۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82832028
T T
۰ نفر
گفت وگو با جوانترین مدیر جهادی كه تولیداتش به دفتر كار ترامپ راه یافت

تهران- ایرنا- جوان ترین مدیر جهادی و منتخب قهرمانان صنعت كشور كه تولیدات وی سال 2012 به دفتر كار ترامپ راه یافت، گفت: صنعت مبلمان كشور نیازمند توجه ویژه دولت بویژه وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و تعاون برای تقویت حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات است.

«رامین میرعبدالباقی» 32 ساله فعال صنعت مبلمان و صادركننده، امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص فعالیت های شركت متبوعش اظهار داشت: این شركت از 65 سال پیش در عرصه تولید مبلمان فعال است كه امروز نیمی از فعالیت های خود را در ایران و نیمی دیگر را در كشور ایتالیا دنبال می كند.
به گفته وی، در سال های گذشته و متاثر از مساله تحریم ها و همچنین مشكلاتی كه در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان وجود داشت، فعالیت های شركت را در كشور صاحب برند مبلمان ایتالیا پیگیری كردیم.
میر عبدالباقی ادامه داد: چوب یكی از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت است، اما به دلیل كمبود آن در ایران ناچار به واردات بودیم كه هزینه های گمركی و حمل و نقل، تولید مبلمان را غیراقتصادی می كرد.
به گفته این مدیر جهادی، همچنین در عرصه فناوری های روز مبلمان، بسیار عقب بودیم؛ بر این اساس توسعه فعالیت ها به كشور ایتالیا به منظور دور زدن تحریم ها و تامین مواد اولیه ارزانتر و دستیابی به فناوری های روز در دستور كار قرار گرفت.
وی یادآوری كرد: ایتالیا كشوری است كه بیشتر با صنعت مبلمان و پوشاك شناخته شده و درآمدهای سرشاری از این طریق كسب می كند، در حالی كه بر عكس در كشورمان در سال های گذشته توجه كمتری به این صنعت شده و به عنوان كالای صادراتی به آن نگاه نشده است.
میرعبدالباقی خاطرنشان كرد: با روی كار آمدن دولت «تدبیر و امید»، در چند سال گذشته نگاه ها به این صنعت تغییر كرده است و شخص «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه ای به این صنعت دارد.
وی كه روز گذشته جایزه قهرمان صنعتی كشور را از دست شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت كرده، توضیح داد: كشور ایتالیا به حمایت از صنعت مبلمان و مبل سازان در جهان شهرت دارد و وقتی سرمایه گذاران خارجی بخواهند در این كشور حضور یابند، مشمول 23 درصد تخفیف مالیاتی شركت های خارجی (به شرط عدم فروش تولیدات در اتحادیه اروپا) خواهند شد.
این فعال صنعت مبلمان اضافه كرد: علاوه بر آن، مبلمان سازان در ایتالیا مشمول حمایت های كارگری، ویزاهای كاری سه تا چهار ساله برای كارگران، دریافت تسهیلات صادراتی، وام های ارزان قیمت با نرخ بهره دو تا سه درصدی و همچنین مشوق های مختلف صادراتی می شوند.
به گفته وی، جلب و جذب سرمایه سایر كشورها و صدور فرهنگ خود از طریق صنعت مبلمان، از جمله مزایایی است كه ایتالیایی ها با حمایت از سرمایه گذاران خارجی به دنبال آن هستند.
میرعبدالباقی بیان داشت: بی توجهی به صنعت مبلمان در كشور در دهه های گذشته، همچنین وارد نشدن فناوری های نوین به كشور متاثر از تحریم های اقتصادی و نبود تحقیق و توسعه (R&D) مناسب در این صنعت، سبب شد تا به فكر ادامه فعالیت در یكی از كشورهای پیشروی این صنعت یعنی ایتالیا بیفتیم.
وی تاكید كرد: با آموزش نیروی انسانی كه به ایتالیا روانه كرده بودیم و بازگرداندن آنان به ایران، بتدریج توانستیم تحولی در این صنعت در كشور ایجاد كنیم.
این فعال صنعتی یادآور شد: تا پیش از حضور در ایتالیا، مبلمان های تولیدی شركت متبوعش كاملا به صورت سنتی ساخته می شدند، اما امروز با «دانلوپ» (یكی از ماشین آلات صنعتی كه حتی در صنعت خودروسازی كاربرد دارد) ساخته می شوند.
وی توضیح داد: با اقدام های انجام شده كه به نوعی در قالب دور زدن تحریم ها و اقتصادی كردن تولید محصول نهایی بود، امروز ساختار و شالوده اصلی مبلمان های تولیدی را از ایتالیا وارد می كنیم و پس از تكمیل آنها در ایران، به كشورهایی نظیر روسیه، چین، عربستان، هندوستان، چین و برخی دیگر از كشورهای حوزه خلیج فارس صادر می كنیم.
میرعبدالباقی خاطرنشان كرد: فناوری های دریافتی از ایتالیایی ها، اكنون در این شركت بومی سازی شده است كه موفقیت دیگری در راستای اقتصاد مقاومتی بود.
وی گفت: صنعت «بول» (استفاده از پوست زیر لاكِ لاك پشت در معرق كاری)، استفاده از صنعت ریخته گری جواهر سازی، واردات ماشین آلات مجسمه سازی نوین (كه در انحصار این شركت در ایران است) و واردات دستگاه های خاص آبكاری طلا، از جمله فناوری هایی بوده كه در سال های گذشته و در ارتباط با مبلمان سازان ایتالیایی از سوی این شركت وارد ایران شده است.
میرعبدالباقی ادامه داد: این در حالی است كه فعالیت هایی نظیر رویه كوبی، نقاشی مبل ها، رنگ و پارچه و برنزكاری در ایران انجام می شود كه فعالیت هایی یدی و دستی بوده و با صرف هزینه های پایین تر و استفاده از نیروی كار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر انجام می شوند.

** شركت برتر ایتالیا در سال 2012 و نفوذ در دفتر كار ترامپ
وی با اشاره به استفاده ایتالیایی ها از جواهر از جمله زمرد، عقیق و غیره در صنعت مبلمان، یادآور شد: شركت متبوعش به دلیل استفاده از سنگ مالاكیت (نوعی سنگ كه در انگشترسازی استفاده می شود) برای نخستین بار، كه با استقبال ایتالیایی ها مواجه شد، به شركت برتر مبلمان سازی این كشور در سال 2012 تبدیل شد.
این مدیر نمونه جهادی كشور، در پایان به فروش یكی از محصولات تولیدی شركت خود به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی آمریكا در سال 2012 اشاره كرد كه به این ترتیب، محصول تولیدی ایرانی به دفتر كار یكی از متمول ترین سرمایه داران و روسای جمهوری تاریخ این كشور راه یافته است.

** صادرات 12 میلیون یورویی در یك سال گذشته
این فعال صنعت مبلمان كشور تصریح كرد: در یك سال گذشته در مجموع 9 میلیون یورو تولیدات این شركت در ایران به كشورهای روسیه (2 میلیون یورو) و عربستان (هفت میلیون یورو) صادر شده است؛ همچنین تولیدات این شركت در ایتالیا نیز به كشورهای ژاپن، هند و چین انجام شده است كه در مجموع سه میلیون یورو بوده است.

** مشكلات صنعت مبلمان ایرانی
میرعبدالباقی با اشاره به صنعت مبلمان داخلی كشورمان، گفت: تسخیر بازار ایران از سوی صنعتگران چینی، ترك و اسپانیایی، كه خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، به عامل از بین برنده این صنعت در كشور تبدیل شده است.
وی افزود: صنعت مبلمان كشورمان به دلیل بی توجهی هایی كه به آن در سال های گذشته بویژه در عرصه صادرات شده، بومی باقی مانده و فقط به درد بازار داخل می خورد.
جوانترین مدیر جهادی كشور تصریح كرد: بی توجهی به آمایش سرزمینی این صنعت - بطوری كه در مناطق و استان های بی بهره از مواد اولیه مورد نیاز مستقر شده است -، معضل بزرگ دیگر این صنعت است.
وی بیان داشت: امروز و با حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت، نگاه ها به این صنعت و صنایع پایین دستی در حال تغییر است و وزارت صنعت به حمایت از این صنعت می پردازد؛ اما خواستار آن هستیم كه حمایت ها شكل قانونی به خود بگیرد.
میرعبدالباقی با اشاره به برخی نگاه ها در كشور به مقوله اقتصاد مقاومتی كه می گوید «100 درصد محصول باید در داخل كشور تولید شود»، معتقد است: «محصول نهایی باید در كشور تولید شود و می توان مواد اولیه و فناوری های مورد نیاز را در خارج نیز تهیه كرد و تدارك دید».
وی خواستار توجه هر چه بیشتر وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به این صنعت شد، زیرا بطور نمونه واردات مواد اولیه گران قیمت (با احتساب تعرفه ها و عوارض گمركی) منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده محصول و در نتیجه غیرقابل رقابت شدن آن با نمونه های مشابه خارجی می شود.
این فعال اقتصادی كه دارای مدرك دكترای معماری از دانشگاه ساپینزای رم ایتالیاست، با اشاره به برخی كشورها كه از طریق همین صنعت به درآمدزایی پرداخته و سهم بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند، گفت: تركیه تا 10 سال پیش بازاری برای محصولات تولیدی خود نداشت، اما امروز بازار ایران و سایر كشورهای منطقه را به تسخیر خود در آورده است؛ همچنین تا سه دهه پیش اسپانیایی ها حرفی برای گفتن در این صنعت نداشتند، اما امروز از پیشگامان این عرصه اند.
وی ادامه داد: امروز چینی ها، قطب جدیدی در صنعت مبلمان سازی جهان شه اند و كشور اندونزی نیز با حمایت های ویژه خود توانسته حركت های خوبی در این صنعت داشته و حتی صنعتگران ایتالیایی را به سمت و سوی خود جلب كند.
میرعبدالباقی همچنین بر تقویت صنایع دكوراسیون (لوستر سازی، مجسمه سازی، منبت كاری، مینا كاری و غیره) در كنار صنعت مبلمان در كشور تاكید كرد و گفت: بی توجهی ها به صنعت مبلمان، سبب شده تا این هنرها نیز در آستانه فراموش شدن قرار بگیرند.
وی ادامه داد: این در حالی است كه انتقال فرهنگ فقط از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه ها نیست، بلكه با همین هنرها كه می توانند در منازل افراد حاضر باشند، به انتقال فرهنگی پرداخت.
این فعال صنعت مبلمان، تاكیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به معماری اسلامی در سال 1389 را یادآور شد و گفت: معظم له، این مهم را در جهت هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ نرم مورد تاكید قرار داده بودند، اما از آن غفلت شده است.

** انتظارات از دولت
وی با بیان اینكه تاكنون برای توسعه فعالیت های شركت متبوعش از دولت وام و تسهیلات دریافت نكرده و نیازی به آن ندارد، تاكید كرد: انتظار می رود وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت از این صنعت و سایر هنرهای وابسته به آن حمایت های معنوی و قانونی انجام دهند.
میرعبدالباقی خواستار تسهیلاتی در روند صادرات مبلمان ایرانی از سوی دولت شد و گفت: انتظار می رود دولت بتواند شركت های نمایشگاهی خارجی را از طریق رایزنان اقتصادی یا فرهنگی در آن كشورها برای مطرح كردن هرچه بیشتر صنعت مبلمان كشورمان هماهنگ كند.
وی اضافه كرد: ایجاد تسهیلاتی در واردات مواد اولیه و «كارگر ساده» در نظر گرفته نشدن كارگران این صنعت و حتی الامكان در نظر گرفتن ردیف های ویژه بیمه ای و پرداختی های آنان، از جمله دیگر مسائلی است كه می تواند به تسهیل صادرات محصولات این صنعت و جهانی شدن آنها و در نتیجه صدور فرهنگ كشورمان به سایر كشورها بیانجامد.
وی خاطرنشان كرد: این شركت اكنون برای 180 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران و ایتالیا اشتغالزایی كرده كه یك سوم نیروهای آن در ایتالیا نیز ایرانی اند.
به گزارش ایرنا، عصر روز گذشته در سیزدهمین دوره جشنواره ملی قهرمانان صنعت در مركز همایش های بین المللی صدا و سیماكه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، از شركت های برتر در حوزه صنعت تقدیر شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*
مصاحبه: محمد ملك دار* انتشار دهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان