۲ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۷
کد خبر: 83324688
T T
۰ نفر
بارندگي ها رانش زمين در روستاهاي خراسان شمالي را تشديد كرد

بجنورد- ايرنا- مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي گفت: تداوم بارندگي ها مشكل رانش زمين در روستاهاي اين استان را افزايش داده و اين مشكل در اين مناطق شدت گرفته است.

علي محمدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بارندگي ها سبب افزايش گستره مناطق درگير با رانش زمين در روستاها شده است.
وي با بيان اينكه شمار روستاهاي درگير با مشكل رانش زمين افزايش نيافته است افزود: وسعت حادثه در همان 17 روستايي كه مردم با رانش رو به رو بودند، افزايش يافته و پيش بيني مي شود با تداوم بارندگي ها، رانش زمين بيشتر شود.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي با اشاره به اينكه مشكل رانش زمين در روستاهاي استان توسط پژوهشكده سوانح طبيعي در دست مطالعه است گفت: اخيرا يك تيم ديگر از اين پژوهشكده در روستاهاي دچار رانش زمين حضور يافته و مشكلات و راهكارها براي رفع معضل را بررسي مي كنند.

* 350 منزل روستايي در معرض رانش است
پيش از اين، معاون امور بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي گفته بود 350 واحد مسكوني در روستاهاي استان به علت حادثه هاي رانش زمين و يا سنگ افتان در معرض خطر است.
علي روحاني اظهار داشت خطر سنگ افتان در روستاهاي مختلف از جمله اسفيدان، زوعليا، كهنه جلگه، اشرف دره و بك پولاد گزارش شده است و رانش زمين هم امسال روستاهاي نرگسلوعليا، گلي، عرب، سراني و نامانلو مردم را نگران كرده است.
وي افزود: فروردين ماه امسال، رانش زمين و سنگ افتان در 17 روستاي استان گزارش شد و اين حادثه منازل مسكوني بسياري از اهالي اين مناطق را در معرض خطر قرار داده است.
معاون امور بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي گفت: منازل در برخي روستاها نياز به جابه جايي دارد و اين واحدهاي مسكوني بايد در سمت توسعه روستا جابه جا و در مكان ديگري ساخته شوند.
روحاني با بيان اينكه بيشترين خسارت از حادثه رانش زمين، در روستاي گلي گزارش شده است گفت: در اين روستا 160 خانوار بايد در سمت توسعه جابه جا شوند و در ساير روستاها هم هر كدام بايد پنج يا 6 واحد مسكوني نياز به جابه جايي دارد.
وي با اشاره به حضور كارشناسان پژوهشكده سوانح طبيعي در استان اظهار داشت: اجراي طرح ها براي تثبيت بافت روستا بر اساس پيشنهاد و نظر مشاور و بسته به نتيجه مطالعات، اجرا مي شود.
معاون امور بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان شمالي خاطرنشان كرد: همه واحدهاي مسكوني كه نياز به جابه جايي دارند از تسهيلات بازسازي بهره مند مي شوند.
اكنون 675 روستا با 341 هزار و 829 نفر جمعيت و 116 هزار مشترك زير پوشش شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان شمالي است.
44 درصد از جمعيت 863 هزار نفري خراسان شمالي در روستاها سكونت دارند.
7185/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها