۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبر: 83277053
T T
۰ نفر

اینجا باران كه می بارد زیر پای مردم خالی می شود

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۱
کد خبر: 83277053
اینجا باران كه می بارد زیر پای مردم خالی می شود

بجنورد- ایرنا- اینجا باران كه می بارد، آسمان با صدای رعد و غرش زیر دل كودكان را خالی می كند و زمین با لرزش و لغزش هایش دل بزرگتر ها را می لرزاند كه مبادا خاك زیر پایشان در برابر باران كم بیاورد و شسته شود.

به گزارش ایرنا، روستاییان در چند شهرستان استان خراسان شمالی بویژه در شهرستان های بجنورد و شیروان از اوایل امسال با مشكل رانش زمین و خسارت به خانه ها روبه رو شده اند.
اهالی روستای گلی در شهرستان بجنورد، بیش از سایر روستاییان در معرض رانش، دچار آسیب شده اند.
آنان می گویند: خاك این منطقه بگونه ای است كه تحمل بار و وزن بالا را ندارد و با آب باران شسته می شود و همین امر سبب می شود تا خاك، زیر خانه ها خالی شود.
آنان می گویند افزایش میزان بارندگی ها، مشكل را بیشتر می كند و شكاف ها و ترك ها در خاك افزایش می یابد.
خاك رسی منطقه بدرانلو در شهرستان بجنورد، این منطقه را مستعد رانش قرار داده است و در این منطقه 20 هزار هكتار تپه ماهورهای شیب دار وجود دارد.
آبیاری سنتی و غرقابی از دیگر زمینه های بروز مشكل رانش زمین است و مسئولان می گویند برای كاهش این مشكل، روستاییان باید از آبیاری به صورت غرقابی زمین های كشاورزی خودداری كنند.

* زخمی كه با باران سرباز می كند
دهیار روستای گلی شهرستان بجنورد در این باره گفت: رانش زمین در سال 82 هم در این روستا اتفاق افتاد و در آن سال ها، با اقدامات بنیاد مسكن، مشكل در برخی نقاط كنترل شد اما امسال رانش زمین در بخش دیگر روستا مشاهده شده است.
مهدی صداقت اظهار داشت: منزل 164 خانوار در این روستا در معرض خطر رانش زمین است و این منازل باید تخلیه شوند.
وی افزود: اكنون 30 واحد مسكونی در این روستا تخلیه شده است و شماری هم باید تخلیه شود.
دهیار روستای گلی گفت: هلال احمر برای اسكان حادثه دیدگان، اردوگاهی راه اندازی كرد اما مردم از چادرها استقبال نكرده اند و در منازل اقوام و آشنایان اقامت دارند.

* وضعیت خطرناك در روستای گلی
معاون امور بازسازی و مسكن بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم با اشاره به اینكه وضعیت 32 واحد مسكونی در روستای گلی به علت رانش زمین، خطرناك است گفت: 28 واحد تخلیه شده و چهار واحد هم باید تخلیه شود.
علی روحانی اظهار داشت: در روستای نرگسلو هم پنج واحد در معرض خطر رانش زمین است.
وی گفت: در روستاهای نامانلو و سرانی شهرستان شیروان هم گزارش هایی از رانش زمین بوده است كه منازل این مناطق هم در معرض خطر است.
وی تصریح كرد: روستاهای گلی، عرب، نرگسلوعلیا و قاپاق در بجنورد و روستاهای نامانلو و سرانی در شیروان و نیز روستای كتلی در شهرستان جاجرم از جمله مناطقی است كه رانش زمین در آن ساخت و سازها را با چالش روبه رو كرده است.
معاون امور بازسازی و مسكن بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: مركز پژوهشكده سوانح طبیعی، رانش زمین در روستاهای این استان را در دست مطالعه و بررسی دارد.

* چاه های جذبی، یك عامل تشدید
مدیر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد با اشاره به اینكه بارندگی ها، مشكل رانش زمین در روستاها را افزایش می دهد گفت: مشكل بروز رانش زمین مربوط به اكنون نیست و برخی سال ها در فصل بهار مشكل رانش زمین در روستاهای دهستان بدرانلو مشاهده می شود و بسته به میزان بارش ها، این مشكل تشدید پیدا می كند.
رضا جبار ایمانی تصریح كرد: چاه های جذبی كه برای جمع آوری فاضلاب در منازل حفر شده نیز بر مشكل رانش افزوده است از این رو یكی از راه كارهای حل مشكل، اجرای طرح جمع آوری فاضلاب توسط شركت آب و فاضلاب روستایی است و یكی از مواردی كه مشكل رانش زمین در این منطقه را افزایش داده است، حفر چاه های جذبی برای جمع آوری فاضلاب است.
وی اظهار داشت: خاك منطقه دهستان بدرانلو رسی است و نسبت به بارگذاری های زیاد نامقاوم است و این معضل بودن در زمان بارندگی و نفوذ آب به لایه های آن بیشتر می شود.
وی با بیان اینكه هر گونه بارگذاری بر روی این خاك های رسی همچون ساخت منزل و یا راه، سبب افزایش و تشدید مشكل می شود افزود: ارائه راهكار مناسب برای حل مشكل رانش زمین در این دهستان، نیازمند انجام مطالعه است.
مدیر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد گفت: رانش زمین در چهار روستای این شهرستان، تاكنون حدود 180 واحد مسكونی را در معرض خسارت قرار داده است.
جبار ایمانی با بیان اینكه مشكل رانش زمین از روستاهای دهگاه، گلی، عرب و نرگسلو علیا گزارش شده است اظهار داشت: در روستای گلی چهار واحد دچار تخریب شده و بیش از 160 واحد در معرض خطر است.
وی گفت: در این روستا، سایت اسكان موقت راه اندازی و حدود 60 چادر برای انتقال خسارت دیدگان برپا شده است اما روستاییان از اسكان در چادر استقبال نكرده اند.
مدیر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد اظهار داشت: رانش زمین در این روستا به معابر خسارت وارد كرده بود كه مرمت های لازم انجام شده و تاسیسات برق، آب و گاز جا به جا شده اند.
روستاییان خراسان شمالی در بیش از 100 هزار واحد مسكونی سكونت دارند كه بیش از نیمی از این واحدها مقاوم است.
7185/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها