۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82956821
T T
۰ نفر
شوري آب، زخم تازه بر پيكر بي جان آبادان و خرمشهر

اهواز – ايرنا- در شرايطي كه گرماي هوا، گرد و غبار گاه و بيگاه، مشكلات معيشتي و زيست محيطي بر شهرهاي آبادان و خرمشهر سايه افكنده، سهميه بندي شدن آب شرب و كاهش كيفيت شديد آب لوله كشي زخم تازه اي بر پيكره اين 2 شهر به عنوان نماد مقاومت كشور وارد كرده است.

به گزارش ايرنا 2 هفته از شروع مشكلات تامين آب شرب شهرستان هاي خرمشهر و آبادان مي گذرد كه همين امر ساكنان اين شهرستان ها را دچار مشكلات بسيار كرده است.
مساله كيفيت آب شرب در اين شهرستانها تازگي ندارد و سال هاست كه مردم خواستار بهبود كيفيت آب شرب هستند اما در هفته هاي اخير از همين كيفيت پايين آب شرب نيز محروم شده اند تا ساعت ها براي گرفتن چند ليتر آب شيرين در صف هاي طولاني زير گرماي سوزان آفتاب بايستند.
كاهش آورد آب رودخانه‌هاي اروندرود، بهمنشير و كارون باعث پيشروي آب دريا از سمت خليج فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه كارون شد كه همين امر سبب شوري بيش از حد آب در آبادان و خرمشهر شده است اين درحاليست كه در گذشته آب رهاسازي شده از پشت سدها مانع ورود آب دريا به رودخانه اروند و كارون مي‌شد .
آب شرب شهرستانهاي خرمشهر و آبادان از رودخانه هاي كارون و بهمنشير تامين مي شود و مدتهاست كه قرار است طرح غدير با هدف تامين آب شرب براي شهرستانهاي ياد شده اجرا شود كه به دليل كمبود منابع تا كنون به اتمام نرسيده است.
استاندارد سختي آب كه مربوط به ميزان كلسيم و منيزيم آن است، 3هزار ميكروموس بر سانتي‌متر است اين در حاليست كه ميزان سختي آب در آبادان و خرمشهر به 8000 و در برخي نقاط به 16 هزار ميكرو موس بر سانتي متر مربع رسيده و اين موضوع باعث شوري بيش از حد آب شر شده است به طوريكه پزشكان اين ميزان سختي آب را براي بدن انسان بسيار مضر مي دانند.

**تلاش براي دستيابي به اساسي ترين حق شهروندي
در پي حل نشدن مشكلات آب شرب به عنوان يكي از اساسي ترين و ابتدايي ترين حقوق شهروندي، مردم شهرستان هاي آبادان و خرمشهر تاكنون چند بار دست به تجمع زده و با سر دادن شعارهاي انتقادي از مسوولان و نمايندگانشان در مجلس خواهان حل اين معضل شدند .
برخي تجمع كنندگان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشتند: آب شرب شهرستانهاي خرمشهر و آبادان نسبت به روزهاي گذشته بسيار شورتر شده و در بسياري از مناطق بوي بسيار بد و متعفني به خود گرفته است.
آنها مي گويند: افزايش شوري و افت كيفي شاخصهاي آب آشاميدني مردم را به شدت دچار مشكل كرده و مسئولان امور بايد به دور از شعار و وعده براي رفع اين معضل اقدامي عاجل انجام دهند.
شهروندان آباداني در حالي كه پلاكاردهايي با عنوان ' آبادان آب ندارد '، آبادان - كربلا '، ' آب شيرين حق ماست'، ' آب شور، بوي لجن و تعفن حق مردم آبادان نيست' و ' آب قطع است' نسبت به قطع و شوري آب اين شهر اعتراض كردند.
همچنين شركت كنندگان با شعارهاي، 'مسئولين استعفا ، مسئول بي غيرت نمي خوايم'، ' الله اكبر'،' آبادان هنوز جنگ زده است'، ' آبادان آب ندارد، آبادان صاحب ندارد ' و ' آب اگر قطع بشه آبادان قيامت مي شه ' عملكرد مسئولان شهري آبادان نسبت به وضعيت آب شرب اين شهر را زير سئوال بردند.

**اجراي يكهزار و 195 پروژه براي مقابله با تنش آبي
معاون وزير نيرو هفته گذشته در بازديد از خرمشهر و آبادان ضمن عذرخواهي از مردم اين شهرها گفت: وضعيت بارش در كشور وضعيت خاصي است و حجم كاهش بارش در50 سال گذشته بي سابقه بوده است در حال حاضر مجموعه سدهاي كشور از كمترين حجم آب برخوردار هستند.
حميدرضا جانباز ادامه داد: يكهزار و 195 پروژه مقابله با تنش آبي در كشور در دست اجراست كه از اين تعداد بيش از 300 پروژه آبرساني در استان خوزستان است.
وي با بيان اينكه تلاش مي شود با تغييرات اقليمي و كم آبي مقابله و برنامه هاي منسجمي انجام شود، گفت: خوشبختانه با اجراي طرح غدير از نزديكترين منبع ،تامين آب شده و در حال حاضر گام به گام با هدف گذاري تا افق 1425 مسايل و مشكلات آب آشاميدني مردم برطرف مي شود.
وي ميزان اعتبار تخصيص يافته براي اجراي طرح غدير را 100هزار ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: از سال گذشته قرار بود اجراي ديگر طرح غدير عملياتي شود و تصميم دولت در خصوص تامين اعتبار پروژه هاي طرح غدير خوزستان به ميزان 100 هزار ميليارد ريال بي نظير بوده است.
معاون وزير نيرو ميزان اعتبار تخصيص يافته به طرح غدير در سال جاري را يكهزار و پنج ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: براي عملياتي شدن ديگر پروژه آبرساني استان خوزستان نيز 2هزار و 100 ميليارد ريال (بخشي از محل نقدي و بخشي از اسناد اوراق مشاركت) تخصيص داده شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 135 درصد افزايش يافته است.
معاون وزير نيرو با بيان اينكه 34 ميليون نفر در سطح كشور با مشكلات شوري و كمبود آب مواجه هستند، گفت: سه جلسه در تهران با موضوع پايداري آبي منطقه با حضور نماينده هاي شهرهاي آبادان و خرمشهر برگزار شد و در اين جلسه مجوز احداث دستگاه آب شيركن هاي اين دو شهر با ظرفيت 12 هزار متر مكعب صادر شد.
جانباز از اجرايي شدن يك هزار و 195 طرح وزارت نيرو در سطح كشور براي كاهش تنش بحران آب خبر داد و گفت: سهم خوزستان از اين تعداد طرح 300 پروژه با اعتباري بالغ بر 100 ميليارد ريال است و تمامي اين طرح ها يا به پايان رسيده اند و يا در حال انجام هستند.
معاون وزير نيرو با اشاره به ورود 221 هزار متر مربع آب شيرين به شبكه آبرساني شهرهاي آبادان و خرمشهر گفت: با بهره برداري از طرح غدير، 135 هزار متر مكعب آب شيرين در آبادان و 86 هزار مترمكعب آب شيرين در خرمشهر وارد شبكه آبرساني شهري و روستايي اين دو شهرستان مي شود.
اما به گفته معاون برنامه ريزي آب و برق استان خوزستان وضعيت اقتصادي به گونه اي نيست كه روند اجراي پروژه آبرساني غدير سرعت بيشتري بگيرد و طي 2 ماه اخير سازمان آب و برق خوزستان بالغ بر 40 ميليارد ريال براي برگشت آب دريا از رودخانه كارون هزينه كرده است.
حميدرضا اسماعيلي با اشاره به اينكه با استفاده از طرح غدير و تامين آب از اين محل مشكل آب شرب آبادان و خرمشهر حل مي شود افزود: اعتباري كه براي اجراي پروژه آبرساني غدير در استان در نظر گرفته شده است 6 هزار ميليارد ريال است.

**توجه ويژه دولت به بحث تامين آب خوزستان
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان با بيان اينكه دولت در دو سال گذشته توجه ويژه اي به بحث آب در استان داشته ، گفت: مقرر شده است 100 ميليارد ريال نقدينگي براي بهبود آب شرب آبادان و خرمشهر به طرح غدير پرداخت شود.
اميد حاجتي افزود: پايين آمدن سطح كارون، برداشت هاي بي رويه از رودخانه و ورود پساب به اين رودخانه باعث كاهش كيفيت آب شرب در شهرستان هاي پايين دست آن شده است.
وي با اشاره به تخصيص اعتبار 80 درصدي دولت به خوزستان در سه ماه نخست امسال بيان كرد: اين تخصيص اعتبار به استان بي سابقه بوده است به طوريكه پارسال تنها 40 درصد اعتبار استان اختصاص يافت.
حاجتي ادامه داد: اتفاقات طبيعي كه گريبانگير استان شده است باعث شده تا زحمات و تلاش هاي مسئولان استان ديده نشود ، به عنوان مثال موضوع شوري آب شرب آبادان و خرمشهر با وجود تلاش هايي كه در حوزه آب استان انجام شده، به دليل كاهش آب رودخانه كارون تشديد شد.

**صحنه هاي تاسف بار در صف آب شايسته مردم نيست
امام جمعه موقت اهواز نيز در انتقاد به وضع موجود گفت: مردم خرمشهر و آبادان روزهاي بسيار سختي را مي گذرانند و صحنه هاي تاسف بار و ناراحت كننده صف هاي آب شايسته آن ها نيست.
ابوالحسن حسن زاده ادامه داد: مسئولان استاني و كشوري بايد بدانند كه خوزستان زيرساخت هاي آسيب ديده دارد كه بايد درست شوند و اگر از اكنون به فكر تابستان سال بعد نباشيم، در سال آينده شهرهاي ديگر استان نيز درگير مشكلات مي شوند.

**روزانه 44 هزار بطري آب معدني در آبادان توزيع مي شود
رييس امور آب و فاضلاب آبادان گفت: روزانه 44 هزار بطري آب معدني 2 ليتري در نقاط مختلف آبادان كه مشكل آب شرب دارند توزيع مي شود.
عليرضا خليلي نيا پنج تانكر در چوبئده، 2 تانكر در اروند كنار و 2 تانكر نيز در مناطق حاشيه اي آبادان، آبرساني را به شهروندان انجام مي دهند.
رييس امور آب و فاضلاب آبادان افزود:آب توزيع شده در سطح شهرستان از طرح آبرساني معروف به 'آب حيات' تهيه مي شود و اين آبرساني تا زماني كه مشكل آب شرب در شهرستان آبادان برطرف نشده باشد ادامه دارد.

**وضعيت آب بحراني است
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي وضعيت آب در شهرهاي آبادان و خرمشهر را بحراني توصيف كرد و افزود:با افزايش شوري آب در آبادان و خرمشهر، غير از مساله آب شرب مردم، وضعيت زمين هاي زراعت و كشاورزي در اين دو شهرنيز با مشكل جدي مواجه شده لذا اجرايي شدن فاز 2 طرح غدير بايد تسريع يابد.
جليل مختار گفت: تعداد آب شيرين كن ها براي پاسخگويي به نياز مناطق روستايي آبادان كافي نيست زيرا تنها سه دستگاه آب شيرين كن براي مناطق شهري در اين شهرستان در نظر گرفته شده است، لذا در كمترين زمان بايد چند دستگاه آب شيرين كن براي مناطق روستايي آبادان مصوب شود.
وي خواستار كاهش برداشت آب براي طرح نيشكر شد و گفت:برداشت آب توسط طرح نيشكر براي مردم شهرهاي آبادان و خرمشهر كه در پايين دست قرار دارند مشكل آفرين است ، اشتغال مردم اينجا نيز بسته به همين آب است، ادامه اينگونه برداشتها مشكلات زيادي را به بار مي آورد وبا ازبين رفتن نخلستان هاي حاشيه اروند و بهمنشير فرصت هاي اشتغال زيادي از بين مي رود.
شوري آب در آبادان نه تنها زندگي بسياري از مردم اين شهر را با اختلال رو به رو كرده است بلكه ساير بخش‌هاي مهم اين شهر از جمله كشاورزي، صنعت و... نيز تحت تاثير اين موضوع قرار گرفته و با مشكلات فراواني مواجه شده‌اند. به طور نمونه افزايش شوري آب رودخانه بهمنشير موجب توقف 48 ساعته مجتمع پتروشيمي آبادان براي جلوگيري از آسيب فني به تجهيزات اين شركت شد.
براي برطرف كردن شوري آب شرب خرمشهر و آبادان ، طرح احداث سد خاكي مارد، اجراي مرحله دوم طرح آبرساني غدير و راه اندازي دستگاه آب شيرين كن در دست اجرا است. مراحل پاياني اجراي طرح آبرساني غدير 2، نيمه تير جاري پيش بيني شده كه با اجراي آن 150 هزار متر مكعب آب مورد نياز آبادان و 100 هزار متر مكعب آب آشاميدني خرمشهر تامين مي شود.
بنابراين گزارش، مردم شهرهاي آبادان و خرمشهر اين روزها نه براي ايجاد اشتغال و يا ترميم زيرساخت هاي پس از جنگ، بلكه براي بهره مندي از آب شرب سالم به عنوان اوليه ترين حقوق شهروندي چشم به همت مسئولان دارند از همين رو انتظار مي رود مسئولان در كوتاهترين زمان ممكن چاره اي اساسي براي حل اين معضل بينديشند و با برنامه ريزي دقيق مانع بروز چنين بحران هايي شوند.
9887/6064

سرخط اخبار استان‌ها