۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1828
کد خبر: 84087130
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۳ میلیون هکتار از زمین های ملی جنوب کرمان حدنگاری شد

جیرفت - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از حدنگاری ثبتی (کاداستر) سه میلیون و ۲۷۶ هزار هکتار از عرصه‌های ملی این منطقه طی هفت سال گذشته خبر داد.

حمزه احمدی روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، به عملکرد هفت ساله دولت تدبیر و امید در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: اخذ سند مالکیت عرصه‌های ملی با رویکرد کاداستر در این سطح (سه میلیون و ۲۷۶ هزار هکتار)، از جمله عملکرد واحد ممیزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان است.

به گفته وی، طی مدت (هفت ساله) در راستای بیابان زدایی، تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال گلدانی، ۲ هزار و ۸۶۰ کیلومتر بادشِکن، یازده هزار هکتار مدیریت هَرزآب‌ها و آبیاری و مراقبت ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از بیابان‌های جنوب انجام شد.

او عرصه‌های بیابانی جنوب کرمان را یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار برشمرد و از مالچ پاشی توام با نهالکاری ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از مناطق بیابانی طی این هفت سال خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به عملکرد بخش جنگل این اداره کل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و از جنگلکاری ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار با نهال، تولید ۹۳۰ هزار اصله نهال و تجهیز و نگهداری نهالستان در سطح چهار هکتار از زمین‌های این منطقه خبر داد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون یکهزار و ۴۸۰ هکتار از ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان نگهداری، توسعه  و شناسایی شده است، گفت: اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان توسعه، نگهداری و تجهیز پارک جنگلی را در سطح ۳۰۰ هکتار و توسعه جنگل با بذر را در سطح سه هزار و ۲۲۵ هکتار اجرا کرده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان احداث چهار هزار و ۶۲۱ هکتار هلالی آبگیر، احداث یک هزار و ۲۴۱ هکتار بذرکاری در سطح یک هزار و ۲۸۶ هکتار، احداث ۲۴ باب آبشخور دام را از جمله عملکرد واحد مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان طی دولت تدبیر و امید اعلام کرد.

 احمدی افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

او همچنین تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از ابتدای دولت تا کنون ۲۲۲ هزار و ۱۹۴ مترمکعب عملیات سنگی ملاتی، ۸۵۸ هزار و ۹۸ مترمکعب خاکی و پروژه های بیولوژیک و بیومکانیک در سطح ۲۱ هزار و ۷۰۹ هکتار در حوزه‌های آبخیز مطالعه و اجرایی شده است.

وی از مطالعات تفصیلی- اجرایی و پخش سیلاب ۳۸۸ هزار و ۵۵۴ هکتار از ابتدای فعالیت دولت تا کنون در منطقه جنوب کرمان خبر داد.

احمدی گفت:  ۱۷۷ کیلومتر کمربند حفاظتی (احداث بنچ مارک) در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.

وی مبارزه با لورانتوس (بیماری جنگلی و مرتعی) در سطح ۹ هزار و ۸۸۰  هکتار و پیش آگاهی و کنترل آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی (مبارزه با آفت) در سطح ۱۳۴ هزار و ۴۹۵ هکتار را از عملکرد حوزه حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان دانست.

احمدی همچنین از خرید و توزیع ۶۸۲ تنور گازی به اهالی حاشیه جنگل و جنگل ‌نشینان منطقه جنوب کرمان به منظور کاهش قطع درختان طی فعالیت هفت ساله دولت خبر داد و هدف این طرح را کاهش و متوقف کردن روند تخریب عرصه‌های منابع طبیعی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه در راستایی تغییر الگوی مصرف سوخت ۲۰۵ آبگرمکن خورشیدی با حمایت‌های دولت خریداری و نصب شد. کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم برای مصرف تامین آب گرم  را هدف اصلی توزیع رایگان آبگرمکن‌های خورشیدی عنوان کرد.

احمدی همچنین از نهال‌کاری ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از بیابان های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون خبر داد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان یک سومِ پهناورترین استان کشور با جمعیت یک میلیون نفر در هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.

سرخط اخبار استان‌ها