۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83174162
T T
۰ نفر
حجم صادرات كرمان به افغانستان 19 ميليون دلار است

كرمان - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان گفت: سهم اين استان از مجموع 2 ميليارد و 400ميليون دلار صادرات كشور در سال 96 به افغانستان 19 ميليون دلار بوده كه با وجود مشتركات بين كرمان و افغانستان رقم بسيار اندكي است.

به گزارش ايرنا، سيدمهدي طبيب زاده روز پنجشنبه در همايش توسعه همكاري هاي اقتصادي بازرگاني استان كرمان و كشور افغانستان افزود: حجم مبادلات تجاري با وجود نزديكي مرزها، حضور 300 هزار افغاني و تجار فراوان افغاني در كرمان بايد افزايش يابد و اين همايش مقدمه جهش موثر در حوزه تجاري كرمان و افغانستان باشد.
وي اظهار داشت: كشور افغانستان در مسير توسعه قرار گرفته و نيروي انساني اين كشور نياز به تحصيل و كسب تخصص دارد و زبان مشترك و دانشگاه هاي استان كرمان مي تواند زمينه مهارت آموزي مهاجران افغاني را فراهم كند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان با بيان اينكه 2 واحد آموزشي در كرمان مي تواند زمينه همكاري گسترده در حوزه علم آموزي را فراهم كند افزود: نيروي انساني در سنين مختلف مي توانند مورد آموزش قرار گيرند و در نهايت در توسعه افغانستان موثر واقع شوند.
وي تصريح كرد: افغانستان در رده بندي فضاي كسب و كار بر اساس آمار بانك جهاني، رتبه 167 را در سال 2017 داشته است.
طبيب زاده عنوان كرد: در راستاي توليد انرژي هاي فسيلي، فعالان و شركت هاي كرمان مي توانند در افغانستان فعاليت كنند و همچنين انرژي و برق به اين كشور صادرات شود.
وي گفت: استان كرمان توليد 10 ميليون تن فولاد، 82 ميليون تن گندله و 162 ميليون تن سنگ آهن و كنستانتره را در برنامه دارد و ظرفيت معادن كرمان در افق 1404 براي صادرات و وجود معادن غني در افغانستان مي تواند اين همكاري را گسترده كند.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان اضافه كرد: افغانستان به عنوان كشوري مصرفي مي تواند بازاري بزرگ براي مواد غذايي توليد شده در كرمان باشد و محصولات كرمان از جمله خرما، پسته، كشاورزي و روغن نباتي قابليت صادرات به افغانستان را دارد.
وي افزود: افغانستان به عنوان كشوري در معرض توسعه به خدمات فني و مهندسي نياز دارد و در اين زمينه كرمان يكهزار و 500 شركت پيمانكاري و شركت هاي بزرگ ملي و بين المللي تخصصي مي تواند زمينه همكاري گسترده با افغانستان باشند.
طبيب زاده ادامه داد: برخي تاسيسات در افغانستان توسط كرمانيان احداث شده و جا براي گسترش آن وجود دارد.
وي گفت: توجه به كيفيت، بسته بندي مناسب و استاندارد فني در دستور كار تجار كرماني قرار گيرد و محصولات درجه يك به اين كشور صادر شود زيرا اين مباحث مورد توجه دولت و فعالان اقتصادي افغانستان است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان گفت: رتبه 167 براي فضاي كسب و كار افغانستان رتبه مناسبي نيست و كرمان تجربه وسيعي در پايش اين حوزه دارد و مي توان با انتقال تجربه سرمايه گذاري را تسهيل كنيم.
وي افزود: افغانستان در حمايت از سرمايه گذاري رتبه 26، آغاز كسب و كار جايگاه 49 و تجارت فرا مرزي رتبه 177 دنيا است كه نشان مي دهد اين كشور براي فعالان اقتصادي كرمان زمينه خوبي براي همكاري است.
طبيب زاده تصريح كرد: برخي از افراد در انجام تعهدات خود كوتاهي مي كنند و تجارت پايدار آينده بايد با اعتماد همراه باشد و در كرمان بناي اين تجارت بايد براي درازمدت گذاشته شود و به عنوان كشور دوست و همراه، تجارتي سودآور براي 2 كشور داشته باشيم.
وي گفت: با تشكيل كميته تجاري، ميز افغانستان در اتاق كرمان ايجاد شود و از شعارزدگي دوري كنيم تا مذاكرات و تجارت با افغانستان شكل گيرد.
همايش توسعه همكاري هاي اقتصادي بازرگاني استان كرمان و كشور افغانستان روز پنجشنبه با حضور هياتي از اين كشور و مسئولان دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي استان در محل اتاق كرمان برگزار شد.
3029/7420

سرخط اخبار استان‌ها