۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 83909652
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آزمایش کرونا از کارگران باغ‌های سیب سمیرم اجباری شد

اصفهان- ایرنا- معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: آزمایش کرونا از کارگران غیر بومی باغ های سیب این شهرستان اجباری شده است.

سید حجت‌الله موسوی روز یکشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نزدیکی به زمان برداشت محصول سیب سمیرم، اظهارداشت: طبق اطلاعات اعلامی از سازمان جهاد کشاورزی حدود ۸۰ درصد از کارگران سیب‌چین این شهرستان از خارج منطقه وارد این شهرستان می‌شوند.

به گفته وی این مهم با وجود شرایط سخت و پرریسک کرونایی باید با مراقت ها و پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه و همراه با تست کرونا در ابتدای ورود این کارگران به شهرستان همراه باشد.

معاون شبکه بهداشت سمیرم با بیان اینکه بکارگیری افراد بالای ۶۰ سال برای برچیدن سیب ممنوع است، ادامه داد: علاوه بر این افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف جسمانی هستند نباید در زمان برداشت محصول فعالیت کنند.

موسوی یکی از مشکلات اصلی در زمان برداشت محصول سیب سمیرم را حمل و نقل کارگران از محل سکونت تا باغ یا انبار سیب عنوان کرد و گفت: نوع نشستن کارگرها در پشت وانت در کنار یکدیگر در این دوره کرونایی بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: ضدعفونی کردن خودروهای حامل کارگران و رعایت فاصله مناسب افراد با یکدیگر در کنار استفاده مداوم از ماسک دستورالعمل قطعی ما در این رابطه خواهد بود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سمیرم با اشاره به شروع شیوع آنفلوآنزا از نیمه شهریور ماه، تاکید کرد: تداخل و فراگیری آنفلوآنزا با بیماری کووید-۱۹ در سال جاری بویژه در شهرستان‌های سردسیری همچون سمیرم ریسک خطر ابتلا و حتی مرگ ناشی از این بیماری‌ها را  بیشتر می‌کند.

موسوی یادآور شد: برای پایین آوردن احتمال انتقال ویروس در میان کارگران، تهیه محلول ضدعفونی دست‌ها، رعایت فاصله ۲ متری و استفاده از ماسک باید به شکل روزانه تهیه، رصد و انجام شود.

وی تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در سمیرم تا به امروز با ۱۵۶ زن و ۱۳۹ مرد اعلام کرد  و افزود: ۱۱۵ نفر از این افراد از شهر سمیرم و ۱۸۰ مبتلای دیگر از روستاها، شهرها و عشایر مستقر در این منطقه هستند.

معاون شبکه بهداشت سمیرم ادامه داد: ۹ نفر از این مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند که ۳ نفرشان مرد و ۶ نفر نیز زن بوده‌اند.

به گفته موسوی، ۱۴ مرکز درمانی در هر چهار بخش سمیرم به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمت به عموم مردم هستند و ۲ مرکز ۱۶ ساعته اختصاصی کرونا در سمیرم و شهر بیده نیز افراد مشکوک به کرونا را پذیرش و آزمایش می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا در همین پیوند، اظهار داشت: یک‌هزار و ۲۹ کرونا مثبت از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا به امروز در این شهرستان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

حجت‌الله تنهایی خاطرنشان کرد: ۴۸ نفر از مبتلایان به این ویروس ناشناخته در این شهرستان تا به امروز فوت شده‌اند.

شهرستان سمیرم قطب تولید بهترین نوع سیب‌های درختی کشورمان با متوسط تولید  ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیب در سال در حدود۱۸  هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است که بخش زیادی از این محصول به کشورهای عربی، اوراسیا و اروپا صادر می‌شود.

کارگرهای زن و مرد از استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و کرمان هر ساله در فصل برچیدن سیب درختی سمیرم وارد این شهرستان می‌شوند.

شهرستان‌های شهرضا و سمیرم به ترتیب با ۱۶۰ و ۹۰ هزار جمعیت ثابت و عشایری، در ۷۵ و ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha