۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83428351
T T
۰ نفر

 ضرورت آغاز عملیات آزادسازی ادلب

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83428351
 ضرورت آغاز عملیات آزادسازی ادلب

تهران - ایرنا - شرایط شمال غرب سوریه در ماه های اخیر به دلیل حملات تروریست های تکفیری تا حدودی بغرنج شده و این موضوع ایجاب می کند که عملیات آزادسازی استان "ادلب" هرچه سریعتر آغاز شود تا بار دیگر بحران به سایر مناطق این کشور سرایت نکند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که گروه های تروریستی با خمپاره پایگاه نظامی "حمیمیم" در حومه شهر "لاذقیه" در شمال غرب سوریه را که هم اکنون در اختیار نیروهای روسیه است، هدف قرار دادند.

بنابر اعلام منابع خبری در اثر این حادثه تروریستی تعدادی از افراد حاضر در این پایگاه مجروح شدند.

در سال های اخیر تروریست ها بارها با پهپاد و خمپاره و با استفاده از مناطق اشغالی ادلب در شمال غرب سوریه پایگاه حمیمیم را مورد حمله قرار داده اند که بعضا با پاسخ نیروهای روسیه مستقر و همچنین ارتش سوریه مواجه شده اند.

ارتش سوریه در پاسخ به اقدامات 2 روز پیش تروریست ها اعلام کرد که تروریست های مورد حمایت ترکیه با هدف قرار دادن غیرنظامیان در مناطق "کاهش تنش" پایبندی خود را به آتش بس زیرپا گذاشته و نیروهای مسلح سوریه قصد دارند عملیات آزادسازی ادلب را از سر بگیرند، اقدامی که قرار بود سال پیش انجام شود.

البته ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (1397) عزم خود را برای آزادسازی استان ادلب جزم کرده بودند، ولی به دلیل مخالفت روس ها و ترک ها این امر تاکنون محقق نشده، فقط  در هجدهم اردیبهشت سال جاری (1398) بود که عملیات محدودی برای آزادسازی برخی از مناطق ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی توسط ارتش سوریه انجام شد.

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) و تصرف آن بیش از چهار سال می گذرد و قرار بود عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسید.

شرایط در استان ادلب و سه استان همجوار آن یعنی حلب، حماه و لاذقیه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به "تحریر الشام" بغرنج شده، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان و برخی پایگاه های نظامی را هدف قرار داده اند. 
اوضاع استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها روز به روز نگران کننده می شود به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب از سوی ترکیه نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه‌ النصره سابق) برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داد؛ همچنین سه روز پیش نیز فرماندهی نیروهای روسی مستقر در حمیمیم نسبت به اقدامات تروریست ها هشدار داد.  
روس ها به رغم آن که از هشتم مهر ماه 1394 همراهی خوبی با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست ها داشته اند، اما همراهی در قضیه آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه ندارند و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای ارتش سوریه شده است.

نکته مهم در این قضیه این است که روس ها در قضیه ادلب باید از همراهی با ترکیه خارج شده و در کنار نیروهای ارتش سوریه، طومار تروریست ها در این کشور را بپیچند، یا این که حداقل اگر در عملیات آزادسازی ادلب همراهی نمی کنند، در امور ارتش سوریه دخالتی نداشته باشند. 

چند روز پیش بود که رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به بهانه مقابله با کردها قرار است ارتش این کشور عملیات گسترده ای را در خاک سوریه انجام دهد، اقدامی که مطمئنا بر پیچیده شدن اوضاع منطقه خواهد افزود و نکته قابل تامل این که روس ها در این خصوص تا این لحظه اظهار نظری نکرده اند، ولی آمریکایی ها که حامی اصلی تروریست ها در سوریه هستند، با این حمله مخالفت کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha