«آبادگران ایران اسلامی»؛ ظهور و افول یک ائتلاف اصولگرا

تهران- ایرنا- آبادگران عنوان ائتلاف پیروز اصولگرایان در انتخابات دهه ۸۰ خورشیدی است که اکنون در قالب یک حزب به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

«ائتلاف آبادگران ایران اسلامی» که به طور غیررسمی «آبادگران» نامیده می‌شود، نام ائتلافی اصولگرا است که در آغاز تشکیل آن در سال‌های نخستین دهه هشتاد، «محموداحمدی نژاد» رئیس جمهوری پیشین ایران از چهره‌های شاخص و تاثیرگذار آن محسوب می‌شد. 

این ائتلاف با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای در ساختار، اعضا، اهداف و رویکردها شد و هم اکنون ادامه آن با عنوان «جمعیت آبادگران ایران جوان» شناخته می شود و «حسن بیادی» دبیر کلی آن را بر عهده دارد.

«حبیب کوهی»، «سیدمحمد آقامیری»، «علیرضا احمدی»، «وحید ابراهیم زاده»، «قاسم‌ محمدی»، «علی‌اکبر بیاری‌نژاد»، «احمدرضا دلیران»، «نفیسه راهداری»، «محمدرضا کریمی»، «مسعود محنتی»، «رمضان یوسفی»، «حسین حسنی بافرانی»، «محمدرضا جمالی»، «محسن رضایی»، «معصومه عامری»، «محمد فتحی»، «مهدی رحمتی»، «رضاقبادی مهر»، «شکوفه یاری جانی» و «رضانورا» اعضای شورای مرکزی جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی را تشکیل می‌دهند که در چهارمین کنگره این تشکل در اسفندماه ۹۷ انتخاب شدند.

شکل‌گیری و ترقی ائتلاف

ائتلاف آبادگران ایران اسلامی در جریان رقابت‌های دومین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که اسفندماه سال ۸۱ برگزار شد، به عنوان یک فهرست انتخاباتی شکل‌گرفت. در ایجاد این ائتلاف، تصمیمات «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی» که از تشکل‌های نوپا اما موثر اصولگرا در آن مقطع محسوب می‌شد نقش اساسی داشت.

به این شکل، ائتلاف آبادگران ایران اسلامی در آستانه دومین انتخابات شوراهای اسلامی پایه‌گذاری و قرار شد محمود احمدی‌نژاد و «حسین فدایی» دبیرکل سابق «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» مسئولیت انتخاب نامزدها و هدایت تبلیغات انتخاباتی را در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مهم برعهده گیرند. در نهایت، آبادگران ایران اسلامی موفق به تصاحب ۱۴ کرسی از ۱۵ کرسی دومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در تهران شدند و موفقیت‌هایی را در سایر شهرها نیز به دست‌آوردند

ائتلاف آبادگران نه تنها در انتخابات دومین دوره شوراهای شهر و روستا به پیروزی رسید، مهم‌تر از آن با انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست‌ دولت توانست پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ باشد. این ائتلاف در انتخابات مجلس هفتم هم توانست بسیاری از کرسی تهران را به خود اختصاص دهد.

تشکلی که بسیاری آن را موسمی می‌نامیدند، با تکیه بر حمایت‌ طیفی از نخبگان سیاسی، دولتمردان و نهادها و نیز بیلبوردهای تبلیغاتی چشمگیر، ظرف مدت کوتاهی رشته احزاب کهنه‌کار و دارای نام‌ونشان را پنبه کرد و یکی پس از دیگری پیروز میدان انتخابات در مقاطع ‌مختلف شد؛ اتفاقی که بخش مهمی از آن با همگامی محمود احمدی‌نژاد رقم خورد. این دوران اما دیری نپایید. ائتلاف آبادگران ایران اسلامی که به سرعت مناصب و کرسی‌ها را در دولت، مجلس و شهرداری تصاحب می‌کرد، به مرور از درون دچار اختلاف و انشقاق شد تا جایی‌که در همان مجلس هفتم از اختلاف نظرها میان برخی اعضای آبادگران با محموداحمدی نژاد برافتاد. 

افولی زودهنگام

آبادگران حاضر در مجلس به تدریج به دلیل مشاهده برخی از تصمیمات و رویکردهای دولت به انتقاد از احمدی‌نژاد روی‌آوردند و برخی حتی در زمره سرسخت‌ترین منتقدان و مخالفان دولت نهم قرارگرفتند. آبادگران که در کوران مبارزات انتخاباتی خود از حامیان جدی دولت نهم بودند و در دوران نمایندگی کوشیدند تا با جلب حمایت مجلس به سود تصمیمات دولت، زمینه را برای پشتیبانی همه‌جانبه بهارستان از پاستور فراهم کنند، نشان‌دادند دیگر حاضر به همراهی بی‌چون و چرا با رهبران فراکسیون اصولگرایان که ریاست مجلس را هم برعهده‌داشتند، نیستند.

فراکسیون اصولگرایان منتقد که در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس هفتم اعلام موجودیت کرد، جنبش جدیدی از سوی آبادگران مجلس هفتم بود که در مواجهه با تصمیمات یک‌جانبه و رویکردهای دولتمردان دولت نهم به وجود آمد و از میان آبادگران چهره هایی چون «محمد خوش چهره‌»، «سعید ابوطالب» و «عماد افروغ» کسانی بودند که در این فراکسیونِ منتقد و معترض به سیاست‌های دولت حضور داشتند.

شکل‌گیری جمعیت آبادگران جوان

به دنبال اختلاف‌نظرهای ایجاد شده در مجلس هفتم میان اعضای ائتلاف آبادگران و محمود احمدی نژاد، آرام آرام اعضای این ائتلاف ریزش‌کردند. برخی از این اعضا به احزاب دیگر پیوستند. با این حال، انشعابی از ائتلاف آبادگران ایران اسلامی با عنوان جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی باقی ماند که رویکرد اعضای آن از جمله حسن بیادی دبیر کل این حزب، تفاوت‌هایی ملموس با تفکرات نخستینِ ائتلاف آبادگران داشت، تا جایی‌ که بیادی و حزب متبوعش در رقابت‌های پیدا و پنهان میان اصولگرایان، پشت «محمدباقر قالیباف» ایستادند و از محموداحمدی نژاد حمایت نکردند.

بیادی پس از انتخابات ۸۸، انتقادهایی را نیز علیه احمدی‌نژاد مطرح کرد. برای مثال در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: این که برخی فکر می‌کنند ریاست‌جمهوری تمام قدرت است اشتباه می‌کنند چرا که اصلا اسم اصلی قدرت خرد جمعی است. وی در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات ۸۸، خاطرنشان کرد: زمانی همگی می‌گفتیم حتما در مراسم ۱۳ آبان شرکت کنیم؛ اما الان باید بترسیم برخی جوانان‌مان کتک نخورند.

جمعیت آبادگران جوان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

جمعیت آبادگران جوان از پایان دولت محموداحمدی‌نژاد تا به امروز یعنی در دو دولت یازدهم و دوازدهم حضور چشمگیری در عرصه سیاست نداشته و دبیرکل این حزب در این دوران بارها نسبت به وضعیت کنونی احزاب در کشور که به باور او تبعیض‌آمیز است، انتقاد کرده است. 

بیادی دهم تیرماه امسال، در آئین آغاز فعالیت جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی شاخه خوزستان گفت: متأسفانه آنچه که در کشور ما دیده می‌شود جریانات و فعالیت‌های حزبی نیست بلکه باندی است و این باندها متصل به ثروت و قدرت هستند که این برای کشور بسیار خطرناک و پرهزینه است.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، رویکرد تبعیض‌آمیز به احزاب و گروه‌ها در کشور را فسادانگیز و غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود: برخی احزاب کارهایی را انجام می‌دهند که از دیدگاه برخی خلاف نیست ولی اگر برخی احزاب دیگر همان کار را انجام دهند از دیدگاه همان افراد خلاف است و برخورد با آنان را مجاز می‌دانند.

با این حال، جمعیت آبادگران جوان به عنوان حزبی اصولگرا همواره تلاش کرده در عرصه سیاست حضور داشته باشد و میدان را خالی نکند. اکنون در آستانه یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این حزب فعال است و حسن بیادی دبیرکل آن، چند ماه پیش از این اعلام کرد که این تشکل سیاسیِ به گفته او «اصولگرای معتدل» در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود نامزد در تهران و استان‌ها معرفی خواهد کرد و حضوری به مراتب قوی‌تر از دوره‌های قبل خواهد داشت.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha