۸ دی ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84162906
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ واکسن‌ها

۸ دی ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 84162906
جنگ واکسن‌ها

مسکو- ایرنا - مدتی است جنگی تازه با ابزار رسانه در مورد کارایی واکسن‌های نوظهور کرونا در سطح بین المللی جریان دارد و آغازگر اصلی جریان این جنگ، برخی رسانه های غربی هستند که به عرصه انتشار اخبار و گزارش های مختلف با هدف تخریب و فضاسازی علیه بعضی واکسن های کرونا از جمله واکسن روسی تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی در مورد واکسن کرونا از زمان ساخت اولین نمونه های این واکسن در ماه های اخیر آغاز شده است و باتوجه به اهمیت جهانی این مساله و تلاش غربی ها برای در انحصار گرفتن بازار پر رونق و سودآورد واکسن کرونا، این جنگ درحال شدت یافتن است.

رقابت شدید میان غرب و مسکو در باره واکسن از همان اولین روزهای ثبت نخستین واکسن کرونا در جهان توسط روسیه در تابستان امسال آغاز و جنگ رسانه ای غرب علیه این دستاورد روسیه شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد.

 انتظار می رود جنگ اطلاعاتی در مورد واکسن کرونا در یک سال آینده جریان داشته باشد و عرضه آن به بازار این جنگ تشدید و رسانه های بیشتری وارد کارزار اطلاعاتی شوند.

براساس آمار ثبت شده در مجموع از ابتدای شیوع کرونا، بیش از ۸۰ میلیون ۳۸۱ هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند که بیش از ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. در روسیه هم ۳ میلیون و ۲۱ هزار نفر به کویید-۱۹ مبتلا شده و ۲۲۶ هزار و ۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

برای نخستین بار ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از جنگ اطلاعاتی در مورد واکسن کرونا سخن به میان آورد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه  با بیان اینکه دانشمندان در این جنگ شرکت ندارند، اظهار داشت: جنگ اطلاعاتی در مورد واکسن کرونا را برخی سیاستمداران و عناصر جنگ اطلاعاتی در مورد روسیه آغاز کرده اند.  

وی ادامه داد: این جنگ را رسانه های غربی به راه انداخته اند و در زمان حاضر نیز با انتشار اطلاعات نادرست به این جنگ دامن می زنند.

 وی با بیان اینکه این یک جنگ گسترده است، خاطرنشان کرد: موضوع کووید-۱۹ سیاسی شده است و انتشار اطلاعات نادرست در مورد گسترش بیماری کرونا جریان دارد.  

به گفته زاخارووا، بخشی از این واقعیت ناخوشایند، جنگ واکسن است که با تبلیغات منفی و سیاه نمایی روسیه و هرچه که مربوط به دستاوردهای میهنی این کشور می شود، ارتباط دارد.

دیپلمات ارشد روسی معتقد است که شیوه ها و توانمندی برای پاسخ دادن به انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن روسی اسپوتنیک وی و رد این ادعاها و ارائه استدلال های برای تکذیب این اطلاعات علیه روسیه بسیار مهم است.

وی گفت که در رسانه های غربی موارد بسیار زیاد شایعه در مورد واکسن روسی، کذب آشکار و انتشار تصورات واهی مشاهده کرده است.

به گفته زاخارووا، رسانه های غربی زمانی که نتوانستند مورد مناسبی برای آنها برای حمله به روسیه در مورد واکسن کرونا نیافتند یک شیوه جالب یافتند و مدعی شدند که روسیه کشور بدی است و به همین خاطر کارزار انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن های غربی به راه انداخته است.

جنگ اطلاعاتی شرکت های غربی برای تسخیر بازار واکسن

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، شرکت های غربی برای تسخیر بازار جهانی واکسن کرونا، کارزار بزرگی را علیه واکسن اسپوتنیک وی راه انداخته اند.  

سخنگوی وزارت دفاع روسیه سازمانی که در تولید واکسن اسپوتنیک وی نخستین واکسن روسی با وزارت بهداشت روسیه همکاری کرده است می گوید: وزارت دفاع روسیه از جزییات جنگ اطلاعاتی واکسن روسی اطلاع دارد.

به گزارش پورتال خبری روسی «روسکایا پلانتا»، ایگور کوناشنکوف گفت: ما می دانیم چه منابع و امکاناتی برای بی اعتبار کردن واکسن اسپوتنیک وی در سطح جهانی بکار گرفته شده است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در شبکه اینترنتی مجموعه ای از تحقیقات دروغین و ادعاهای شاهدان دروغگو آماده می شود تا ثابت کنند واکسن روسی کرونا خطرناک است و مردم از جمله پرسنل نیروهای مسلح روسیه از واکسیناسیون با اسپوتنیک وی خودداری می کنند.

  

این مقام روس معتقد است که نزدیک به ۲۰۰ واکسن کرونا در سطح جهانی در حال ساخت است.  

وی افزود: به دنبال واکسن روسی اسپوتنیک وی، واکسن آمریکایی فایزر و واکسن مُدرنا از این کشور و واکسن انگلیسی -سوئدی آسترازنسا وارد بازار جهانی می شود. برای اینکه هزینه طراحی و تولید واکسن تامین شود شرکت های تولید کننده واکسن نیاز به بازار جهانی دارند.  

در همین حال به گفته کوناشنکوف، شرکت آسترازنسا پیشنهاد شرکت روسی تولیدکننده اسپوتنیک وی را پذیرفته است و امکان بکارگیری این واکسن در واکسیناسیون دوم افراد وجود دارد.  

در همین حال رسانه های روسی نیز هر ازچند گاهی اخباری که در مورد واکسن های غربی منتشر می کنند جنبه منفی دارد.

به عنوان مثال شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که بخش قابل توجهی از مردم آمریکا تمایل ندارند با واکسن ساخته شده در این کشور واکسینه شوند.

شبکه تلویزیونی وستی شبکه دیگر دولتی روسیه در گزارشی به وجود عوارض جانبی واکسن انگلیسی اشاره کرد.  

تولید واکسن اسپوتنیک وی 

روسیه اولین کشور در جهان بود که واکسن کرونا با نام «اسپوتنیک وی» را ثبت کرد و این واکسن روز ۱۱ ماه اوت  در روسیه به ثبت رسمی رسید و اسناد مربوط به آن به سازمان بهداشت جهانی ارسال شد.

این واکسن دو ماه پیش توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تولید شد و انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی ۲.۵ میلیون دوز این واکسن تولید شود. به گفته مسوولان روس این کشور ساخت ۱۰ نوع واکسن کرونا را در دستور کار دارد.

 به گفته رئیس صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه کلمه وی در نام واکسن اسپوتنیک وی به معنی پیروزی است (از کلمه ویکتوری) برگرفته شده است.   

بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه روسی گامالیا سازنده واکسن اسپوتنیک وی اثربخشی واکسن روسی در برابر ویروس کرونا که روی حدود ۴۰ هزار نفر ازمایش شده است ۹۲ درصد است.

بر اساس این گزارش ۴۰ هزار داوطلب در آزمایشات بالینی به صورت تصادفی در آزمایشات مرحله سوم اسپوتینک وی شرکت کردند که بیش از ۲۰ هزار نفر با دوز اول واکسن و بیش از ۱۶ هزار نفر هم با دوز اول و دوم واکسن واکسینه شدند.

در این گزارش آمده است: این یافته ها توسط تیم موسسه گامالیا در یکی از برجسته ترین مجلات علمی پزشکی جهانی پس از ارزیابی مستقل توسط متخصصان برجسته بین المللی در زمینه اپیدمیولوژی منتشر شده است. در این گزارش آمده است، از ۱۱ نوامبر بیش از ۲۰ هزار داوطلب با اولین دوز واکسن و بیش از ۱۶هزار داوطلب با دوز اول و دوم واکسن در ۲۹ مرکز درمانی واکسینه شده اند.

بر اساس نتایج مشخص شده اثربخشی این واکسن بعد از ۲۱ روز پس از اولین تزریق این بود که در طول آزمایشات هیچ عارضه جانبی غیر منتظره ای روی آزمایش شوندگان مشاهده نشد. همچنین، در طول مطالعه، هیچ عارضه جانبی غیر منتظره ای مشخص نشد. برخی از واکسیناسیون ها عوارض جانبی کوتاه مدت مانند درد در محل تزریق، تب، ضعف، خستگی و سردرد داشته اند.

 وزیر تجارت روسیه اعلام کرد که کشورش برای تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا به نام اسپوتنیک وی تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ (تا شش ماه دیگر) برنامه ریزی کرده است.

به گزارش ایرنا، دنیس مانتوروف به شبکه تلویزیونی ار. ب. کا روسیه گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم تا ماه ژوئن ۳۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید کنیم اما ممکن است زودتر هم به این میزان واکسن کرونا دست بیابیم.

بازار جهانی واکسن کرونا 

بر اساس پیش بینی هایی که در مورد عرضه واکسن کرونا در سطح جهانی شده است، بازار واکسن کرونا رقمی نزدیک به ۷ میلیارد دلار را شامل می شود.

شرکت های تولیدکننده واکسن امیدوارند از این رقم سهم بیشتری داشته باشند و از محل عرضه واکسن کرونا که بهای آن تا ۴۰ دلار برای هر دوز و حتی بیشتر رسیده است، چند میلیارد دلار درآمد کسب کنند.  

مسوولان روسیه هم سهم گیری از این رقم را از محل فروش واکسن اسپوتنیک وی به کشورهای دیگر یا تولید آن با امتیاز روسیه در کشورهای متقاضی استفاده از آن را هدف قرار داده اند تا شاید دو میلیارد دلار یا بیشتر درآمد کسب کنند.

این واکسن با سرمایه صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه تولید شده است و دولت مسکو  برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده اند.

در همین حال «کریل دمیتریف» رئیس صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح تولید واکسن روسی به نام اسپوتنیک وی) روز جمعه از ارسال نخستین محموله واکسن اسپوتنیک وی به آرژانتین شامل ۳۰۰ هزار دوز خبر داد.

انتظار می رود این واکسن در سال ۲۰۲۱ به کشورهایی که با روسیه قرارداد خرید واکسن امضا کرده اند ازجمله هند تحویل شود.  

هدف از جنگ واکسن نیز گرفتن سهم بیشتر از بازار جهانی واکسن کرونا است که رسانه های هر کشوری برای پیشبرد واکسن ساخته شده در کشور خود تلاش می کند و شرکت های تولید واکسن نیز از این روند هر چند بطور پنهانی حمایت می کنند.

مساله جنگ واکسن کرونا به تازگی در یک برنامه شبکه تلویزیونی روسیه۱ مطرح شد و کارشناسان شرکت کننده در آن به این نتیجه رسیدند که دستاوردهای علمی به عنصری از جنگ اطلاعاتی تبدیل شده است.

الکسی یاکوولف رئیس انجمن ملی صنایع پزشکی روسیه در این برنامه تلویزیونی به نام «۶۰ دقیقه» گفت: در زمان حاضر جنگ برای تسخیر بازارهای واکسن کرونا در سطح جهانی جریان دارد.  

وی معتقد است باتوجه به اینکه طرف پیروز در این مسابقه بزرگ، یک منزلت سیاسی می یابد بین رقبای استراتژیکی مبارزه شدیدی شروع شده است.

این کارشناس روس معتقد است که مقامهای کشورهای مختلف ادعا خواهند کرد که واکسن های بیگانه بر نمونه های ویروس کرونا اثر نمی گذارد و این ادعاها بخاطر جنگ اطلاعاتی در مورد واکسن کرونا است که در آن تلاش می شود دستاوردهای علمی بی اعتبار شود.

 به گفته وی، تولید واکسن اسپوتنیک وی در روسیه که تاثیر بالای آن اثبات شده است، غرب را به شدت ناراحت کرده است. افرادی که یک دوز از واکسن روسی دریافت کرده اند یا به کرونا مبتلا نشده اند یا بیماری خفیف داشته اند.   

یاکوولف گفت: من با اسپوتنیک وی واکسینه شده ام و حتی به محدوده قرمز خطر کرونایی در بیمارستانها وارد شوم هیچ ترس و نگرانی ندارم.  

 انتظار می رود جنگ اطلاعاتی در مورد واکسن کرونا در یک سال آینده جریان داشته باشد و عرضه آن به بازار این جنگ تشدید و رسانه های بیشتری وارد کارزار اطلاعاتی شوند.

بر اساس آمار ثبت شده در مجموع از ابتدای شیوع کرونا، بیش از ۸۰ میلیون ۳۸۱ هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند که بیش از ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در روسیه، ۳ میلیون و ۲۱ هزار نفر به کویید-۱۹ مبتلا شده و ۲۲۶ هزار و ۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha