۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82951400
T T
۰ نفر
جنازه 500 سرباز تركیه ای از كره شمالی بازگردانده می شود

آنكاراـ ایرناـ روزنامه خبر.تورك اعلام كرد كه در پی مذاكرات مقامات آنكارا با پیونگ یانگ، جنازه نزدیك به 500 سرباز كشته شده ترك در كره شمالی به تركیه بازگردانده می شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا و به نقل از روزنامه خبر.تورك، ارسین ارچین سفیر تركیه در كره جنوبی هفته گذشته به كره شمالی سفر كرد و به مدت یك هفته در خصوص بازگرداندن جنازه سربازان كشته شده ترك در خلال جنگ سال های 1950 ـ 1953 شبه جزیره كره با مقامات پیونگ یانگ مذاكره كرد.
ارچین در گفت و گو با خبر.تورك اظهار كرد: مذاكرات اولیه آنكارا با مقامات پیونگ یانگ به منظور شناسایی هویت سربازان كشته شده ترك و بازگرداندن آنها به كشور ابتدا در سال 2001 آغاز شد اما به دلیل آغاز فعالیت های هسته ای كره شمالی، این مذاكرات نیمه كاره رها شد.
وی اضافه كرد: در پی توافق هسته ای ـ امنیتی میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی، مذاكرات مجدد ما با مقامات پیونگ یانگ در این خصوص آغاز شد و در راستای شناسایی هویت جنازه سربازان كشته شده ترك، آزمایش دی.ان.ای با همكاری كره شمالی انجام می شود كه به دلیل وجود جنازه سربازان كشته شده آمریكایی و انگلیسی در این منطقه، عملیات تشخیص هویت اجساد در این مرحله زمانبر خواهد بود.
شكری تاندوغان سرهنگ بازنشسته و رییس انجمن جانبازان مبارز تركیه به خبر.تورك گفت: میزان سربازان كشته شده ترك و مكان ناپدید شدن آنها در جنگ دهه 1950 شبه جزیره كره مشخص است و نباید هیچ یك از اجساد سربازان ترك در كوهستان های كره باقی بماند.
وی تاكید كرد: بنا بر تحقیقات صورت گرفته، 890 سرباز ترك در جنگ شبه جزیره كره كشته شده اند كه از این تعداد 403 سرباز در پوسان كره جنوبی و 487 سرباز در كره شمالی جان خود را از دست داده اند.
چندی پیش بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و تكذیب و تهدید و تأیید، بالاخره جهان شاهد دیدار تاریخی «كیم ‌جونگ ‌اون» و «دونالد ترامپ» بود. رئیس‌جمهور آمریكا و رهبر كره شمالی در فضایی پر حاشیه و در كانون توجه تمام رسانه‌های كوچك و بزرگ دنیا با هم دیدار و در پایان مذاكرات خود در سنگاپور، یك سند مشترك امضا كردند.
بر اساس توافقنامه دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا و رهبر كره شمالی، قرار است جنازه سربازان خارجی كشته شده در كره شمالی به موطن آنها بازگردانده شود و این موضوع بسیاری از خانواده های تركیه را نسبت به دریافت جنازه بستگان خود امیدوار كرده است.
بنا بر اعلام رسانه های تركیه، بسیاری از سربازان ترك حاضر در جنگ دهه 1950 شبه جزیره كره كشته شده اند و اجساد آنها در كره شمالی و جنوبی دفن شده است.
به نوشته خبر.تورك، تحویل اجساد سربازان آمریكایی كشته شده در جنگ شبه جزیره كره به فرماندهی نیروهای سازمان ملل در كره جنوبی به منظور انتقال به آمریكا از هفته پیش آغاز شده است.
در جنگ حدود سه ساله شبه جزیره كره كه در سال 1950 آغاز شد و 15 هزار سرباز ترك در قالب متحد آمریكا و بلوك غرب در این جنگ مشاركت داشتند.
بنای یادبودی برای جان باختگان ترك جنگ شبه جزیره كره در كره جنوبی و آنكارا احداث شده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان