۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 83286661
T T
۰ نفر

میزگرد ایرنا

طلای كثیف، زخمی برای زمین

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 83286661
طلای كثیف، زخمی برای زمین

شهركرد- ایرنا- دفن غیراصولی، مكان یابی نامناسب و ضرورت رعایت استانداردهای دفن زباله ها در میزگرد تخصصی ایرنا مركز شهركرد با عنوان 'بررسی وضعیت مدیریت پسماند' با حضور كارشناسان حوزه محیط زیست و مدیریت شهری چهارمحال و بختیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، توجه به بحث پسماند و مدیریت پسماند و دفن بهداشتی زباله یك اولویت در بحث سلامت جامعه مطرح است.
با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب های روان، دفن سنتی و مكان یابی دفن زباله معضلی زیست محیطی این استان است كه اگر به خوبی مدیریت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.
هم اكنون دفن زباله در استان چهارمحال وبختیاری و مكان یابی دفن زباله در شهرها و روستاهای استان مطابق با دفن اصولی و بهداشتی نیست و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب به سمت احداث كارخانه های بازیافت و طرح تفكیك زباله از مبداء و مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در بین خانواده ها سوق پیدا كند.
روزانه به ازای هر شخص در جهان 300 گرم و در ایران 700 گرم زباله تولید می شود كه روزانه بیش از 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد زباله تر و 30 درصد خشك در كشور تولید می شود.
70 درصد زباله های جهان بازیافت می شود، این درحالی است كه در ایران تنها 20 درصد بازیافت و تنها 10 درصد زباله ها در مبداء تفكیك می شود.
به گزارش ایرنا، 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت به عنوان روز زمین پاك نامگذاری شده است ، این روز فرصتی است كه به ما گوشزد شود لازمه حیات و پاك بودن زمین و حفاظت از آن یك وظیفه برای همه افراد جامعه است.
در همین راستا خبرگزاری ایرنا مركز شهركرد در آستانه روز زمین پاك با شعار 'حفاظت از گونه ای زیستی، نه به زباله و پلاستیك' را در میزگردی با حضور شهرام احمدی مدیركل و ارسلان رحیمی رئیس اداره پایش اداره كل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری و فرهاد رئیسی نایب رئیس شورای اسلامی شهر شهركرد اسان مدیریت شهری میزگرد بررسی وضعیت مدیریت پسماند را مورد بررسی و كنكاش قرار داد.

**زباله طلای كثیفی كه دفن می شود
مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینكه زباله و پسماندهای خانگی، صنعتی كشاورزی به عنوان طلای كثیف نامیده می شود، افزود: در جامعه ما بدون توجه به درآمدزا بودن و استفاده بهینه از زباله و پسماند در اكثر نقاط استان و كشور زباله ها به صورت سنتی دفن می شود.
شهرام احمدی با تاكید بر اینكه زباله، زخمی برای زمین است، افزود: همه باید برای كاهش تولید زباله مصرف گرایی را كاهش و از ظروف یكبار مصرف و پلاستكی دوری كنند.
به گفته وی، روزانه بیش از 700 تن زباله در استان تولید می شود كه به دلیل نبود كارخانه های بازیافت، كمپوست و اجرایی نشدن طرح های تفكیك از مبداء همه زباله ها به صورت سنتی دفن می شود.
احمدی با اشاره به وضعیت توپوگرافی و موقعیت استان اجرای طرح های بازیافت را برای سلامت موثر خواند.
وی اظهار داشت: تفكیك زباله از مبداء به عنوان یك راه حل برای رفع مشكلات دفن زباله است كه اجرایی شدن این طرح نیاز به فرهنگ سازی دارد.
مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله ها در شهر ها به عهده شهرداری، روستاها به عهده دهیاری و خارج از شهر و روستا به عهده بخشداری هاست.
احمدی افزود: در سال جاری براساس دستور رئیس جمهوری و تاكید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت جامع و پایدار پسماند به صورت اصولی به عنوان یك اولویت است.
به گفته وی، امسال باید همه استان ها و مدیران حوزه پسماند به صورت جدی با واگذاری فعالیت ها به بخش های خصوصی به صورت فرابخشی و افزایش مشاركت مردم و افزایش تعامل بین دستگاهی در راستای زمین پاك یعنی زمینی عاری از هرگونه آلودگی پیش برویم.
احمدی با تاكید بر اینكه زباله ها در استان به صورت سنتی دفن می شود، افزود: از سوی كارشناسان اداره نظارت و پایش اداره كل محیط زیست استان به صورت شبانه روزی نظارت و پایش از محل های دفن زباله در استان انجام می شود.
به گفته وی، در صورت مشاهده دفن غیراصولی زباله در استان به متولیان اخطار زمان دار داده می شود و در صورت رفع نشدن مشكل بخشدار، دهیار و یا شهردار متخلف به دادگاه معرفی می شود.
احمدی اظهار داشت: سال گذشته یكهزار و 421 مورد پایش از محل های دفن زباله انجام و كمیته های مكان یاب برای مكان های دفن زباله تشكیل شد.
وی افزود: سال گذشته 75 مورد مكان یابی در استان انجام و 44 كارگروه استانی و شهرستانی پسماند در استان تشكیل شد.
وی از صدور 176 اخطار به متخلفان حوزه پسماند خبر داد و گفت: 24 شهردار، دهیار، بخشدار و متخلفان حوزه پسماند در سال گذشته به دادگاه معرفی شدند.
به گفته وی، هم اكنون بیش از 67 پرونده تخلف مدیریت پسماند در دادگاه های استان فعال است.
مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: این استان كه سطح آبهای زیرزمینی و جاری فراوانی دارد، نسبت به سایر استان ها در حوزه مدیریت پسماند نیاز به مراقبت و حفاظت بیشتر دارد.
احمدی با تاكید بر دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت جامع پسماند افزود: امسال با همكاری دستگاه های متولی تهیه یك طرح جامع مدیریت پسماند در استان در دستور كار قرار دارد.
وی با اشاره به فعالیت یك شركت خصوصی در حوزه مدیریت پسماند و همچنین یك شركت برای تولید انرژی از زباله در استان طی سنوات قبل گفت: این 2 شركت به دلیل مشكلات مالی، اجرای این طرح را رها كردند.
احمدی اظهار داشت: پسماند یك منبع درآمدی است و می توان از بازیافت محصولات تولیدی در بخش های مختلف (چیزی كه از نظر تولید كننده به درد نمی خورد) در بخش های دیگر استفاده كرد.

**طرح تفكیك زباله نیاز به فرهنگ سازی دارد
مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین در ادامه افزود: اجرای طرح تفكیك زباله از مبداء به عنوان اولین گام برای مدیریت پسماند نیاز به فرهنگ سازی دارد.
احمدی اظهار داشت: اجرای طرح تفكیك زباله از مبداء باید از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا و بخش خصوصی متولی جمع آوری پسماند به مردم آموزش داده شود تا بتوان اقدامات بعدی در حوزه پسماند را اجرایی و نهایی كرد.
به گفته وی، در مركز استان روزانه 700 گرم زباله به ازای هر شهروند تولید می شود كه قسمت عمده این زباله ها تر و قسمتی نیز قابلیت بازیافت دارد كه با فراهم شدن زیرساخت های لازم زباله های تر به كمپوست و زباله های بازیافتی نیز بعد از جداسازی از مبداء به مواد دیگر تبدیل می شود.
به گفته وی، هم اكنون به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح های كمپسوت و مدیریت پسماند و جا نیفتادن فرهنگ تفكیك از مبدائ همه مواد به صورت سنتی دفن می شود.

**زباله های عفونی و صنعتی چهارمحال وبختیاری بی خطر سازی می شود
مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری ادامه داد: از 3 سال گذشته تاكنون پسماند عفونی و بیمارستانی مراكز بهداشتی، درمانی و پزشكی دولتی در بیمارستان های استان بی خطر سازی می شود.
احمدی افزود: پسماندهای مراكز و بخش های خصوصی نیز با پیگیری دبیرخانه و كارگره پسماند استان توسط یك شركت جمع آوری و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی در مراكز درمانی بی خطر سازی می شود تا خطری برای محیط زیست و منابع طبیعی و جامعه نداشته باشد.
به گفته وی، پسماندهای خطرناك صنعتی استان از جمله پسماندهای شیمایی خطرناك نیز به مراكز مجاز منتقل می شود.
احمدی با تاكید بر اینكه حوزه پسماند نیازمند ساماندهی است، افزود: پسماند در خیلی كارها از جمله گردشگری، سلامت و آتش سوزی در منابع طبیعی، مرتعی، جنگلی با منشاء پسماند تاثیر دارد.
وی گفت: با فرهنگ سازی زیست محیطی باید به جایی برسیم كه اخلاق زیست محیطی در استان و كشور ارتقا داده شود و با همگرایی و كمك بتوان در حوزه مدیریت پسماند گام های موثری برداشته شود.
احمدی با تاكید تكلیف قانون هوای پاك افزود: تا 3 سال آینده شهرداری ها باید به سمت تبدیل پسماند به انرژی بروند، ضمن آنكه مكاتبات این طرح به شهرداری ها انجام شده كه با فرابخشی عمل كردن این امر محقق خواهد شد.
وی در خاتمه از اجرای طرح های پاكسازی ورودی شهرها و روستاها با همكاری سمن های محیط زیست و اقشار مختلف و تاثیرگذار به منظور افزایش سطح فرهنگ پاكسازی محیط زیست خبر داد.

**چرخه مدیریت پسماند در استان ضعیف است
رئیس اداره نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: زباله به مواد دور ریختنی و هرگونه پسماندی كه از تولید كننده در بخش های صنعت، كشاورزی، خانگی باقی می ماند و غیر قابل استفاده باشد گفته می شود.
ارسلان رحیمی افزود: پسماندها به دسته ها و بخش های مختلف كشاورزی، صنعتی،پزشكی، عمرانی، ساختمانی، عادی و ویژه تقسیم می شود كه بلااستفاده در طبیعت هستند و به بدون اجرای طرح های تفكیك و جداسازی دفن می شود.
وی با اشاره به اینكه پسماندهای بیمارستانی بی خطر سازی می شود، افزود: پسماندهای صنعتی نیز نیاز به یك سایت جداگانه برای دفن دارند كه مدیریت این پسماندها بر عهده تولید كننده و مجریان و متولیان صنعت است.
رحیمی اظهار داشت: در استان كارخانه بازیافت زباله در بخش های مختلف وجود ندارد كه می توان با راه اندازی این كارخانه و اجرای طرح تفكیك زباله از مبدا علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای استان دفن زباله را نیز اصولی و بهداشتی كرد.
رئیس اداره پایش و نظارت اداه كل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: راه اندازی یك سایت پسماند ویژه و صنعتی در استان یك اولویت است تا پسماندهای صنعتی به استان های دیگر انتقال داده نشود.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: به دلیل ناكافی بودن آموزش ها در حوزه تفكیك زباله از مبداء احرای این طرح در استان نیمه تمام ماند.
وی گفت: برای فرهنگ سازی در مدیریت پسماند و تفكیك زباله از مبداء آموزش ها باید از مهدهای كودك و سنین كودكی و خانه ها شروع شود.

**فرهنگ سازی حلقه مفقوده مدیریت پسماند است
نائب رئیس شورای اسلامی شهر و روستای شهركرد گفت: فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند و نحوه مصرف و مصرف درست و تفكیك پسماند به عنوان حلقه مفقوده در حوزه مدیریت شهری و مدیریت پسماند مطرح است.
فرهاد رئیسی افزود: به دلیل مدیریت ناصحیح پسماند طبیعت استان در حال زخم خوردن است و قهر طبیعت را می توان در بعضی جاها دید.
وی گفت: در مدیریت پسماند نباید به دید درآمدزایی توجه شود بلكه اولویت سلامت مردم و جامعه است و تاكنون نتوانسته ایم در حوزه مدیریت پسماند آنگونه كه باید كار كنیم.
وی با اشاره به اینكه از سال 1383 مدیریت پسماند و تفكیك زباله از مبداء در استان و كشور كلید خورد و مقرر بود در سال 1392 در تمام كشور تفكیك زباله از مبداء آغاز و مدیریت یكسان واحد در سطح كشور اتفاق بیفتد، اما به دلیل ضعف فرهنگی و نبود زیرساخت ها این امر تاكنون در این استان محقق نشده است.
رئیسی افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد مدیریت پسماند در حوزه های مختلف در استان عملیاتی شده و مدیریت پسماندی كه مدنظر قانون گذار بوده تاكنون اجرایی نشده است.
وی با انتقاد از برخی مردم در رهاسازی پسماندهای بخش صنعت ساختمان در حاشیه شهرها و طبیعت افزود: در شورای شهر شهركرد برنامه ریزی شد كه به منظور ساماندهی نخاله های ساختمانی با یك شركت خصوصی قرارداد بسته شود تا نخاله های ساختمانی در حاشیه شهرها و طبعیت جمع آوری و در تعدادی از مناطق شهر جایگاه هایی برای جمع آوری نخاله های ساختمانی در نظر گرفته شود.
رئیسی افزود: نصب دوربین در تعدادی از اماكنی كه بیشترین میزان تخلیه نخاله های ساختمانی وجود دارد یكی از راههای پیشگیری از تخلیه زباله است.
وی با تاكید بر اینكه طرح تفكیك زباله در استان شروع و نیمه تمام رها شد، افزود: نبود زیرساخت های لازم و ناكافی بودن كارهای فرهنگی و تبلیغی در این حوزه اصلی ترین دلایل شكست این طرح در استان بود.
پایین بودن دریافتی عوارض از مردم جوابگوی طرح جمع آوری زباله نیست
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شهركرد با اشاره به اینكه فعالیت های مختلف شهرداری از جمله طرح های عمرانی و خدمات شهری از محل درآمد شهرداری از محل عوارض انجام می شود، گفت: پرداختی مردم كمتر از هزینه های طرح جمع آوری و نظارت بر پسماند است، بگونه ای كه نیمی از آن را مردم پرداخت نمی كنند.
رئیسی افزود: شهرداری و مدیریت شهری باید براساس مصوبه شورای شهر با توجه به تغییر قیمت های كه اتفاق افتاد، میزان عوارض دریافتی را افزایش دهد.
وی گفت: سال گذشته 35 درصد به میزان عوارض دریافتی مردم اضافه شد كه این میزان نیز جوابگو نیست.
رئیسی افزود: هم اكنون 50 درصد هزینه پسماند از مردم اخذ و هزینه جمع آوری و نظارت پسماند از محل اعتبارات طرح های عمرانی پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: سالانه بیش از 90 میلیارد ریال برای جمع آوری پسماند هزینه می شود كه 30 میلیارد ریال آن از محل عوارض است.
رئیسی با تاكید بر اینكه اجرای دقیق و صحیح طرح مدیریت پسماند یك برنامه زمانبندی 5 ساله به منظور راه اندازی، دریافت مجوز یك واحد پسماند و فرهنگسازی نیاز است كه این معضل در مركز استان رفع شود.
نائب رئیس شورای شهر شهركرد با اشاره به اینكه هم اكنون در بسیاری از مناطق گردشگری و تفریحی و همچنین دامنه كوهها انباشت زباله وجود دارد، افزود: امروز بدون توجه به زیرساخت ها در این اماكن در خصوص گردشگری تبلیغات زیادی انجام می شود.
وی با اعتقاد به اینكه كوه یك فرهنگ دارد كه كوهنورد واقعی در كوه زباله را باقی نمی گذارد، گفت: كوهنورد و گردشگر واقعی زباله را در دامان كوه و طبعیت باقی نمی گذارد و این امر باید در فرهنگ عامه مردم باشد.
رئیسی افزود: استفاده از وجود تشكل های مردمی برای بحث حفاظت و حراست از محیط زیست، توسعه گردشگری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

** فعال شدن طرح تفكیك زباله در استان
معاون خدمات شهری شهرداری شهركرد نیز با تاكید بر اجرای طرح تفكیك زباله از مبداء به خصوص در مركز استان گفت: شهرداری شهركرد طرح تفكیك و جمع آوری پسماند را از سال 88 با برون سپاری به بخش خصوص به صورت نیمه مكانیزه شروع كرد.
محمدرضا محمدیان افزود: بحث تفكیك زباله از سال 96 در استان استارت خورد كه به دلیل مشكلات بین بخشی و عدم همكاری با این شركت خصوصی این شركت با شكست مواجه و تنها یكسال فعالیت كرد.
وی، با تاكید بر اینكه هم اكنون اجرای بخش تفكیك زباله در استان روی زمین مانده است، افزود: در سال جاری برگزاری مناقصه و مزایده اجرای این طرح انجام خواهد شد.
محمدیان افزود: شهركرد برند تمیزی را دارد اما با فراهم شدن زیر ساخت های مدیریت پسماند، ساماندهی دفن زباله و راه اندازی شركت هایی كه مدیریت و سازماندهی پسماند را اجرا كنند یك اولویت است.
وی به فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند تاكیدكرد و گفت: این امر باید از خانه،خانواده ، مدارس، تشكل ها و دانشگاه ها شروع و نهادینه شود.
با این حال كارشناسان معتقدند؛ بدون توجه به مدیریت پسماند و رعایت اصولی در دفن زباله ها و نیز فرهنگ كاهش تولید و تفكیك زباله از یكسو و فرهنگ رهاسازی زباله در معابر و دیگر اماكن از سوی دیگر و نیز توجه متولیان به تبدیل زباله نمی توان وضعیت نابسامان كنونی را سامان داد.
7360/6021
۰ نفر