۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 1026
کد خبر: 84113587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رقابت روستاییان مازندران با شهرنشینان در تولید زباله

ساری - ایرنا - مدیرعامل پسماند استان مازندران گفت: هم اکنون ۴۳درصد زباله های تولیدی مازندران مربوط به روستاییان است که این مسئله با توجه به حساسیت محیط روستا نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد زرودی روز سه شنبه در کارگروه پسماند مازندران افزود: به دلیل عدم تفکیک مناسب زباله در روستاها و برخی از شهرها حجم تولید زباله در مازندران رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان میزان تولید زباله در مازندران تا سال ۱۴۰۴ چشم انداز ۲۰ ساله کشور به حدود ۶ هزار تن برسد که نسبت به وضعیت فعلی رشد ۱۰۰ درصدی را خواهد داشت.

مدیرعامل پسماند استان مازندران اظهار داشت: اگر طرح تفکیک زباله در استان به نتیجه نرسد، زباله همچنان به عنوان چالش در این استان وجود خواهد داشت و طرح‌های فرآوری در دست اجرا نیز پاسخ حجم نیاز را نخواهد داد.

طبق اخرین گزارشات رسمی روزانه در استان مازندران سه هزارتن زباله تولید می شود که از این میزان حدود یکهزار و ۲۶۰ تن زباله تولیدی مربوط به روستاهاست.

استان مازندران سه هزار روستا دارد که حدود ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان در این مناطق سکونت دارند.

تفکیک زباله از مبدا راه نجات مازندران از چالش پسماند

مدیرعامل پسماند مازندران همچنین به مسئله تفکیک زباله به عنوان یک اولویت برای مدیریت پسماند استان اشاره کرد و گفت: طرح های تفکیک زباله در شهرهای مازندران نیز تاکنون نتیجه مثبتی بر کاهش میزان زباله نداشته است.

زرودی راهکار اصلی غلبه بر چالش زباله مازندران را نهادینه شدن فرهنگ تفکیک از مبدا اعلام کرد و اظهار داشت: با این طرح حداقلی حدود نیمی از حجم زباله ها کاسته می شود.

وی اجرای طرح فرآوری زباله در واحدهای آپارتمانی شهرهای ساحلی را به دلیل محدودیت زمین برای دفن نیز از دیگر راهکارهای سازمان پسماند برای کاهش حجم زباله بیان کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در رامسر در دست اجر است.

مدیرعامل پسماند مازندران از تشکل های مردم نهاد زیست محیطی استان نیز خواست تا برای طرح فرهنگ سازی تفکیک زباله به کمک سازمان پسماند و شهرداری ها بروند.

استان مازندران بیش از ۱۰۰ تشکل مردم نهاد در حوزه زیست محیطی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha