۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82637236
T T
۰ نفر

رتبه سوم كشوری آذربایجان غربی در تولید گردو

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82637236
رتبه سوم كشوری آذربایجان غربی در تولید گردو

ارومیه- ایرنا- معاون مدیریت باغبانی جهاد كشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر كشت گردو در استان 5 هزار و 300 هكتار است و این استان با تولید سالانه حدود 8 هزار تن محصول رتبه سوم تولید این محصول در كشور را در اختیار دارد.

به گزارش ایرنا، علی صمدی روز یكشنبه در آئین استانی روز مزرعه كه با محوریت گردو در شهر فیرورق خوی برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح های تحقیقاتی و پژوهشی ویژه گردو در آذربایجان غربی افزود: در چند سال اخیر با اجرای طرح های تحقیقاتی تولید گردو و ایجاد باغ های گردوی پیوند و تولید ارقام جدید، این استان با تولید سالانه بیش از 100 هزار اصله نهال گردوی پیوندی به استان های برتر و پیشرو در رونق كشت و تولید محصول گردو تبدیل شده است.
وی اضافه كرد: ارقام پیوندی در سال اول و دوم شروع به باردهی می كنند و باردهی اقتصادی آن ها از سال چهارم و پنجم به بعد شروع می شود و این ارقام تولیدی پربار، مقاوم به سرما و گرما و آنتراكنوس بوده و اندازه مغز گردو بزرگ و باردهی آن در شاخه های جانبی هم وجود دارد.
وی بیان كرد: سالانه چهار میلیون و 850 هزار اصله نهال بذری و رویشی در نهالستان های استان تولید می شود.
به گزارش ایرنا، 6 هزار و 411 هكتار از باغ های استان به كاشت گردو اختصاص دارد كه از این میزان پنج هزار و 300 هكتار بارور است.
نصف سطح زیر كشت گردو در استان آذربایجان غربی باغ های متمركز و نصف بقیه به صورت تك درخت هستند.
7133/2093**خبرنگار: سعید فرجی**منتشر كننده: صابر چهرقانی

سرخط اخبار استان‌ها