۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 83390700
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آخر هفته با «ئاو»

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۰
کد خبر: 83390700
آخر هفته با «ئاو»
عکس تزئینی است

سنندج - ایرنا - بحران آب در ایران عبارت جدیدی نیست و سالهاست که به گوش مان می‌رسد اما چاره‌ای برایش اندیشیده نمی‌شود، این بحران اکنون به استارت‌آپ ویکند دانشجویی رسیده است.

در پی بحران کم‌آبی در ایران، کاهش ریزش برف و باران در سال‌های اخیر و تغییر و تحولاتی که در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شده است، کشور عزیزمان در حال تجربه مشکلات جدی آب است و با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه مناطق مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار دارد این گروه شامل کشورهایی است که در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه هستند.

این بدان معناست که حتی با بالاترین راندمان و بهره‌وری ممکن در مصرف آب، برای تأمین نیازهایشان آب کافی در اختیار نخواهند داشت و حدود ۲۵ درصد مردم جهان از جمله ایران مشمول این گروه هستند.

آب در کردستان

آب به عنوان یک پیش نیاز در توسعه و بقای نسل بشر است و نقش اساسی در تأمین و دستیابی به اهداف و اولویت‌های اجتماعی، قتصادی و زیست محیطی ایفا می‌کند.

این را سلمان احمدی استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان در طرح پژوهشی خود آورده و اضافه کرده است: وجود آب برای زندگی ضروری و به عنوان منبع بنیادی برای ادامه حیات انسان‌ها و محیط زیست و توسعه است.

در این پژوهش اعلام شده با ادامه روند نامطلوب وضعیت منابع آبی در سطح جهان و پیش بینی تداوم بحران آب، کمبود آب پیوسته در حال افزایش است.

احمدی در تحقیق خود از سه شاخص فقر آبی، فالکن مارک وتوسعه پایدار سازمان ملل برای تعیین میزان کمبود آب در استان کردستان استفاده کرده و به نتایجی هم دست پیدا کرده است و براساس نتایج نهایی شاخص فقرآبی، شهرستان‌های سروآباد و قروه به ترتیب دارای کمترین و بیشترین مقدار عددی شاخص فقر آبی هستند.

همچنین براساس نتایج نهایی شاخص فالکن مارک، شهرستان‌های سروآباد، کامیاران، دیواندره، مریوان، بانه و سقز فاقد مشکل کمبود آب هستند و شهرستان‌های دهگلان، قروه و سنندج جزو مناطق با تنش آبی شدید قرار گرفتند.

بر اساس طبقه بندی شاخص سازمان ملل، شهرستان‌های سروآباد، مریوان، بیجار، بانه و دیواندره با مقدار کمتر از ۱۰ درصد از برداشت منابع آبی با بحران آب کم، شهرستان‌های سقز، کامیاران با مقدار برداشت بین ۲۰-۱۰ درصد از منابع آبی با بحران آب در حد متعادل و شهرستان‌های قروه، سنندج و دهگلان با مقدار برداشت بین ۴۰-۲۰ درصد از منابع آبی با بحران آب در حد متوسط تا شدید روبرو هستند.

باتوجه به نتایج نهایی، شاخص فقر آبی با بررسی مشکلات موجود و توجه به توسعه منطقه از لحاظ زیرساختها زمینه همکاری بین نهادهای مختلف و اولویت بندی برنامه‌های مدیریتی سازمانهای مرتبط، نگاه ویژه به بخش آب را فراهم خواهد کرد.

آخر هفته‌ای با ئاو

هدف استارتاپ ویکند که از این پس در کشورمان با نام رویداد نوآورانه اشتغال زایی مطرح می‌شود، آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است و جدای از هدف آن، شرکت کنندگان در این گونه گروه‌ها یاد می‌گیرند چگونه درست فکر کنند و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهند.

از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل اشاره کرد، شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.

رویداد نوآورانه اشتغال زایی معمولاً نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند از این جهت دانشگاه کردستان از پارسال این رویدادها را آغاز کرده و حالا در سومین رویداد به بحث آب پرداخته است.

محورهای اصلی مورد حمایت این رویداد، مدیریت هوشمند میزان آبدهی و زمان آبیاری محصولات باغی، مدیریت شبکه آبیاری و تجهیزات و قطعات، طراحی و ساخت تجهیزات نوآورانه جهت کاهش مصرف و افزایش راندمان در سیستم آبیاری، فناوری و روش‌های مناسب برای بهینه سازی مصرف آب شرب، روش‌ها و دستگاه‌های جدید برای تصفیه فاضلاب، راهکارهای مدیریت فاضلاب روستایی و جلوگیری از ورود آن به آب‌های طبیعی و سالم، بهره برداری بهینه از چشمه‌های با کیفیت آبی بالا، افزایش ضریب بهره وری و راندمان در روش‌های نوین آبیاری، بهبود سیستم آبیاری مدرن برای توت فرنگی و موارد مرتبط با حوزه آب است.

این رویداد با نام کُردی «ئاو» آغاز شد و شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان از تیم اول تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، تیم دوم تا ۱۳۰ میلیون ریال و تیم سوم تا ۷۰ میلیون ریال برای ثبت شرکت، بازاریابی و تبلیغات و طرح و علامت تجاری حمایت می‌کند.

پارک علم و فناوری استان هم جوایزی برای این تیم‌ها در نظر دارد هرچند اصلی ترین جایزه رویدادهای نوآورانه اشتغال زایی را باید ایجاد انگیزه و روحیه کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت در بین دانشجویان دانست.

سوء مدیریت بلای جان آب

معاون آموزشی دانشگاه کردستان عقیده دارد سوء مدیریت بلای جان آب است که اگر این معضل حل شود، کارآیی مصرف آب در کردستان افزایش می‌یابد.

عادل سی و سه مرده در رویداد نوآورانه اشتغال زایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان به اهمیت آب به عنوان پاک‌ترین، فراوان‌ترین و با ارزش‌ترین ماده حیاتی اشاره کرد و اظهار داشت: منشاء همه جانداران از آب است و برای زندگی به آن وابسته هستند.

وی به بارش ۳۷۰ میلیارد مترمکعبی باران در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان ۹۵ میلیارد مترمکعب آن استفاده می‌شود که در کردستان ۱۴ تا ۱۵ میلیارد مترمکعب است.

سی و سه مرده با اشاره به مصرف ۸۵ میلیون مترمکعب آب برای تولید ۸۵ میلیون تن ماده غذایی در کشور در سال گفت: هر لیتر آب کشاورزی ۱۰ ریال ارزش دارد که در کردستان ۱۵ ریال بوده و این به معنای کارآیی بیشتر مصرف آب در کردستان است.

وی به تلاش کشورها برای استفاده از این منبع خدادادی اشاره کرد و یادآور شد: برخی کشورهای وارد کننده آب امروز به صادر کننده‌های بزرگ آن تبدیل شده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه از ۹۵ میلیارد مترمکعب آب قابل استفاده در کشور، ۵.۵ میلیارد مترمکعب در اختیار کردستان است، اضافه کرد: از این میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب استفاده و مابقی از آب‌های زیرزمینی ذخیره شده هزاران سال قبل تامین و مصرف می‌شود.

سی و سه مرده افزود: از ۵ تا ۶ میلیون هکتار زمین مطلوب موجود در کشور ۶۴۶ هزار هکتار در کردستان است که با مدیریت مطلوب آب می‌شود از زمین، آب و علم کافی که در اختیار داریم، ثروت آفرینی کنیم.

حمایت ۱۰ میلیارد ریالی از طرح‌های آینده‌دار

رئیس پارک علم و فناوری کردستان هم در این همایش از حمایت صندوق پژوهش و فناوری استان از طرح‌های آینده‌دار خبر داد و گفت: از این طرحعا تا سقف ۱۰ میلیارد ریال برای سرمایه گذاری حمایت می‌شود.

خالد سعیدی افزود: یکی از زمینه‌های علمی که فاکتورهای زیادی در آن نقش دارد اقتصاد است و همه افراد جامعه با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه پدر علم اقتصاد ۲ قرن قبل منبع اصلی اقتصاد را نیروی انسانی دانسته است، افزود: هنوز هم همین عامل با یک سری ویژگی‌های دیگر منبع اصلی به شمار می‌رود.

سعیدی تاکید کرد: در عصر حاضر نیروی انسانی خلاق و نوآور زمینه شرد و پیشرفت را فراهم می‌کند.

وی به جوانان توصیه کرد تا به نفع نیازهای جامعه کار کنند و از استارت‌آپ ها به عنوان بستری برای شکوفایی خلاقیت‌های خود استفاده کنند.

اشتغالزایی بر مبنای تجربه

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه کردستان هم ایده‌پردازی مبتنی بر تجربه را منجر به اشتغالزایی برشمرد و گفت: مرکز رشد دانشگاه کردستان به صورت نامحدود پذیرای همه ایده‌های برتری است که قابلیت تجاری سازی داشته باشند.

صادق سلیمانی با بیان اینکه اشتغال‌زایی در طیف‌های گوناگون از اهداف این رویدادهاست، افزود: این سومین استارت‌آپ است که در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه کردستان با اشاره به روند عمل گرایانه تعیین محورهای نوآورانه اشتغالزایی آب اضافه کرد: باید از دید ذینفعان، کارفرمایان و اساتید به بررسی این مهم پرداخت و ایجاد شرکت‌های نوپا برای تحقق اشتغالزایی در این حوزه را مورد توجه قرار دهیم.

سلیمانی با بیان اینکه شرکت استارت‌آپ دانشگاه کردستان موفقیت خودر را از عدد ۱۰ به ۱۱ درصد ارتقا داده است، یادآور شد: مرکز نوآوری دانشگاه کردستان در نظر دارد تا پایان امسال ۳ استارت‌آپ دیگر برگزار کند.

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه کردستان تاکید کرد: از مجموع ۶ شرکت برتر در از ۲ رویداد نوآورانه اشتغال زایی قبلی که در همین دانشگاه برگزار شده منجر به تجاری‌سازی شد و در حال منتج شدن به شرکت نهایی هستند.

وی با اشاره به شرکت ۷۸ نفر در قالب ۱۲ تیم در رویداد نوآورانه اشتغال‌زایی آب گفت: با مطرح شدن ایده‌ها طی این سه روز تیم‌ها تشکیل و در نخستین کارگاه کسب و کار برای ایجاد نمونه محصول اولیه و ارائه بهتر به سرمایه‌گذار آماده می‌شوند.

رویداد نوآورانه اشتغال زایی «ئاو» امروز آغاز شد و پس از ۵۴ ساعت فعالیت جمعه به پایان می‌رسد.

۹۹۳۷/‌۹۱۰۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha