۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81779528
T T
۰ نفر
اثرگذاری بیشتر داروهای سرطانی با روكشی از پلاكت بیمار

تهران-ایرنا- محققان برای اولین بار به منظور افزایش اثربخشی داروهای ضد سرطان روشی را به كار گرفتند كه در آن، این داروها با غشایی از پلاكت خود بیمار روكش می شوند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی فیزورگ PHYSORG ، روكش كردن داروهای ضد سرطان با غشایی از پلاكت خود بیمار، باعث می شود كه داروها مدت طولانی تر در بدن بیمار بمانند و به تومورهای اولیه سرطان و نیز به سلول های در حال چرخش تومور كه باعث گسترش سرطان می شود، حمله كنند.
این تكنیك كه نتیجه همكاری محققان دو دانشگاه ایالتی كارولینای شمالی و دانشگاه كارولینای شمالی در چپل هیل است، روی یك مدل حیوانی آزمایش شده و نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.

به گفته پژوهشگران، استفاده از غشای ساخته شده از پلاكت بیمار برای روكش داروهای ضد سرطان دو مزیت مهم دارد. اول اینكه سطح سلول های سرطانی، میل به تركیب با پلاكت دارند و این امر باعث می شود به یكدیگر بچسبند. مزیت دوم این است كه پلاكت از بدن خود بیمار گرفته شده است و در نتیجه، حامل های دارو به عنوان یك شی ء خارجی شناسایی نمی شوند و دارو مدت زمان طولانی تر در جریان خون بیمار باقی می ماند.

به گفته محققان، با این ویژگی ها، داروهای روكش دار نه تنها به محل اصلی تومور حمله كنند، بلكه احتمال بیشتری در این زمینه وجود دارد كه سلول های تومور در حال چرخش در جریان خون را پیدا كنند و خود را به آنها بچسبانند و در نتیجه می توانند آنها را از بین ببرند و و مانع از تشكیل تئومورهای جدید می شوند.
علمی**2038**2017
۰ نفر