۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82946790
T T
۰ نفر

ایران به 9 كشور دارای چرخه كامل فناوری فضایی پیوست

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82946790
ایران به 9 كشور دارای چرخه كامل فناوری فضایی پیوست

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران از دستیابی كشورمان به چرخه كامل فناوری فضایی خبر داد و گفت: ایران با پیوستن به جمع 9 كشور دارنده این فن آوری جزو دهمین كشور فضایی جهان شد.

به گزارش ایرنا، چرخه كامل فناوری فضایی شامل فعالیت در بخش ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبكه ماهواره ای است.
براساس گزارش روز سه شنبه سازمان فضایی ایران، مرتضی براری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی كشور اظهار داشت: اكنون بخش فضایی به زنجیره بخش خصوصی اتصال یافته و آمارها نشان می دهد كه از 345 میلیارد دلار درآمد این حوزه، 260 میلیارد دلار آن متعلق به بخش خصوصی است.
رییس سازمان فضایی ایران با تاكید بر ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی كشور خاطر نشان ساخت: هدف افزایش سهم و پررنگ ‌تر كردن نقش بخش خصوصی در حوزه فضایی كشور است.
به گفته وی، همانطور كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 92 درصد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به بخش خصوصی واگذار كرده و اكنون به دنبال واگذاری هشت درصد پایانی آن است، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از این خانواده بزرگ، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه شركت های خصوصی فراهم خواهد كرد.
براری به اقدام های این سازمان در حمایت از توسعه بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در این بخش، برنامه های مناسبی تدوین كرده كه ارائه مجوز اپراتور ماهواره های مخابراتی از این برنامه هاست و تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی نیز در دستور كار قرار دارد.
معاون وزیر ارتباطات، شناخت موانع و رفع آن، اصلاح قوانین و تسهیل گری را از دیگر مواردی برشمرد كه برای توسعه و حمایت از بخش خصوصی مد نظر سازمان فضایی ایران قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه بخش كسب و كارهای فضا پایه دارای رشدی سریع است به طوری كه اكنون آژانس فضایی اروپا از 500 استارت آپ حمایت می كند، ادامه داد: فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ كرده و این رویكرد سبب افزایش رشد اقتصادی آن شده است.
براری عنوان كرد: سازمان فضایی ایران توسعه و ایجاد كسب و كارهای نوین را در بخش های دارای اولویت كشور در دستور كار خود قرار داده و در تلاش است تا با توسعه این كسب و كارها هم گامی موثر در راستای اشتغال زایی بردارد و هم چالش هایی كه امروز كشور در حوزه های مختلف با آن رو به رو است را برطرف كند.
به گزارش ایرنا، 22 بهمن پارسال رئیس سازمان فضایی ایران گفت: 12 كشور دارای چرخه كامل فناوری فضایی هستند یعنی در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبكه ماهواره ای فعالیت می كنند كه كشور ما هم در این بین صاحب عنوان است.
اقتصام**2078**2025
۰ نفر