۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۸
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 83467349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه آفریقا تعلیق عضویت سودان را لغو کرد

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۸
کد خبر: 83467349
اتحادیه آفریقا تعلیق عضویت سودان را لغو کرد

تهران – ایرنا - اتحادیه آفریقا روز جمعه تعلیق عضویت سودان در این اتحادیه که پیش تر به خاطر حاکمیت نظامیان بر این کشور انجام داده بود را رفع کرد.

به گزارش الجزیره، شورای صلح و امنیت آفریقا وابسته به این اتحادیه تعلیق عصویت سودان در نهادها و مؤسسات وابسته به این اتحادیه را لغو کرد.

شورای صلح و امنیت آفریقا خرداد ماه در نشستی فوق العاده در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی که درباره اوضاع سودان برگزار شد، عضویت خارطوم در این اتحادیه را تعلیق کرده بود.

تصمیم لغو تعلیق سودان در اتحادیه اروپا پس از آن گرفته شده است که شورای نظامی انتقالی سودان و گروه های غیر نظامی در این کشور بر سر تشکیل دولت انتقالی در این کشور به توافق رسیدند.

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر دوره انتقالی سودان، پنجشنبه شب کابینه جدید این کشور را معرفی کرد.

حمدوک ۳۱ مردادماه به عنوان نخست وزیر جدید و «عبدالفتاح البرهان» نیز یک روز پیش از آن به عنوان رییس شورای حاکمیتی سودان سوگند یاد کرد.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد؛  اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در دست گرفت.

اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیر نظامیان شدند.

شورای نظامی انتقالی سودان و «نیروهای آزادی و تغییر» ۲۶ تیرماه با حضور میانجی های آفریقایی و اتیوپیایی، سند توافق سیاسی را در دوره انتقالی امضا کردند. این سند در خصوص نحوه مدیریت کشور در دوره سه ساله انتقالی است و توافق شد که دو شورا (شورای حاکم و شورای وزیران) تشکیل شود.

شورای حاکم متشکل از پنج نظامی و پنج غیر نظامی است و یک غیر نظامی دیگر نیز با توافق دوطرف به این تعداد اضافه می شود و ابتدا نظامیان به مدت ۲۱ ماه ریاست شورای حاکم را بر عهده خواهند داشت و سپس به مدت ۱۸ ماه ریاست را به غیر نظامیان می سپارند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha