بخش هاي توليدي به توان شركت هاي دانش بنيان ايمان داشته باشند

ساري - ايرنا - سرپرست معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه جامع علمي كاربردي كشور شتاب گيري روند اشتغال آفريني و خوداتكايي بخش توليدي را نيازمند استفاده از علم و دانش دانست و تاكيد كرد: بخش هاي توليدي كشور بايد به توان شركت هاي دانش بنيان ايمان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مهدخت بروجردي علوي چهارشنبه شب در آيين اختتاميه چهارمين نمايشگاه اشتغال وتوسعه كارآفريني مازندران در آمل افزود: در زمان حاضر هيچ بهانه براي حذف و يا نپذيرفتن شركت هاي دانش بنيان، مراكز رشد و شركت هاي رويدادهاي شتاب در چرخه ايجاد كارآفريني در كشور پذيرفتني نيست.
وي توضيح داد: اين مجموعه ها اكنون به عنوان واحدهاي كارآفرين ، قشر زيادي از جوانان فارغ التحصيل ونخبه هاي دانشگاهي را جذب بازار كسب وكار كرده اند و بازدهي و اثرگذاري آنها مورد اقبال عمومي قرارگرفته است.
بروجردي علوي با تاكيد بر اين نكته كه بخش هاي مهم توليدي كشور بايد از اين ظرفيت هاي علمي براي افزايش بهره بري استفاده كنند، اظهار داشت: شركت ها و واحدهاي توليدي بخش صنعتي و كشاورزي كه از وجود اين مجموعه هاي تحقيقاتي و علمي استفاده مي كنند، به اهميت آنها پي بردند و در ارزيابي هاي صورت گرفته مشخص شد ضريب بهره وري توليد و عملكرد نيروهاي انساني ارتقاء داشته است.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه جامع علمي كاربردي كشور با بيان اينكه نبايد اجازه داد فاصله ميان بخش توليد و علم در كشور بيشتر شود، گفت: مهم ترين گام براي كاهش اين فاصله ها، تغيير سياستگذاري و نوع مديريت در واحدهاي توليدي است كه هنوز توانمندي هاي شركت هاي دانش بنيان ومراكز را باور نكردند.
وي سياست دولت را پشتيباني از شركت هاي دانش بنيان با هدف ايجاد كسب و كارهاي سالم و هدايت دانش آموختگان دانشگاهي به اين سمت توصيف كرد و افزود: بر اساس برنامه پيش بيني شده تا سال 1399 بايد يك ميليون شغل در كشور ايجاد شود كه يكي از مهم ترين راهكارها براي تحقق اين ميزان اشتغال حمايت از اين نوع كسب و كار و شركت هاي دانش بنيان و مراكز رشد در واحدهاي توليدي وصنعتي است.
اين مسئول فلسفه تاسيس دانشگاههاي علمي كاربردي را تربيت نيروهاي ماهر متناسب با بازار كار و دانست و تاكيد كرد: يكي ديگر از اهداف راه اندازي اين مجموعه علمي و آموزشي هم ترويج فرهنگ كارآفريني در جامعه است.
بروجردي علوي حركت شتابان توليد علم در كشور و دستيابي به جايگاه پانزدهم جهان در سال ميلادي جاري را نتيجه توجه ويژه به مراكز علمي و آموزشي دانست و تاكيد كرد: با داشتن چنين جايگاه علمي در جهان پذيرفته نيست كه يك واحد توليدي و صنعتي ما لنگ يك قطعه وارداتي باشد.
وي با تاكيد بر اين كه قبول نداشتن بخش هاي پژوهشي و شركت هاي تحقيقاتي و دانش بنيان كشور بي انصافي است، افزود:
برپايي نمايشگاههاي اشتغال و توسعه كارآفريني در استان ها بهترين اقدام براي برقراري ارتباط نزديك تر ميان شركت هاي دانش بنيان با واحدهاي توليدي و صنعتي خواهد بود.
** ضرورت تبديل مدارس به كانون آموزش و مهارت
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش وپرورش مازندران هم در اين آيين گفت: متاسفانه نگاه ' بخوان، حفظ كن و امتحان بده ' در سيستم تعليم و تربيت كشور يك نقص و ضعف بزرگ است كه همچنان وجود دارد و تنها راه درمان اين مشكل هم كارآفريني با رويكرد آموزش و مهارت آموزي است.
اسفنديار نظري افزود: مدارس به خصوص هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش اكنون به كانون آموزش و مهارت آموزي تبديل شدند و حركت به اين سمت نيز اكنون هدفگذاري شده است.
وي با استناد به اين آمار رسمي كه حدود 60 درصد فارغ التحصيلان دانشگاههاي كشور بيكار و بدون شغل هستند، گفت: اين در حالي است كه دانش آموزان در هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش پيش از ورود به دانشگاه تا حدود 80 درصد داراي مهارت هاي تخصصي هستند و حتي به دنبال فضاي كسب و كار مي روند.
در اين آيين از پنج شركت دانش بنيان و مراكز دانشگاهي علمي و كاربردي و فني و حرفه اي مازندران تجليل شد.
7327/1654

سرخط اخبار استان‌ها