردستان در جمع‌بندی های انجام شده جزو استان‌های مسافرپذیر تعیین نشده است و درخواست می شود ستاد ملی کرونا تجدیدنظر در این زمینه داشته باشد.

وی وضعیت استان را بسیار شکننده و اوضاع را نامناسب قلمداد و تاکید کرد: پروتکل‌های تعیین شده در حال حاضر برای تالار های عروسی، مناسب سنتهای کردستان نیست و از این رو صاحبان تالارها و سالن‌های عروسی حتما باید به رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ملزم شوند.

رضاعی در ادامه به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اشاره کرد و افزود: ۴۵۹ هزار و ۷۰۹ خانوار در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که ۲۶ هزار و ۷۰۰ فرد در تماس با بیماران بررسی و از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ نمونه مثبت و پیگیری های لازم انجام شد.

رضاعی با بیان اینکه ۲هزار و ۳۰۰ مورد ویزیت در منزل هم انجام گرفته است، یادآور شد: از این تعداد ۹۸ بیمار به بیمارستان ها ارجاع داده شدند.

وی اضافه کرد: هزار و ۳۰۲ تیم در این طرح مشارکت دارند و تیمهای نظارتی از ابتدای این طرح از ۴۹ هزار مکان بازرسی کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: ۶۳۰ خانه بهداشت، ۱۱۹ پایگاه سلامت، ۱۵۰ مرکز جامع خدمات سلامت، ۵۲ مرکز موقت کووید ۱۹ و ۱۶ مرکز ۱۶  و ۲۴ ساعته نمونه‌گیری کرونا در استات همچنان فعال است.

رضاعی با بیان اینکه مرحله اول واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان انجام گرفت افزود: در این طرح ۱۸۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و دو تا سه برابر آن طی چند روز آینده وارد استان خواهد شد.

وی تاکید کرد: واکسن به منزله پایان بیماری نیست و در حال حاضر از ۶۷۰ نفر از کادر درمان بخش آی‌سی‌یو  در مراکز درمانی استان،  ۱۸۰ نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: تا واکسیناسیون عمومی تمام جمعیت استان فاصله زیادی داریم و تنها راه در حال حاضر برای مقابله با بیماری، رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha