۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83476337
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پهپادهای یمنی کابوس آل سعود

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83476337
پهپادهای یمنی کابوس آل سعود

تهران - ایرنا - منابع یمنی دو روز پیش (شنبه) از حمله دقیق ۱۰ فروند پهپاد به دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «هجره خریص» شرکت «آرامکو» در منطقه «الشرقیه» عربستان خبر دادند، خبری که منجر به قطع بیش از پنج میلیون بشکه نفت عربستان و بالا رفتن قیمت طلای سیاه تا ۱۰ دلار در هر بشکه شد.

 منابع خبری عربستان دیروز (یکشنبه) ابتدا فقط از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خُریص در شرق این کشور خبر دادند، ولی ساعاتی بعد که ارتش و کمیته های مردمی یمن مسؤولیت حمله به این تأسیسات را پذیرفت، مقامات سعودی نیز اعلام کردند که این دو پالایشگاه هدف حملات پهپادهای یمنی قرار گرفته است.

البته این اولین حمله نیروهای یمنی به پالایشگاه ها و میادین نفتی عربستان نبود؛ در عملیات پهپادی مرداد ماه گذشته نیز نیروهای یمنی با ۱۰ پهپاد حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات - عربستان) هدف قرار گرفت که در نوع خود کم نظیر بود.

"عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان نیز با تأیید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت در شرکت آرامکو پس از حمله شنبه گذشته پهپادی نیروهای یمنی مدعی شد، این کاهش تولید به صورت موقتی خواهد بود.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز پس از حمله پهپادی رزمندگان یمنی به دو پالایشگاه نفت عربستان گفت که عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

وی تأکید کرد که این عملیات یکی از بزرگترین اقداماتی است که نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان صورت گرفته است.

سریع همچنین تصریح کرد که تا زمانی که حمله و محاصره ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن ادامه داشته باشد، به آل سعود وعده می‌دهیم که عملیات‌ مختلف آینده ما بیشتر و بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد و دردآورتر خواهد بود؛ بانک اهداف ما روز به روز توسعه پیدا خواهد کرد و راه‌ حلی در برابر رژیم سعودی جز توقف حملات و پایان دادن به محاصره وجود ندارد.

اظهار نگرانی حامیان آل سعود از حمله پهپادی رزمندگان یمنی

حمله پهپادی ارتش و کمیته های یمنی به دو پالایشگاه عربستان که بنابر اعلام رسانه ها کاری بوده، واکنش آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات را به دنبال داشت به حدی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از اولین افرادی بود که دیشب در گفت‌ وگوی تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، به وی وعده داد که واشنگتن آماده دفاع از امنیت ریاض است.

کاخ سفید نیز  اعلام کرد که واشنگتن خود را متعهد می‌داند، به دنبال حمله به تأسیسات نفتی عربستان، نفت مورد نیاز بازار جهانی را تأمین کند.

در بیانیه‌ای که «جاد دیر» سخنگوی کاخ سفید قرائت کرد، ذکر شده که آمریکا قویاً حمله به زیرساخت های مهم انرژی (عربستان) را محکوم می‌کند؛ اقدامات خشونت‌آمیز علیه مناطق غیرنظامی و زیرساخت های اساسی اقتصاد جهان، فقط تعارض‌ و بی اعتمادی‌ را عمیق‌تر می‌کند.

پیش از این نیز «جان ابی زید» سفیر آمریکا در ریاض با خشم، حملات به دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو را غیر قابل قبول خواند.

وزارت انرژی آمریکا نیز بامداد یکشنبه اعلام کرد که به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، این وزارتخانه آمادگی دارد برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی، از ذخایر نفتی راهبردی آمریکا استفاده کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر، وزارت انرژی آمریکا، این اقدام را برای جبران اختلال در بازار نفت اعلام کرده است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز شنبه گذشته در تحلیلی با اعتراف به کوبنده بودن حمله پهپادی نیروهای یمنی به پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان نوشت: این حمله یک تشدید تنش جدی بود؛ این سومین عملیات از این نوع و حمله گسترده به زیرساخت‌های مهم نفتی عربستان بود؛ این اقدام توانایی اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین یمنی ها برای انجام حملات دقیق را نشان می‌دهد.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: این امر همچنین نشان می‌دهد که یمنی ها میزان حمل مهمات این هواپیماهای بدون سرنشین را بهبود بخشیده و اینک این پهپادها می‌توانند مسافت‌های طولانی پرواز کنند.

جروزالم پست با اشاره به نقطه ضعف آشکار پدافندی عربستان نوشت: ریاض و واشنگتن نتوانسته مانع حملات برد بلند پهپادهای یمنی شوند و تاکنون تنها توانسته اند هواپیماهای بدون سرنشین نزدیک به مرز یمن را سرنگون کنند. آیا این به این دلیل است که پدافند هوایی این کشور نمی‌تواند در چنین مسافت‌های طولانی کار کند. رادار باید بتواند هجوم‌ها به حریم هوایی عربستان را تشخیص دهد و تصویری واضح از محل اعزام پهپادها به دست آورد. اکنون حمله این پهپادها به تاسیسات مهم عربستان در نزدیکی مرز این کشور با قطر، بحرین و مرز امارات یک چالش بزرگ است.

وزارت خارجه امارات نیز که دولتش از متحدان عربستان در تجاوز به یمن است هم طی بیانیه ای که حکایت از نگرانی ابوظبی در حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان دارد، این اقدام را محکوم کرد.

در این بیانیه ضمن نادیده گرفتن تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور در چهارسال و نیم گذشته ادعا شده، این یک اقدام خرابکارانه و دلیل دیگری بر تلاش گروه‌های یمنی برای تضعیف امنیت و ثبات منطقه است.

امارات همچنین تأکید کرد که امنیت عربستان جزء لاینفک امنیت امارات است و هر گونه تهدیدی علیه این کشور به منزله تهدیدی برای امنیت و ثبات امارات است.

تاکید انصارالله به ادامه پاسخ به متجاوزان

«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی «جنبش انصارالله» یمن، به دنبال حملات موفقیت آمیز پهپادی نیروهای این کشور به دو پالایشگاه عربستان گفت: در صورت عدم توقف حملات ائتلاف سعودی به یمن، نه تنها حملات موشکی و پهپادی به مواضع متجاوزان متوقف نخواهد شد، بلکه نیروهای یمنی تا عمق خاک عربستان و حتی تا ریاض نیز پیشروی خواهند کرد.

البخیتی در گفت ‌وگو با شبکه الجزیره افزود: مقامات سعودی پیش از این همواره تلاش می‌کردند حملات یمنی‌ها را تکذیب کرده و آن را نفی کنند، اما این بار با انتشار تصاویر شهروندان عربستانی مجبور به اعتراف شدند.

وی تأکید کرد که این قبیل عملیات تا زمانی که سعودی‌ها به حملات خود علیه مردم یمن و محاصره این کشور پاپان ندهند، ادامه خواهد داشت و اگر متجاوزان به یمن در پی پایان جنگ نباشند، پایان آن با نابودی رژیم سعودی همراه خواهد شد.

این عضو شورای سیاسی یمن همچنین تأکید کرد که عملیات یمنی‌ها بر اساس اصل دفاع از خویش صورت می‌گیرد و بنابراین کسی نباید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را سرزنش کند. سعودی‌ها مردم یمن را در محاصره قرار داده و زیرساخت‌های این کشور را نابوده کرده‌اند، اما اگر به حملات خود پایان ندهند، متحمل خسارت‌های اقتصادی وسیعی خواهند شد که می‌تواند اقتصادی عربستان را با فروپاشی مواجه کند.

نتیجه 

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، نفوذ پهپادهای یمنی به عمق خاک عربستان و همچنین استفاده دقیق از موشک های زمین به زمین و هدف قرار دادن پایگاه های نظامی و تاسیسات نفتی عربستان حکایت از تغییر معادله بازی در جنگ تحمیلی به یمن دارد و نکته مهم تر ناتوانی سامانه پدافند هوایی عربستان که از نوع «پاتریوت» آمریکایی است، می باشد؛ به رغم آنکه نیروهای یمنی تاکنون بارها توانسته اند شمار زیادی از پهپادهای عربستان را در خاک یمن با کمترین تجهیزات پدافندی رهگیری و منهدم کننند، اما ارتش عربستان که با هزینه های کلان سیستم پدافند هوایی پاتریوت را در اختیار دارد، نتوانسته موفقیتی در رهگیری موشک ها و پهپادهای یمنی کسب کند و این موشک ها و پهپادها توانسته اند ماموریت خود را دقیق به سرانجام برسانند.

به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه، مطمئنا مقامات عربستانی و اماراتی به خوبی می دانند که اگر دامنه جنگ یمن ادامه یابد و به ریاض، ابوظبی یا دبی و یا یکی دیگر از شهرهای اقتصادی یا سیاسی این دو کشور برسد، همانگونه که به خطوط لوله نفت، پالایشگاه ها و پایگاه های هوایی دوردست عربستان رسیده، شرایط برای ریاض و ابوظبی انفجار آمیز خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که بمباران و هدف قرار دادن دو پالایشگاه عربستان طی یک روز ۱۰ دلار قیمت نفت را بالا برد، حال باید دید ادامه پاسخ یمنی ها به تجاوزات سعودی ها و اماراتی ها و هدف قرار گرفتن دیگر تاسیسات نفتی و اقتصادی این دو کشور چه هزینه ای را برای سعودی ها، اماراتی ها و متحدان آنها خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha