۲۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82266041
T T
۰ نفر

حرمت شكنی قبور و بازی با احساسات مردم ممنوع

۲۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82266041
حرمت شكنی قبور و بازی با احساسات مردم ممنوع

شهرری ـ ایرنا ـ حفظ حرمت قبور و شان نام آوران، هنرمندان، ورزشكاران و دیگر افرادی كه برای ایران و ایرانی افتخار آفرین و خاطره انگیز بوده اند همواره دارای حساسیت بوده و كانون توجه است.

به گزارش ایرنا، هر از گاهی اخبار یا شایعاتی در مورد رنگ پاشی، اسیدپاشی، تخریب و مخدوش كردن قبور و یا سنگ قبر هنرمندان، ورزشكاران و یا نام آورانی كه در قلب مردم جای داشته و مردم به آنان علاقمند هستند و حتی شخصیت های ملی و مذهبی در شبكه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می شود و باعث دلخوری و نگرانی مردم مخصوصا بازماندگان این اموات، علاقمندان و دوستداران آنان می شود.
اخیرا نیز شایعاتی مبنی بر رنگ پاشی و مخدوش نمودن سنگ قبور برخی از ورزشكاران از جمله مرحوم غلامحسین مظلومی، بیوك جدیكار و همایون بهزادی در برخی رسانه ها منتشر شده و دل علاقمندان به این ورزشكاران را به درد آورد.
اگر چه سنگ قبر به خودی خود موضوعیتی ندارد اما به عنوان نمادی برای حفظ احترام و شان فرد مدفون شده در خاك است و مخدوش كردن آن به هر نحو به معنای بی احترامی و شكستن حرمت شخص مدفون بوده و نوعی توهین تلقی می شود و برای جامعه، بازماندگان اموات و علاقمندان آن فرد ناخوشایند و غم انگیز است.
فارغ از احترامی كه همه مردگان در نزد زندگان در فرهنگ والای ایرانی داشته سفارشات زیادی در دین مبین اسلام در مورد حفظ حرمت مردگان و قبور مسلمانان شده است به طوریكه امام صادق(ع) فرموده است: «حرمت میت بسان حرمت شخص زنده است».

**احساس میكنم فشار سنگینی به قلبم وارد می شود
یكی از علاقمندان مرحوم مظلومی و حجازی در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) به خبرنگار ایرنا می گوید: من از صمیم قلب عاشق غلامحسین مظلومی و ناصر حجازی هستم و زمانی كه از طریق فضای در جریان موضوع رنگ پاشی بر روی قبور آنان قرار گرفتم باور نكردم اما وقتی از طریق رسانه های معتبر و خبرگزاری ها در جریان این امر قرار گرفتم بسیار متاثر شدم و احساس فشار سنگینی بر قلب خود كردم و امروز را از محل كار مرخصی گرفتم و به اینجا آمدم تا از نزدیك مطلع شوم.
علی سعیدی با تاكید بر اینكه همه باید حرمت مردگان خود مخصوصا نام آوران و مشاهیر را حفظ كنند ادامه می دهد: امیدوارم شهروندان جایگاه ویژه نام آوران و ورزشكاران را به خوبی درك كنند و با اینگونه كارهای سخیف و زشت با افتخار آفرینان این مرز و بوم برخورد نكنند و دل خانواده و عاشقان این افراد را نرنجانند.
حسن فخرپور نیز كه به گفته خودش بعد از شنیدن این خبر با هواپیما از بندرعباس به سمت تهران حركت كرده است گفت: بلافاصله از فرودگاه به بهشت زهرا(س) آمدم و از اینكه میبینم موضوع مهمی نبوده و رنگ پاشیده شده بر روی چهره ورزشكاران نامی كشور پاك شده است احساس خوبی دارم.
وی گفت: وقتی شنیدم كه این اقدام زشت و غیرفرهنگی انجام شده است فورا برای تهران بلیط گرفته و آمدم تا نشان دهم كه این ناهنجاری ها برای من و امثال من مهم است و موضوع را ساده انگاری نمی كنیم و برای مردگان خود مخصوصا كسانی كه در قلوب مردم جای دارند و مردم با آنان خاطرات دارند ارزش قائل هستیم.

**فرد رنگپاش سریعا متواری شد و نتوانستم او را بگیرم
كارگر قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: روز حادثه طبق معمول مشغول آبیاری درختان قطعه نام آوران بودم كه ناگهان آقا و خانومی مرا صدا زدند و گفتند یك پیر مرد سنگ قبور رضا احدی، همایون بهزادی، غلام حسین مظلومی، بیوك جدی كار را رنگ آمیزی كرد و رفت.
غلام ابراهیمی با بیان اینكه از دیدن این صحنه متحیر مانده بودم، ادامه داد: سریع رفتم وسایل لازم برای پاك كردن رنگ را بیاورم بخاطر همین موضوع نتوانستم فرد خاطی را ببینم و برخورد كنم.
ابراهیمی با اشاره به اینكه سنگ قبرها اسید پاشی و یا تخریب نشده است، افزود: صورت های عكس های سنگ قبور با رنگ سیاه رنگ آمیزی شده بود و از آنجا كه رنگ روی سنگ مرحوم بهزادی خیس بود زود پاك شد ولی بقیه قبور خشك شده بودند.
وی در خصوص امنیت قبور می گویید: اینجا در روزهای وسط هفته بسیار خلوت است و نیروهای امنیتی مانند دژبان ها در حال گشت زنی در كل بهشت زهرا(س) هستند و نمی توانند موردی مراقب قبر خاصی باشند و دوربین ها محل های فرعی و قبور را پوشش نمی دهد.

**كارشناس مذهبی: نبش قبر و بی احترامی به قبور مسلمانان حرام است
یك كارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر نگاه درستی به جامعه داشته باشیم متوجه می شویم كه محبت و احترام میان افراد جامعه باید باشد تا ارتباط درستی شكل بگیرد.
حجت الاسلام سعید اوتارخانی با بیان اینكه حرمت و آبروی افراد در جامعه اسلامی بر اساس آیات قرآن و احادیث بسیار جایگاه ویژه ای دارد افزود: بر اساس روایتی از پیامبر اكرم(ص) خداوند مال، جان و آبروی انسان ها را بسیار محترم شمرده و حرمت بسیاری به آن قائل است.
وی ادامه داد: همان گونه كه دین مبین اسلام به زندگی فردی و اجتماعی و روابط میان افراد در جامعه توجه ویژه دارد به همان اندازه هم احترام به جسد و قبور مردگان را مورد توجه قرار می دهد به طوری كه اگر فرد مسلمانی بمیرد و كسی را نداشته باشد بر دیگر مسمانان واجب است كه جسد وی را غسل، كفن و دفن نمایند.
این كارشناس مذهبی با اشاره به اینكه حرمت و احترام قبور مردگان در اسلام بسیار اهمیت دارد، خاطر نشان كرد: یكی از حرام های شرعی نبش قبر و بی احترامی به قبر مسلمانان است.
اوتارخانی با اشاره به پدیده نامعقول و زشت رنگ پاشی به قبر نام آوران كشور در عرصه های مختلف عنوان كرد: كلیه آحاد مردم باید برای حفظ احترام قبور مسلمانان نهی از منكر كنند و این عمل زشت و قبیح را محكوم كنند.
وی ادامه داد: مرحله اول نهی از منكر انزجار قلبی از این پدیده است كه به لطف ابزارهای ارتباطی فراهم شده اكثر افراد جامعه این كار ناپسند و غیره دینی و اخلاقی را دیده و مراتب انزجار خود را در فضای مجازی كشور منتشر می كنند.
اوتارخانی افزود: نباید تسویه حساب های شخصی و گروهی، قبور مسلمانان بخصوص نام آوران كشور را تحت تاثیر قرار دهد و موجب ناراحتی خانواده و هواداران ورزشكاران را فراهم نماید.

** یك روانشناس اجتماعی: انجام كارهای نابهنجار مانند آسیب رسانی به قبور مردگان كار افراد ضد اجتماعی است
یك كارشناس روان شناس عمومی و اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تمامی انسان ها در درون خود غریزه ای به نام نیاز به دیده شدن دارند گفت: انسان های دوست دارند توسط كارهای به هنجار و خوبی كه انجام می دهند در كودكی مورد تحسین پدر و مادر و در بزرگسالی مورد توجه دوستانشان قرار بگیرند.
وی ادامه داد: اگر فردی در كودكی مورد تحسین والدین خود قرار نگیرد و در بزرگسالی نیز این اتفاق به واسطه رفتار به هنجارشان اتفاق نیافتد، این فرد دست به هر كاری حتی بدترین بزه كاری اجتماعی میزند تا دیده شود نمونه این كارها را می توان قتل های زنجیره ای و گروه های اسید پاش در جامعه برشمرد.
جهانگیری خاطر نشان كرد: كودكانی با انجام دادن كارهای به هنجار مورد تشویق پدر و مادر خود قرار نمی گیرند بر عكس عمل می كنند و با انجام كار ناهنجاری وجود خود را اعلام می كنند و تنبیه والدین خود را بجای تشویق می پذیرند و دچار نوعی اختلال رفتاری به نام 'اختلال سلوك' می شوند.
وی با بیان اینكه كودكان 'اختلال سلوك' در بزرگسالی به افراد ضد اجتماعی تبدیل می شوند، اضافه كرد: افراد ضد اجتماعی با انجام دادن كارهای نابهنجار و نامتعارف در جامعه مانند بی احترامی به قبور مردگان و یا با توهین به مقدسات، ارزش ها و باورهای اجتماعی و سایر كارهای نابجا می خواهند نیاز به دیده شدن خود را حتی به قیمت مجازات های اجتماعی مانند زندان ارضاء كنند.
جهانگیری با اشاره به پدیده زشت رنگ زدن قبور نام آوران كشور توسط فردی خاص، اظهار داشت: این كار چون تخریب اموال عمومی جامعه به صورت مكرر نبوده نمی شود 'وندالیسم' اطلاق كرد و ولی یك عمل نابجا و ناهنجار اجتماعی، اخلاقی، رفتاری و مذهبی توسط فرد و یا افراد ضد اجتماعی است.
وی در ادامه به انگیزه های فردی كه موجب این گونه كارها می شود اشاره كرد و بیان داشت: این قبیل كارها با افراد نام آور و قبورشان می تواند انگیزه شخصی انتقام گیری حتی به واسطه شكست در شرط بندی تیم ورزشی در سال های بسیار دور داشته باشد.

**تلاش می كنیم تا سیستم های نظارتی و حفاظتی مقابر مهم و حساس را تقویت كنیم
معاون فرهنگی اجتماعی و رئیس روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه فقط یك مورد رنگ پاشی سنگ قبر نام آوران گزارش شده است افزود: تلاش می كنیم تا سیستم های نظارتی و حفاظتی مقابر مهم و حساس را تقویت كنیم.
سعید خال با رد سریالی بودن و سازمان یافته بودن رنگ پاشی بر روی قبور در قطعه نام آوران گفت: از طریق نیروهای انتظامی، دژبان ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای داخلی بهشت زهرا(س) و همكاری قضات شهر آفتاب بر امنیت این مقابر نظارت می كنیم اما قرار شده است تا دوربین های مدار بسته نیز نصب و یا تقویت شود.
وی همچنین اسیدپاشی بر روی سنگ های قبور را تكذیب كرد و گفت: فقط یك مورد رنگ پاشی بر سر مزار مرحوم غلامحسین مظلومی به ما گزارش شده است كه البته در مورد سوء نیت رنگپاش نیز تردید وجود دارد چرا كه برخی علاقمندان به این اشخاص برای ترمیم نوشته های روی قبور اقدام به رنگ پاشی می كنند و پس از خشك شدن اطراف آن را با كاردك می تراشند و ممكن است اینگونه بوده باشد.
خال در عین حال تاكید كرد كه با این اقدام نیز كه بدون مجوز انجام می شود در صورت مشاهده به شدت برخورد می شود.
وی با بیان اینكه رنگ پاشی، اسید پاشی، شكستن سنگ قبر و مخدوش نمودن آن نوعی ناهنجاری اجتماعی است افزود: حدود یك میلیون و 500 هزار ساكن خاموش در بهشت زهرا(س) وجود دارند كه حدود 2 هزار و 500 قبر متعلق به هنرمندان، نام آوران و ورزشكاران است كه كنترل تك تك آنان كاری سخت و مشكل است.
خال با بیان اینكه بهشت زهرا(س) مكانی مقدس است كه دارای معنویت خاصی برای مردم است افزود: از همه آحاد مردم انتظار می رود كه در این مكان مقدس شئونات انسانی و اخلاقی را رعایت كرده و تقدس این مكان را حفظ كنند.
3218 / 6139
خبرنگاران: امیر جعفری سرگزه و محمد بیدارمنش**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
۰ نفر