۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82796278
T T
۰ نفر
جهانگیری: وحدت و گفت وگوی ملی بهترین راه در برابر دشمنی های آمریكا است

تهران - ایرنا – معاون اول رییس جمهوری گفت: آمریكا به دنبال آن است كه فضای ایران را برای كار نامطمئن جلوه دهد ؛ به نظر من بهترین راه حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه اندازی گفت وگوی ملی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی كه در تالار امام خمینی این دانشگاه برگزار شد، افزود: آمریكا و خصوصا رییس جمهوری فعلی آن كه برخی آمریكاییان به دلیل عدم تعادل پیشنهاد كرده اند به مراكز درمانی مراجعه كند، در طول یك سال گذشته فشارهای متعددی را با هماهنگی صهیونیست ها و برخی كشورهای عرب به ایران وارد می كند.
وی ادامه داد: به فضل الهی تمام فشارها و برنامه های آن ها با شكست روبرو شده است.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: آخرین بار تصمیم رییس جمهوری آمریكا در رابطه با موضوع برخی از نارضایتی ها در داخل كشور بود كه تلاش كرد آن را به شورای امنیت ببرد.
جهانگیری گفت: ده برابر از این تظاهرات ها در كشور آمریكا اتفاق می افتد كه طبیعی است و یك مورد آن در سطح بین المللی مطرح نمی شود. آمریكا فكر می كرد با این اقدام به ایران فشار می آورد ولی اعضای شورای امنیت سازمان ملل جلسه را به نشستی علیه آمریكا تبدیل كردند كه چرا این كار را انجام می دهد.
وی ادامه داد: یكی دیگر از اقدامات آمریكا در خصوص برجام بود كه در رابطه با عدم پایبندی به تعهداتش اظهارنظر و تلاش می كند تا فضای ایران را نامطمئن برای كار درست كند. چرا كه می داند مسئله اصلی ایران بیكاری، معیشت و رفاه مردم است و راه حل آن ایجاد آرامش و ثبات و امنیت در كشور است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: برای سرمایه گذار مهمترین مسئله وجود فضای آرام است و این كشور طبق برنامه ریزی های پیش بینی شده هر سال باید 65 میلیارد دلار منابع جذب كند ولی آمریكا در هر فضایی تلاش می كند تا زهر خود را بریزد و اوج خباثت خود را به ملت نشان دهد و بگوید این كشور محل خوبی برای سرمایه گذاری نیست.
جهانگیری تصریح كرد: راه حل من این است كه وحدت و انسجام را نشان دهیم و گفت وگوهای ملی در سطح كشور راه بیفتد و نشان دهیم هیچ كس قادر نیست جریان دیگر را حذف كند.
وی گفت: عقل برای این موقع است و حكم می كند در زمانی كه در چنین شرایطی هستیم دست به دست هم دهیم و اگر در داخل مشكلات، گله ها و نقد تند وجود دارد، در حال حاضر نیازمند نمایش وحدت و انسجام بزرگ در داخل كشور هستیم.
معاون اول رییس جمهوری اضافه كرد: فكر می كنم این فرصت های استثنایی و نیروی انسانی توانمندی كه در كشور وجود دارد، كشور قادر است مسائل و مشكلات خود را حل كند.
جهانگیری گفت: مدیران كشور باید با انگیزه پای كار بایستند و وزیر بهداشت یكی از مدیرانی كه در دولت یازدهم با حضور به موقع از اقصی نقاط كشور دیگر مدیران را به كار و فعالیت وا می داشت و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.
وی اضافه كرد: مدیران باید با حضور تمام وقت پای كار بایستند و اگر كسی احساس كرد مدیر چنین شرایطی نیست، میدان را به دیگری كه علاقه مند به آینده كشور است، واگذار كند تا كار را پیش ببرد.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست هایی كه برای تولید علم و فناوری اتخاذ شد رتبه ایران را افزایش داد و این سیاست ها می تواند موجب رشد و شكوفایی كشور شود.
جهانگیری با بیان اینكه اداره كشور با منابع طبیعی به آخر خط رسیده است، گفت: اگر فكر می كنیم از طریق فروش منابع نفت و گاز می توان كشور را اداره كرد، كار غیرواقعی و دشواری است و در سال های آینده غیرممكن است.
وی افزود: بهترین روش، اتكا به مغز دانشمندان خود و نیروهای انسانی است. باید شركت های دانش بنیان در اولویت قرار گیرد. اتفاقی كه در برخی شركت ها می افتد، جهت را نشان می دهد كه با حداقل سرمایه به سرعت بزرگ می شوند و ایجاد اشتغال می كنند.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد یقینا راهبرد زیرساخت اصلی متكی به تحقیق و پژوهش است كه باید پژوهش در كشور نهادینه شود.
جهانگیری گفت: در حوزه پزشكی به دلیل پیوند عمیق كه با زندگی مردم و سلامت مردم دارد، می تواند در موضوع پژوهش نقش محوری تری داشته باشد و جشنواره رازی در طول سال های گذشته از اعتبار علمی ممتازی برخوردار شده است.
وی افزود: دو نكته اصلی وجود دارد كه یكی حرفه پزشكی و پزشكی ایران است كه توانسته به نقطه ای برسد كه امروز هر ایرانی به آن افتخار می كند. زمانی كه مجلس بودیم دغدغه داشتیم بودجه ای برای اعزام بیماران كلیوی به خارج تعیین كنیم ولی امروز توانمندی پزشكی ایران به نقطه ای رسیده كه در جهان پذیرفته شده است و خیلی از بیماران كشورهای منطقه برای درمان به مراكز درمانی ایرانی مراجعه می كنند.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بحث دوم خدمات طرح تحول سلامت است كه اجرای این طرح كار بزرگی بود و ریسك بزرگی داشت و نیازمند شجاعت و تصمیم گیری بود.
جهانگیری افزود: كشوری كه می دانست در تحریم و با محدودیت منابع روبرو است ولی با اتكا به توانمندی و فرصت های كشور این طرح را در دستور كار قرار داد كه توفیقاتی برای كشور داشت و هزینه های مردم را به شدت كاهش داد.
وی تصریح كرد: به ملت اطمینان می دهم این طرح از دستور كار دولت كنار نخواهد رفت و جزو اولویت های اصلی دولت و مردم خواهد بود. مهم این است كه راهكاری پیدا كنیم كه مشكلات طرح را برطرف كنیم.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: جامعه، دولت و نظام امروز با مسائل و تنگناهای مختلف روبرو است و آنچه همه می دانیم فرصت های بسیار خوبی در اختیار ایران است كه اگر خوب استفاده كنیم قادر هستیم همه تنگناها را برطرف كنیم.
جهانگیری در این مراسم با تسلیت به جانباختن 32نفر از كاركنان شركت ملی نفتكش گفت: حادثه تلخی است كه در تاریخ دریانوردی دنیا جز موارد استثنا است كه در اولین حركت انفجاری عظیمی بوجود آید كه در همان لحظه اول كه خبر را شنیدم به سفیرمان در چین اعلام كردم آنچه در توان است به كار گرفته شود.
وی افزود: در همان لحظه اول وزارت امور خارجه ایران را از كشورهای منطقه كه در این اتفاق توانایی كمك داشتند، درخواست كمك كرد، اگر چه از نظر كارشناسی گفته می شد به خاطر انفجار و گازهای سمی كسی زنده نخواهد بود ولی نخواستیم امید خود را قطع كنیم و با همه تلاش ها متاسفانه كشتی غرق شد و دسترسی به پیكرهای عزیزانمان غیرممكن است كه این اتفاق را خانواده ها و ملت ایران تسلیت عرض می كنم.
در این مراسم از تعدادی از پزشكان برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی تقدیر بعمل آمد.
سیام**9314**1053
خبرنگار: حمید شریفی كیا**انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر