۲۰ درصد کارگاه‌های خراسان شمالی فرار بیمه‌ای دارند

بجنورد - ایرنا - مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۲۰ درصد از کارگاه‌های فعال در این استان به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز و زیرزمینی به‌نوعی مرتکب فرار بیمه‌ای می‌شوند.

سیداحمد سیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرار بیمه ای در استان زیاد است، بخشی از فعالیت کارفرمایان در استان زیرزمینی است که این امر بیشتر در حاشیه شهرها دیده می شود و هویت کارفرمایان برای این سازمان آشکار نیست.

وی افزود: هنوز آمار دقیقی از کارگاه های فعال که فرار بیمه ای دارند، احصا نشده است اما با توجه به آمار جمعیت استان و نیروی کار برآورد شده است که حدود ۲۰ درصد فرار بیمه ای وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: حتی برخی از مطب ها و مراکز درمانی استان نیز، برای فرار از بیمه، فهرست نیروهای خود را کامل نمی دهند و این بدان معنی است که بخشی از نیروهای فعال در مطب ها و مراکز درمانی استان نیز از بیمه برخوردار نشده و یا به طور کامل بیمه ندارند.

سیدی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش پوشش بیمه ای استان برنامه های بلندمدت و کوتاه مدتی دارد، گفت: از تمام ظرفیت  این سازمان برای توسعه ضریب بیمه استفاده خواهیم کرد و با استفاده از نیروهای مجرب، بازرسی از کارگاه ها را افزایش می دهیم.

وی اظهار داشت: برای زیر پوشش بردن کارگاه ها از ظرفیت سازمان صنعت، معدن تجارت خراسان شمالی و نیز اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه بهره خواهیم برد تا بحث بیمه را سامان داده و از فرار بیمه ای جلوگیری کنیم.

سیدی گفت: سازمان های مربوطه باید برای زیر پوشش بردن کارگاه های زیرزمینی، که به نوعی از پوشش بیمه ای فرار می کنند، مشوق هایی ایجاد کنند تا آنان نسبت به دریافت مجوز برای فعالیت اقدام کنند که در این صورت هویت آنان و نیروی کارگری به کار برده شده نیز آشکار خواهد شد و ما برای بحث بیمه اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: پدیده فرار بیمه ای علاوه بر پرداخت حقوق و  دستمزد پایین به کارگر و بیمه نبودن آنان، عواقب و مشکلات زیادی از جمله آسیب های اجتماعی و رعایت نکردن استانداردها در تولید کالا را نیز به دنبال خواهد داشت.

سیدی در خصوص فرار بیمه ای برخی از مطب های پزشکان و مراکز درمانی استان برای پوشش نیروهای خود، گفت: این امر به معضلی در استان تبدیل شده است و برخی از مطب ها با وجود اینکه لیست بیمه رد می کنند، اما تعداد روز کاری را بسیار کم در نظر می گیرند.

وی اظهار داشت: از ظرفیت دفتر امور بانوان استانداری و نظام پزشکی استان برای بحث منشی های مطب پزشکان استفاده خواهیم کرد، این قشر از جامعه باید از تمامی حق و حقوق خود بهره مند شوند اما متاسفانه شماری از آنان با کمترین حقوق، فعالیت کاری دارند که این امر به دور از عدالت اجتماعی است.

سیدی با اشاره به اینکه فرار بیمه ای معضل تمامی استان های کشور است، گفت: البته این استان در فرار بیمه ای از میانگین کشوری پیشی گرفته است که پایین بودن درآمد سرانه خانوار، مشکلات اقتصادی کارفرمایان و کمبود نقدینگی آنان، ضعف بخش صنعت، مطالبه گر نبودن کارگران در بحث بیمه از کارفرمایان، ضعف فرهنگی و نبود آگاهی و اطلاعات لازم در خصوص مزایای بیمه از علل آن است.
وی علت اصلی بیمه نبودن نیروی کار را پایین بودن سطح فرهنگ افراد جویای کار دانست که این حق را از کارفرمایان مطالبه نمی کنند.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: برخی از افراد جویای کار در این استان تنها به دریافت حقوقی پایین، بدون بیمه بسنده می کنند و تنها به دنبال برآورده شدن نیازهای روزمره خود از جمله خوراک، پوشاک و مسکن هستند و به امنیت شغلی، بازنشستگی و ازکارافتادگی توجهی ندارند.
سیدی افزود: ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۴۲ درصد است که استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی هفت درصد از این میانگین عقب است.

وی ضریب کنونی پوشش بیمه ای خراسان شمالی را ۳۵ درصد عنوان و بیان کرد: ۱۰۲ هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان این استان بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند که شمار آنان با افراد تحت تکفل به ۲۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر می رسد.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۷ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی ها بازنشسته و مستمری بگیر هستند و با احتساب افراد تحت تکفل به ۴۵ هزار نفر می رسند.

سیدی افزود: در مجموع ۳۰۶ هزار و ۳۷۸ نفر از جمعیت این استان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در این شاخص از کشور عقب هستیم که باید تلاش کنیم تا به متوسط این شاخص در کشور برسیم، جذب کارفرمایان فرار بیمه ای می تواند این شاخص  را ارتقا دهد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ساختار اشتغال استان در بحث صنعتی نسبت به سایر استان ها ضعیف است، در مجموع پنج صنعت بزرگ در استان وجود دارد و این در حالی است که در سایر استان ها جمعیت زیادی از مردم زیر پوشش بیمه صنایع و همچنین شهرک های صنعتی هستند.

سیدی افزود: بیشترین آمار بیمه ای استان مربوط به صنعت دامپروری، صنایع دستی، صنعت ساختمان و کارگاه های کوچک است که ضریب اشتغال در استان را تشکیل می دهد اما متاسفانه در سال های اخیر این نوع اشتغال از جمله ساخت و سازها نیز پایدار نبوده است.

سیدی بر توسعه عدالت اجتماعی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: در جوامع پیشرفته، ضریب پوشش بیمه ای جمعیت، شاخص بسیار مهمی است که در ارزیابی ها مورد توجه قرار می گیرد چرا که نشان دهنده توسعه عدالت اجتماعی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha