۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 83087149
T T
۰ نفر
6 هزار پرنده مهاجر به تالاب میقان اراك وارد شده اند

اراك - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: 6 هزار گونه پرنده مهاجر از جمله درناهای خاكستری تاكنون وارد تالاب میقان اراك شده اند.

«رضا میرزایی» روز شنبه در جمع خبرنگاران در تالاب میقان اراك افزود: كوچ پرندگان هر ساله بسته به نوع شرایط اقیلمی از شهریورماه یا مهرماه آغاز و تا دی ماه نیز ادامه دارد.
وی بیان كرد: اگر سرمای زودهنگام رخ دهد، پرندگان پوست نازك این منطقه را زودتر از سایر پرندگان ترك می كنند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی ادامه داد: تالاب میقان اراك از جمله تالاب های خاص در كشور به شمار می رود و تنها تالابی است كه در این فصل سال دارای آب است و قابلیت پذیرش پرندگان را داراست.
میرزایی عنوان كرد: ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری اراك به این تالاب یك متر مكعب بر ثانیه است كه موجب پایداری تامین آب در تالاب میقان اراك شده است.
وی گفت: دریاچه های تالاب میقان اراك در فصول بارندگی تا 70 درصد آبگیری می شود و هم اكنون حدود 40 درصد این تالاب دارای آب است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی افزود: سال 95 شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این تالاب موجب تلف شدن یك هزار و 700 گونه پرنده مهاجر شد.
میرزایی بیان كرد: بحث نمونه برداری از پرندگان مهاجر پارسال با ورود آنها به تالاب انجام شده كه در نمونه ها ویروس N5 و N8 مشاهده شد اما به دلیل اینكه سرمای زیاد در منطقه حاكم نشد، تلفاتی از گونه های پرندگان مشاهده نشد.
وی گفت: نوع ویروس ها در پرندگان هر سال متفاوت است و تاكنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد در گونه های پرندگان مهاجر در این تالاب و سایر زیستگاه های استان مشاهده نشده است.
تالاب كویری میقان اراك یكی از 10 تالاب مهم كشور است كه در 15 كیلومتری شمال شرقی اراك و جنوب غربی شهر داودآباد قرار گرفته است.
در سال هایی كه میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می شود اما در سال های كم بارش، دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشك شده و با تبدیل شدن به چشمه غبارهای نمكی، سلامت هوای شهر اراك را در معرض مخاطره جدی قرار می دهد.
ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یكهزار و 700 متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب سه رودخانه قره كهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراك تامین می شود.
وسعت تالاب میقان اراك حدود 25 هزار هكتار برآورد شده كه شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت كویری و دشت های اطراف است.
این تالاب دارای ویژگی های بوم شناسی خاصی است، از جمله اینكه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل كوچ پذیرا است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و كنارآبزی كه اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه های نادر و حمایت شده نظیر درناهای خاكستری دیده می شوند.
جمعیت بالای درناهای خاكستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه های دیگر كشور، این زیستگاه آبی را به یكی از كانون های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل كرده و در فصل كوچ جلوه های زیبایی را فرا رو می نهد.
همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده كه از این نظر نیز تالاب میقان یكی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور كشور به شمار می رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می شوند كه هر یك در نوع خود حائز اهمیت هستند.
به علت شوری آب، لایه های نمكی در منطقه دیده می شود، علاوه بر این گنبدهای نمكی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند كه تحت تاثیر گسل های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می شوند.
این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در كشور است كه شركت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ كرده است.
3005/3075

سرخط اخبار استان‌ها