۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 83032796
T T
۰ نفر

1107 تن گوشت سفيد و قرمز در كردستان توزيع شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 83032796
1107 تن گوشت سفيد و قرمز در كردستان توزيع شد

سنندج - ايرنا - مديركل پشتيباني امور دام كردستان گفت: اين اداره كل در سال جاري به منظور تعادل بخشي به قيمت انواع گوشت يك هزار و 107 تُن از اين محصولات را در نقاط مختلف استان توزيع كرد.

فرزاد معاوني روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين ميزان فرآورده گوشتي شامل 960 تن مرغ منجمد، 106 تُن گوشت قرمز منجمد وارداتي و 41 تُن نيز گوشت قرمز گوسفندي گرم است.
وي با بيان اينكه اين محصولات به نرخ دولتي در بين مردم استان توزيع شده است اضافه كرد: در اين طرح مرغ منجمد با حداكثر 64 هزار ريال، گوشت قرمز منجمد حداكثر 290 هزار ريال و گوشت قرمز گوسفندي گرم حداكثر به نرخ 380 هزار ريال به دست مصرف كننده رسيده است.
وي افزود: اين ميزان محصول در مدت زمان هاي مختلف مانند عيد نوروز، ماه مبارك رمضان و تابستان توزيع شده كه بيشترين ميزان آن شامل 563 تن مرغ منجمد، 41 تن گوشت گرم گوسفندي و حدود 50 تن گوشت قرمز منجمد در سه ماهه تابستان همزمان با نوسانات قيمت ها توزيع شده است.
مديركل شركت پشتيباني امور دام كردستان اظهار داشت: اين محصولات توسط فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف و فروشگاه ها و واحدهاي صنفي داراي مجوز رسمي از سازمان صنعت، معدن و تجارت توزيع شده است.
معاوني گفت: با اين اقدام ها هم اكنون قيمت مرغ كشتار روز در كردستان به تعادل رسيده و به منظور حمايت از توليد كنندگان و مرغ داران استان تا اطلاع ثانوي توزيع مرغ منجمد متوقف شده است.
وي يادآور شد: هم اكنون نرخ مرغ كشتار روز در درب مرغداري ها حدود 60 هزار ريال بوده كه قيمت 86 هزار تا 87 هزار ريال به دست مصرف كننده مي رسد كه حدود 25 هزار ريال به نسبت بالاترين قيمت مرغ در تابستان پايين تر است.
وي اظهار داشت: در خصوص تعادل بخشي به نرخ گوشت قرمز نيز توزيع نوع منجمد و گرم اين محصول همچنان ادامه دارد به طوري كه مجوز توزيع150 تن از نوع گرم آن از شركت پشتيباني امور دام كشور اخذ شده است.
به گزارش ايرنا، توزيع اقلام به نرخ دولتي از برنامه هاي دولت براي كنترل قيمت كالاهاي اساسي است هم اكنون بيش از 25 كالا در كشور شامل اين برنامه قرار دارد.
برخي از كارشناسان حوزه اقتصادي علت گراني گوشت مرغ را افزايش جهاني قيمت نهادهاي دامي و همچنين عدم جوجه ريزي در مرغ داري هاي استان هاي جنوب كشور از جمله خوزستان به علت گرمي هوا در فصل تابستان اعلام كرده بودند.
همچنين اين كارشناسان علت گراني گوشت قرمز را وضعيت مناسب مراتع در سال جاري با توجه به افزايش بارندگي ها و عدم فروش آنها از سوي دامداران براي كشتار مي دانند.
سالانه در استان كردستان حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نيز گوشت قرمز مصرف مي شود.
طبق سرشماري نفوس و مسكن سال 1395، جمعيت كردستان يك ميليون و 603 هزار و 11 نفر است كه از اين تعداد 70.8 درصد در مناطق شهري و 29.2 درصد هم در مناطق روستايي استان ساكن هستند.
3034/6108

سرخط اخبار استان‌ها