۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 83490369
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

برداشت ۱۹۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم آغاز شد

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83490369
برداشت ۱۹۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم آغاز شد

اصفهان- ایرنا- برداشت ۱۹۰ هزارتن محصول سیب سمیرم در سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های این شهرستان آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق سال‌های گذشته، برداشت این محصول تا اوایل آبان ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته احمد تیموری ۱۰ درصد محصول امسال سیب سمیرم درجه سه ، حدود ۵۰ درصد سیب درجه ۲ و ۴۰ درصد این محصول درجه یک خواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید و برداشت سیب از سال گذشته بهتر است، خاطرنشان کرد: علت این مهم بارش های خوب فصل بهار و اواخر زمستان سال ۹۷ بود اما سرمازدگی فروردین ماه باعث خسارت بالا به باغ‌های سیب شد.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، علاوه بر بروز سرمازدگی تداوم خشکسالی‌ها و وارد آمدن تنش شدید به درختان را نیز عامل کاهش تولید سیب به نسبت بلند مدت عنوان کرد و گفت: با وجود این شرایط کیفیت سیب درختی امسال به نسبت سال گذشته بالاتر و مرغوب تر است.

تیموری به برداشت این محصول در بخش پادنای بزرگ سمیرم اشاره کرد و افزود: بیشرین سیب تولیدی ما از این منطقه در ضلع شمالی زاگرس و رشته کوه دنا است که وضعیت آبی آن از مناطق دیگر بهتر بود.

وی ادامه داد: گلاب پاییزه و دو نوع سیب گلدن و رِد در فصل پاییز در سمیرم برداشت می‌شوند که بخشی از آن صادر و بخشی نیز برای تازه خوری مصرف شده و بخشی هم برای نگهداری در سردخانه‌ها انبار می‌شوند.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی در همین پیوند درباره نرخ خرید سیب درختی، به خبرنگار ایرنا گفت:قیمت توافق شده در جلسه با کشاورزان، صنف کشاورزی، فرماندار و جهاد کشاورزی ۲هزار تومان برای سیب درجه یک بود.

به گفته کیارش سامی، برای سیب درجه ۲ یکهزار تومان در هر کیلوگرم قیمت گذاری شد که البته به کیفیت سیب بستگی دارد و ممکن است تا حدودی این نرخ کم و زیاد شود.

قیمت خرید سیب در سال ۹۷ ، سه تا سه هزار و ۲۰۰ تومان بود که برای سیب درجه یک چهار هزار تومان و ۲ هزار تومان برای سیب های درجه ۲ نرخ گذاری شده بود.

بر این اساس، مجموع سیب تولیدی سمیرم در سال گذشته، حدود ۸۰ هزار تن کاهش تولید نسبت به سال ۹۶ داشته است.

علاوه بر این، افزون بر یکهزار و ۷۰۰ تُن سیب گلاب بهاره در تابستان امسال از باغ های چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و پادنای بزرگ شهرستان سمیرم برداشت شد.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha