۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83137814
T T
۰ نفر
ارتباط دانشگاه شهيد چمران اهواز با صنعت تسهيل مي شود

اهواز - ايرنا - معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: ارتباط اين دانشگاه با بخش صنعت با برنامه اجرايي جديد پژوهشي تسهيل و تقويت مي شود.

به گزارش ايرنا علي حقيقي روز دوشنبه در آيين تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهيد چمران اهواز در سرسراي شهيد مطهري دانشكده علوم دانشگاه بيان كرد: برنامه اجرايي كوتاه مدت 2 ساله در حوزه پژوهش تدوين و تصويب شده و اواخر مهر امسال به صورت عمومي منتشر شد و در اختيار همه دانشگاهيان قرار گرفت.
وي افزود: با وجود برنامه راهبردي پنج ساله اين دانشگاه كه آرمان گراست و اهداف ومسير راه را ترسيم مي كند اما اين برنامه اجرايي براي چگونگي رسيدن به اهداف تدوين شده است.
حقيقي ادامه داد: با انتشار و ابلاغ اين برنامه مسير حركت در حوزه پژوهش به خوبي مشخص مي شود و تعهد، مطالبه گري و امكان سنجش را فراهم مي كند.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به اينكه اهداف اين برنامه به چالش هاي دانشگاه مرتبط است گفت: توسعه مدلي پايدار براي ارتباط موثرتر با صنعت و جامعه از جمله اهداف است كه در دفتر ارتباط با صنعت از طريق ساماندهي مراكز تحقيقاتي و تاسيس پژوهشكده ها تلاش مي كنيم پروژه هاي تحقيقاتي از شكل فردي خارج و در قالب مراكز تحقيقاتي و شركت هاي مراكز رشد و پژوهشكده ها پيگيري شود.
وي بيان كرد: بنابراين توسعه پروژه هاي تحقيقاتي، تقويت مراكز رشد و كارآفريني را به دنبال دارد.
حقيقي اضافه كرد: تعيين ماموريت هاي ويژه پژوهش و فناوري دانشگاه براي تعامل هدفمند با دستگاه هاي اجرايي و تلاش براي دريافت پروژه هاي جامع و مسئوليت هاي كلان براي دانشگاه از ديگر اهداف است چون دانشگاه ماموريت گرا آماده ارتباط بيشتر با صنعت مي شود و همه رشته ها در ماموريت ها درگير شده اند.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان كرد: به عنوان مثال نخستين ماموريت دانشگاه مديريت و مهار گرد و غبار و حفظ محيط زيست است كه بيشتر رشته ها را درگير مي كند.
وي گفت: همچنين با اجراي اين برنامه، فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه را بيشتر رصد مي كنيم كه در اين راستا يك كارگروه تشكيل شده كه فعاليت ها را بر اساس مشاركت دانشگاه در نظام هاي رتبه بندي رصد مي كند.
حقيقي ادامه داد: بر اساس نظام رتبه بندي دانشگاه ها (ISC) درطرح هاي ارتباط با صنعت رتبه هشتم و حجم مقالات رتبه 13 را در كشور كسب كرده ايم اما در كارايي پژوهشي يعني ميزان ارجاعات و سرانه مقالات در جايگاه 33 كشور قرار داريم.
وي گفت: حمايت ويژه از مركز رشد دانشگاه و تاسيس مركز خلاقيت و نوآوري دانشگاه از ديگر اهداف مورد نظر است كه در اين راستا قرار است يك طرح جامع براي منطقه 6 هكتاري دانشگاه تهيه كنيم و به عنوان شهرك ويژه فناوري خلاقيت راه اندازي شود كه در آن مركز ايده تاسيس مدرسه اشتغال و مهارت افزايي دانشگاه نيز در دستور كار است.
وي بيان كرد: همچنين حمايت از تحقيقات اصيل و برون داده هاي علمي ارزشمند در مجلات تراز بالا نيز مورد تاكيد است.
حقيقي گفت: ساماندهي تجهيزات و امكانات پراكنده آزمايشگاهي درون دانشگاه نيز در اولويت است چون با وجود خريد امكانات پيشرفته اما به صورت جزيره اي هستند بنابراين دنبال راه اندازي شبكه آزمايشگاهي داخلي هستيم.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامه داد: به دنبال ايجاد ساز و كار حمايت از پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي در راستاي ماموريت هاي ويژه دانشگاه نيز هستيم.
وي افزود:دغدغه ها و چالش هاي دانشگاه از جمله جذب در بازار كار، آموزش اصيل و جدي ، مسئوليت هاي اجتماعي دانشگاه و پيوند با مشكلات جامعه، در خدمت صنعت و تحقيقات كاربردي بودن با برنامه ريزي، اعتقاد به چند جنبه اي بودن دانشگاه، درك تفاوت هاي بين رشته اي و به فرصت تبديل كردن تنوع تخصص در رشته هاي تحصيلي دانشگاه امكان پذير است.
حقيقي گفت:بايد بپذيريم دانشگاه ما يك جامعه كوچك با افكار متفاوت است و مانند بسياري از دانشگاه ها از نسل اول يعني آموزشي به نسل دوم يعني آموزشي و پژوهشي گذر كرده و بايد به تدريج براي ورود به نسل سوم يعني كارآفرين آماده شود.
مسئول دفاتر نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در دانشگاه هاي خوزستان نيز گفت: ارجاع به منابع علمي براي پژوهش كار رايجي است و شايد به قدري رواج يافته كه ارجاعات كم، جزو نقاط ضعف پژوهش محسوب مي شود.
حجت الاسلام و المسلمين محسن شفيعي افزود: اين موضوع نيازمند بازنگري است چون ناخواسته راه را براي ايده هاي نو مي بندد.
وي بيان كرد: توجه به بخش هاي بدون ارجاع كه نشان دهنده ميزان تلاش محقق است اهميت دارد.
حجت الاسلام شفيعي ادامه داد: براي گسترش پژوهش، بايد به جنبه نوآوري و ايده پردازي توجه شود و شوق پژوهش در دانشجويان ايجاد شود.
مدير امور پژوهشي دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در خصوص شاخص هاي انتخاب پژوهشگران گفت: نقش آفريني در توليد علم و طرح هاي تقاضا محور و حل مشكلات يا رفع نيازهاي كشور در حوزه انتخاب پژوهشگر و نقش طرح فناور در حل مشكلات يا رفع نيازهاي كشور، نقش آفريني موثر فناور در كارآفريني و اشتغال از جمله شاخص هاي انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه است.
عليرضا كياست افزود: 24 نفر از اعضاي هيات علمي و دانشجويان به عنوان پژوهشگران برتر اين دانشگاه انتخاب شدند.
در اين آيين پژوهشگران برتر دانشگاه مورد تجليل قرار گرفتند.
3004/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها