۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83766731
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با آفت سن در هفت هزار هکتار از مزارع گندم مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد گفت: هفت‌هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان علیه «سن مادر» سمپاشی شده است.

جعفر ایمانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، همزمان با سمپاشی علیه علف‌های هرز، مبارزه با آفت سن مادر را در مزارع خود شروع  کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع گندم انجام می‌شود، اضافه کرد: سمپاشی مزارع علیه آفت سن مادر نقش مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می‌کند.

وی افزود: تاکنون علاوه بر مبارزه علیه آفت سن مادر، ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم مهاباد علیه علف هرز سمپاشی شده و عملیات علیه این ۲ آفت در گندمزارهای این شهرستان ادامه دارد.

 رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: گندم از جمله محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک به شمار می‌رود و این محصول به ۲ صورت دیم و آبی در مزارع مهاباد کشت می‌شود.

«ایمانیان» اظهار داشت: با توجه به بارش بهاره و رطوبت هوا احتمال بیماری‌های قارچی مانند زنگ گندم و لکه نواری در مزارع گندم وجود دارد و کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می‌کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می‌شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.

سمپاشی مزارع گندم علیه آفت سن زمانی ضروری است که به طور متوسط در هر مترمربع یک عدد «سن گندم» مشاهده شود.

در سال زراعی گذشته ۴۹ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافته است که از این مقدار، ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت دیم و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به صورت آبی کشت شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha