۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹
کد خبر: 83414034
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هت‌تریک در بحرین؛ نوید ظهور یک نسل طلایی جدید در والیبال ایران

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹
کد خبر: 83414034
محمدحسین آجورلو
هت‌تریک در بحرین؛ نوید ظهور یک نسل طلایی جدید در والیبال ایران

تهران- ایرنا- برای سومین سال پیاپی والیبال ایران در بحرین به مدال طلا دست یافت تا ظهور یک نسل طلایی جدید را نوید دهد.

سال ۲۰۱۷ ایران در مسابقات والیبال زیر ۱۹ سال جهان به مقام قهرمانی رسید. یک سال بعد بازیکنان آن تیم که به رده سنی جوانان رسیده بودند در سال ۲۰۱۸ به مدال طلای مسابقات زیر ۲۰ سال آسیا دست یافتند. حالا همان تیم در مسابقات زیر ۲۱ سال ۲۰۱۹ جهان به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافت. هر سه مسابقه هم در کشور بحرین برگزار شد تا این کشور خوش‌یمن برای والیبال ایران، سرزمینی برای تولد یک نسل طلایی جدید باشد.

پیش از این ۱۹ دوره مسابقات جوانان جهان برگزار شده بود و ایران فقط یک بار در تاریخ توانسته بود به جمع چهار تیم برتر جهان برسد. ایران در آن مسابقات به مدال برنز رسید و بازیکنانی مثل سیدمحمد موسوی، شهرام محمودی، رحمان داودی، عبدالرضا علیزاده و آرش کشاورزی را به والیبال کشور معرفی کرد.

پس از ۱۲ سال، جوانان والیبال ایران با تاریخ‌سازی، به مقام قهرمانی جهان رسیدند تا خیلی‌ها را به آینده امیدوارتر کنند. در چند سال گذشته که والیبال ایران دوران درخشانی را در سطح جهان سپری می‌کند، بارها این سوال مطرح شده است که اگر نسل کنونی بازیکنان ملی‌پوش کنار بروند، جایگزین مناسبی برای آنها وجود دارد؟ شاید ستاره‌های حال حاضر تیم زیر ۲۱ سال ایران پاسخ مناسبی به این سوال بدهند که بله آینده درخشانی در انتتظار والیبال ایران است.

همیشه این دغدغه برای اهالی والیبال وجود داشت که در رده‌های سنی پایه، بیشتر از آنکه کسب مقام و نتیجه تیم اهمیت داشته باشد، این موضوع مهم است که چند نفر از بازیکنان تیم‌های نوجوانان و جوانان می‌توانند در آینده بازیکن قابل اعتمادی برای تیم بزرگسالان باشند. در سال‌های گذشته گاهی فقط یک یا ۲ بازیکن از یک نسل تیم نوجوانان و جوانان، به آینده درخشانی در سطح بزرگسالان می‌رسید. اما این بار ماجرا متفاوت است. حتی برای دیدن درخشش برخی از این بازیکنان در رده بزرگسالان، نیازی نیست منتظر رسیدن آینده باشید.

از سال ۲۰۱۸ ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران تلاش کرد که راه را برای ورود بازیکنان جوان‌تر به تیم باز کند. در همان سال بود که مرتضی شریفی، امیرحسین توخته و محمدرضا حضرت‌پور توجه او را جلب کردند. این سه بازیکن در فهرست تیم ایران در لیگ ملت‌ها و مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتند و حتی شریفی یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی بود. درخشش شریفی در ترکیب تیم ملی باعث شد او به تیم ورونا ایتالیا برود و جوان‌ترین لژیونر تاریخ والیبال ایران در سری آ لقب بگیرد. شریفی امسال به تیم بورسا ترکیه ملحق شده است.

امسال هم پوریا یلی و محمدرضا حضرت‌پور در تیم ملی بازی می‌کردند. حضرت‌پور لیبروی اصلی تیم ملی ایران است و به احتمال زیاد تا سال‌ها این پست را در تیم ملی ایران بیمه می‌کند.

امیرحسین اسفندیار کاپیتان تیم جوانان ایران هم با وجود اینکه هنوز در ابتدای راه قرار دارد، تجربه بالا و افتخارات زیادی کسب کرده است. طلای نوجوانان آسیا ۲۰۱۴، برنز نوجوانان جهان ۲۰۱۵، نقره جوانان آسیا ۲۰۱۶، طلای نوجوانان جهان ۲۰۱۷، طلای جوانان آسیا ۲۰۱۸، نقره جام کنفدراسیون آسیا ۲۰۱۸ و طلای جوانان جهان ۲۰۱۹ عناوین تیمی اسفندیار در پنج سال اخیر است. او همچنین به عنوان بهترین دریافت‌کننده مسابقات نوجوانان آسیا ۲۰۱۴، جوانان آسیا ۲۰۱۶ و نوجوانان جهان ۲۰۱۷ را به دست آورده و عنوان ارزشمندترین بازیکن نوجوانان جهان ۲۰۱۷، جوانان آسیا ۲۰۱۸ و جوانان جهان ۲۰۱۹ را از آن خود کرده است.

در چند سال اخیر هدایت تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران بر عهده محمد وکیلی و بهروز عطایی قرار داشته است. این ۲ مربی نقش پر رنگی در حرکت چرخه بازیکن‌سازی در والیبال کشور بازی کرده‌اند. وکیلی به عنوان سرمربی تیم نوجوانان، به دنبال یافتن بازیکنان با قد بلند و شرایط جسمی مناسب است و همین موضوع باعث شده به تدریج میانگین قدی در والیبال ایران بالاتر برود.

شرایط سنی برخی بازیکنان تیم جوانان، هنوز مناسب بازی در رده نوجوانان است. مهران فیض، مهدی جلوه، بردیا سعادت و امیرحسین توخته می‌توانند در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۱۹، رقابت‌های جوانان آسیا ۲۰۲۰ و مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۱ نیز به میدان بروند.

بازیکنان تیم والیبال جوانان ایران

نام پست تاریخ تولد قد
مهدی جلوه مدافع میانی  ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۰ ۲۰۸
محمدرضا حضرت‌پور لیبرو  ۱۱ فروردین ۱۳۷۸ ۱۸۷
امیرحسین توخته مدافع میانی ۲۰ فروردین ۱۳۸۰ ۲۰۳
امیرمحمد فلاحت‌خواه پاسور ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۹ ۱۹۹
احسان دانش‌دوست دریافت‌کننده  ۱۱ دی ۱۳۷۸ ۱۹۲
مهران فیض امام دوست مدافع میانی ۲ آذر ۱۳۸۰ ۲۰۵
بردیا سعادت پشت خط زن ۲۱ مرداد ۱۳۸۱ ۲۰۵
امیرحسین اسفندیار دریافت‌کننده ۴ بهمن ۱۳۷۷ ۲۰۹
سهیل کمال‌آبادی دریافت‌کننده  ۲۵ دی ۱۳۷۹ ۱۹۸
امیرحسین صابری پاسور  ۵ دی ۱۳۷۸ ۱۹۹
پوریا یلی پشت خط زن  ۱ بهمن ۱۳۷۷ ۲۰۹
مرتضی شریفی دریافت‌کننده ۶ خرداد ۱۳۷۸ ۱۹۳

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha