۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 1298
کد خبر: 83381586
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح گفتگوهای مسأله محور «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی» عملیاتی می شود

تهران-ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمانی به یک نقشه راه نیازمندیم، از عملیاتی و شکل گیری طرح گفتگو مساله محور با موضوع «حمکرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی» با همراهی و همکاری شش مجموعه فرهنگی و پژوهشی کشور خبر داد.

«محمد رضا بهمنی» عصر پنج شنبه با اشاره به اینکه امروز بیشتر از هر زمانی به یک نقشه راه نیاز داریم، اظهارداشت: اولاً الگوی کلان حکمرانی دستگاه‌های فرهنگی در فضای مجازی شناسایی شود و ثانیاً شیوه و مکانیزم ارتباط هر چه بهتر دستگاههای حاکمیتی با یکدیگر تعریف روشنی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح گفتگوهای اقتراحی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و اندیشکده فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید خورد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه چارچوب مفهومی این گفتگوها با رویکرد تمدنی تدوین شده است، گفت: درحال حاضر کاملاً روشن شده که اعمال حکمرانی نمی تواند در چهاردیواری دستگاههای حاکمیتی رقم بخورد. چرا که مردم نقش فعال و متفاوتی پیدا کرده اند و جامعه مخاطب محور به جامعه کاربرمحور فعال تبدیل شده است.

به گفته بهمنی همچنین مداخله های سایر کشورها در ایفای نقش دولت و حکومت در قلمرو حکمرانی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر، به پدیده ای انکارناپذیر تبدیل شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بررسی موضوع حکمرانی در حوزه فرهنگ با توجه به تحولات فضای مجازی، نیازمند بررسی و گفتگو درمحدوده یک مثلث با اضلاع مناسبات حاکمیت ها با یکدیگر، مناسبات مردم و حاکمیت ومناسبات مردم و مردم است.

بهمنی خاطرنشان کرد: در گام نخست اجرای هر یک از محورهای گفتگو، مسائل اصلی شناسایی، تبیین و تبدیل به نظام مسائل می شود. وی افزود: در گام دوم، هر یک از مراکز، گفت و گوهای تفصیلی و با رویکرد حل مسئله را دنبال خواهند کرد.

براساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی افزود: در گام سوم نیز به سوی تدوین خروجی های مشخص حرکت خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه مبانی و اصول حکمرانی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با توجه به تحولات فضای مجازی و نیز شناسایی کارویژه های درون دستگاهی و میان دستگاهی برای اعمال حکمرانی نوین در این عرصه از جمله خروجی های مذکور می تواند باشد، تاکید کرد: برای آغاز، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دستورکاری را تهیه کرده است و در چارچوب الگوی سه وجهی مورد اشاره، فهرست اولیه ای از مسائل استخراج شده که در نخستین نشست مشترک به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرست اولیه این مسائل عبارتند از الف) محور مناسبات مردم و مردم شامل ۱) هویت های چندگانه ۲) شبکه ای شدن تعاملات اجتماعی و جایگاه خانواده ۳) حریم خصوصی

ب) محور مناسبات مردم و حاکمیت شامل ۱) نقش مردم در تولید، توزیع و مصرف فرهنگی ۲) نظام پایش و ممیزی ۳) مالکیت معنوی آثار و محصولات فرهنگی و ۴) کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی

ج) محور مناسبات حاکمیت با حاکمیت شامل ۱) زیرساخت های ارتباطی (اینترنت و …) و مسئله فرهنگ ۲) راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و یا استفاده از فضای مجازی برای تبادل فرهنگی.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha