۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 82898718
T T
۰ نفر

جمعیت خرگوش ها در زنجان رو به كاهش است

۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 82898718
جمعیت خرگوش ها در زنجان رو به كاهش است

زنجان - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: رشد جمعیت خرگوش ها در زنجان بنا به چند دلیل اصلی، روند كاهشی به خود گرفته است.

علی قره چه لو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تهدید جمعیت خرگوش ها در نهایت به ضرر انسان ها است كه باید با اتخاذ تدابیر مناسب ازجمله كاهش سمپاشی ها، تخریب نكردن زیستگاه ها، برقراری و حفظ امنیت و آرامش در زیستگاه های این گونه جانوری و جلوگیری از شكار غیرمجاز، به رشد جمعیت این جانور در استان كمك كرد.
وی اظهار كرد: در طول سال های اخیر جمعیت خرگوش ها در شهرستان خدابنده سیر نزولی به خود گرفته و با توجه به نشانه های به دست آمده این گونه جانوری در این شهرستان در معرض انقراض است.
قره چه لو، افزود: گرگ ها بطور معمول از گرازها و خرگوش ها و برخی جوندگان دیگر تغذیه می كنند و چون جمعیت این گونه های جانوری در اراضی این شهرستان رو به كاهش است بنابراین این حیوان درنده به منظور تغذیه به دام ها و انسان ها حمله ور می شود.
وی با بیان اینكه، گرگ، روباه، مار، عقاب و انسان از دشمنان خرگوش ها محسوب می شوند، اظهار كرد: مراتع در واقع زیستگاه و پناهگاه اصلی خرگوش، سنجاب زمینی و موش صحرایی می باشد و شخم زنی و سمپاشی های پی در پی در این مراتع موجب می شود تا زیست آنها مورد تهدید واقع شود و با از بین رفتن این گونه های جانوری، امنیت غذایی گرگ و روباه به هم بخورد.
قره چه لو با بیان اینكه خرگوش در اكثر مناطق این استان یافت می شود افزود: شكارچیان خاطی و غیرمجاز نیز از عوامل تهدید كننده این گونه جانوری هستند كه در صورت دستگیری با آنان برابر با قانون و بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.
وی تصریح كرد: خرگوش های زیست كننده در طبیعت زنجان از نوع معمولی هستند و شكارچیان یقین بدانند كه با شكار آنها، زنجیره غدایی برخی از گوشتخواران به هم می خورد.
به گزارش ایرنا، پارسال لاشه 13 سر خرگوش از شكارچیان غیرمجاز در زنجان كشف و ضبط شد و در مجموع 83 قبضه سلاح شكاری مجاز و غیرمجاز، 828 تیر انواع فشنگ و هفت قبضه چاقو، توسط محیط زیست این استان از 209 شكارچی متخلف به دست آمد.
6084/8068

سرخط اخبار استان‌ها