استاندار: نخاله‌های ساختمانی مشکل اساسی مازندران است

نوشهر- ایرنا - استاندار مازندران گفت : حجم انبوه نخاله‌های ساحتمانی و عدم جداسازی زباله از مبدا مهم‌ترین مشکلات اساسی حوزه مدیریت پسماند در مازندران است.

به گزارش ایرنا ، احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در آئین افتتاح  نیروگاه زباله سوز نوشهر که با حضور ویدئوکنفرانسی حضور رئیس جمهوری برگزار شد ، افزود : اگر بتوان با جداسازی زباله از مبداء بویژه نخاله های ساختمانی را کاهش داد و سپس آن را سوزاند ، بخش زیادی از مشکل پسماند مازندران حل می شود.

وی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نهادهای آموزشی و رسانه ها را در تحقق این مهم بسیار موثر دانست و ادامه داد : معضل پسماند در مازندران در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه قرار است و امروز با طرح هایی که در نقاط مختلف استان اجرا شد از جمله نیروگاه زباله سوز نوشهر و نیروگاه مشابهی که در ساری در دست ساخت است ، وضعیت استان نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است و اطمینان دارم اگر تحریم های ظالمانه نبود ، امروز مازندران وضعیت بسیار بهتر در حل معضل پسماند داشت.

استاندار مازندران از رییس جمهوری و مجموعه دولت دوازدهم به خاطر افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات پسماند کشور و توجه ویژه به استان های شمالی در این زمینه تقدیر کرد و گفت : خوشبختانه آقای رییس جمهوری شخصا در نشست هیات دولت بر ضرورت حل معضل پسماند بویژه در استان های شمالی تاکید داشتند و دستور دادند تا این موضوع در اولویت کاری مسئولان دست اندرکار قرار گیرد .

حسین زادگان گام های برداشته شده برای حل مشکل زباله در مازندران طی سال های اخیر را بزرگ توصیف کرد و گفت : در مجموع حل این معضل در تمامی مناطق استان در دستور کار قرار گرفته است و استان را برای این منظور منطقه بندی کردیم و به فراخور هر منطقه هم راهکار متناسب پیشنهاد دادیم و اکنون پروژه های مربوط به پسماند در برخی مناطق استان مانند شهرستان های نور ، محمود آباد در مرحله خط و پردازش قرار دارد و در مناطقی مانند رامسر ، تنکابن و چالوس نهایی شده و در فرایند اجرا است.

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : نیروگاه زباله سوز ساری نیز با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع معضل پسماند در مازندران در دولت تدبیر و امید همواره در حال کوچک شدن بوده است.

حسین زادگان ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر را مدیون سفر مقام معظم رهبری به این منطقه و کمک ۲۷ میلیارد تومانی ایشان برای آغاز کار دانست و گفت : البته نیروگاه زباله سوز نوشهر تجربه جدیدی برای حل معضل زباله در استان های شمالی است و طبیعی است که همه باید انتظار تجربه نخست را از آن داشته باشیم تا به مرحله ثبات برسد.

استاندار مازندران از مجری و مسئولان شرکت اجرایی نیروگاه زباله سوز نوشهر خواست تا تولید برق مدنظر و تهیه و نصب فیلتر این نیروگاه را پی گیری کنند تا در آینده مشکلاتی ایجاد نشود.

حسین زادگان همچنین از همراهی و مشارکت همه جانبه مسئولان ادوار گذشته و کنونی بابت به سرانجام رساندن این طرح ملی قدردانی کرد.

  ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فراوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود حداکثر طی ۲ سال به بهره برداری برسد.

پس از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید گره های کور مشکلات اجرایی شدن این طرح که بیشتر مربوط به موازین زیست محیطی ، کمبود زمین و نیز محدودیت های ورود تجهیزات به خاطر تحریم های ظالمانه بود ، یکی پس از دیگری باز شد و روند اجرایی آن که در حد کلنگ زنی باقی مانده بود ، شتاب گرفت.

بر اساس گزارش های رسمی تاکنون برای ساخت این نیروگاه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۲۶ میلیارد تومان آن از محل سفر مقام معظم رهبری بود و بقیه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

با بهره برداری رسمی از این نیروگاه که به لحاظ برخورداری از آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان دومین در نوع خود پس از نیروگاه تهران است زمینه اشتغال دستکم  ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha