۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 83627478
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

برگزاری همایش «کاربرد گیاهان دارویی در طب سنتی» در ارومیه

ارومیه- ایرنا- اولین همایش و کارگاه آموزشی کاربرد گیاهان دارویی در طب سنتی اسلامی ایران امروز، پنجشنبه در ارومیه برگزار شد.

سیدسعید زمانی دبیر این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشتر دوره‌ها و آموزش‌های خصوصی و پراکنده‌ای در این زمینه برگزار شده بود اما این همایش و کارگاه آموزشی نخستیندوره مدون و اصولی در این زمینه در سطح کشور است که به میزبانی ارومیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طب سنتی و مصرف گیاهان دارویی چیزی به نام نسخه واحد برای همه وجود ندارد، افزود: شناسایی مزاج و توان تشخیص نوع گیاه تجویزی مهمترین اصل ورود به طب سنتی است.

وی بیان اضافه کرد: مصرف گیاهان دارویی در طب سنتی تابع ۱۰ مورد است که شامل نوع مرض، علت ایجاد مرض، قدرت مرض، مزاج فرد، سن، عادات فرد، منطقه، فصل، وضعیت آب و هوا در آن فصل و هیبت شخص است که با اتخاذ راهکار و سیاست‌های مناسب می‌توان زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد در مراحل کشت، جمع‌آوری و عرضه گیاهان دارویی در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام کرد.

وی افزود: در همین راستا اتحادیه گیاهان دارویی با همکاری ارگان‌های ذیربط و فعالان عرصه طب سنتی با حضور اساتید برجسته کشوری جهت ارتقای سطح علمی و آگاهی صنوف تحت‌پوشش رسته گیاهان دارویی و ساماندهی رسته عطاری‌ها و گیاهان دارویی و جلوگیری از آموزش‌های پراکنده و نامرتبط توسط افراد بی‌تجربه و ناآگاه اقدام به برگزاری آموزش‌های مدون بصورت منظم و قانونی جهت ترویج و احیای سبک زندگی سالم و سلامتی آحاد جامعه کرده است.

«دکتر سیدحسین بنی‌هاشمی گرگری» سخنران و مدرس این دوره نیز به اهمیت شناخت و آماده‌سازی صحیح گیاهان دارویی برای تجویز و درمان در طب سنتی پرداخت و افزود: تغذیه مناسب و تهیه و بکارگیری اصولی از گیاهان در کنار عوامل دیگری چون پوشش مناسب و ایرانی اسلامی، خواب به موقع، رعایت آداب صحیح استحمام و عدم استفاده از پلاستیک برای نگهداری مواد غذایی و گیاهان و همچنین دوری استرس در پیشگیری و درمان آسان انواع بیماری بسیار موثر است.

ایران با داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا دارای حدود سه هزار نوع گیاه دارویی خودرو یا دست کاشت شناخته شده است وبا توجه به اینکه گیاهان دارویی یک‌سوم داروهای مورد استفاده در جوامع انسانی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم تجارت جهانی از محصولات گیاهی دارویی حدود ۱۲۴ میلیارد دلار و سهم ایران از این میزان فقط ۴۴۰ میلیون دلار است با توجه بیشتر می‌تواند یکی از صادرات غیرنفتی مهم را به خود اختصاص دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha