۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 1629
کد خبر: 83360678
T T
۰ نفر
نجات جوجه‌های فلامینگو در دریاچه بختگان فارس ادامه دارد

شیراز - ایرنا- طی روزهای گذشته صدها جوجه فلامینگو در بخش شرقی دریاچه بختگان به علت افت سطوح آب در نمکزارهای این دریاچه گیر افتادند که دوستداران طبیعیت و محیط بانان این روزها عملیات امداد و نجات و انتقال جوجه ها را آغاز کرده اند و این عملیات ادامه دارد.

نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگان

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه تلاش برای نجات جوجه‌های فلامینگو در بخش شرقی تالاب بختگان با همکاری محیطبانان و جوامع محلی ادامه دارد گفت: با توجه به بارندگی‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ و آبگیری برخی نقاط در بخش شرقی تالاب بختگان طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت گمان می‌رفت جمعیت فلامینگوی جوجه آور در تالاب بختگان لانه سازی و جوجه آوری کنندکه با توجه به پیش بینی‌ها، پایش تالاب به صورت مستمر توسط نیروهای اجرایی واحدهای محیط زیست حاشیه تالاب و با کمک جوامع بومی منطقه انجام شد.

لیلا جولایی چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش دمای هوا و خشک شدن بخش‌های آبگیری شده تالاب، کلنی جوجه‌ها به سمت غرب تالاب و تعدادی نیز به مزارع حاشیه تالاب مهاجرت کردند.

وی افزود: به منظور مدیریت وضعیت بحرانی با همکاری دوستداران طبیعت و محیط بانان عملیات امداد و نجات جوجه‌های فلامینگو در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول تعدادی از جوجه‌ها که به مزارع و روستاها پناه آورده بودند زنده گیری شدند و به نزدیکترین آبگیر منتقل شدند و پس از آن در محل تجمع اولیه کلنی ها اقدام به حفر کانال شد تا با بالا آمدن سطح آب زیستگاه موقتی شکل گیرد.

جولایی ادامه داد: همچنین کلنی هایی که با هدایت والدین در تالاب در حال حرکت هستند، زیر نظر کارشناسان و محیط بانان قرار گرفتند و به صورت مستمر پایش می‌شوند تا در صورت ضرورت عملیات انتقال انجام پذیرد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: پایش تالاب بختگان و رصد فلامینگوهای نابالغ تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت و تلاش کارشناسان محیط زیست فارس این است که تلفات احتمالی پرندگان نابالغ را به حداقل برسد.

تالاب بختگان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آبی کشور است و از مهم‌ترین زیستگاه‌های جوجه آوری گونه فلامینگو است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی و بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی خشک شده است و از رودخانه کر که منبع اصلی تأمین آب آن است هیچ گونه ورودی دریافت نمی‌کند.

تخصیص حق آبه بختگان یکی از راهکارهای اصلی برای حفاظت و احیا این تالاب است.

این تالاب در شرق فارس واقع شده است.

۶۱۱۳ /‏۱۸۷۶‬

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها