۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82634078
T T
۰ نفر

زر شدن اعتبار شركت مس پس از برجام- نجمه حسني*

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82634078
زر شدن اعتبار شركت مس پس از برجام- نجمه حسني*

تدبير كه رخ نشان بدهد، ناممكن ها ممكن و نشدني ها و نبودها هست مي شود و اكنون با اجراي با تدبير برجام، اعتبار شركت مس كرمان چونان زر شده و خوش درخشيده است.

اجرايي شدن برجام هر چند با اما و اگرها و بگو مگوهايي همراه بود كه برخي منتج به نتيجه شد و ديگري در بي عهدي رقيب ماند، اما آنچه پر واضح است، نجات صنايع، كارخانجات و شركت هاي قَدَر كشور از ورشكستگي با اجرايي شدن بندهاي برجام محقق شد.
شركت مس به عنوان پايلوت و نمونه اي از صنايع بزرگ كشور مانند صنايع آهن، نفت و پتروشيمي با اجرايي شدن برجام و برداشته شدن برخي تحريم ها جاني دوباره در كالبدش دميده شد.
برجام به نوعي در بخش احيا شركت ملي صنايع مس ايران با 900 ميليارد تومان بدهي در سال 1392 و پس از آن با قرض از بانكها به منظور نخوابيدن چرخه توليد و افزايش بدهي اين شركت تا 2200ميليارد تومان كه در هر نوع خريد و فروش مس ممنوع شده بود و ركود جهاني نيز قيمت فلزات و ساير كاموديتي ‌ها را به پايين‌ ترين حد خود رساند بود توانست خوش بدرخشد و پيكر نيمه جان اين صنعت را جاني دوباره بخشد.
جاي تقدير دارد اگر بدانيم، قيمت تمام ‌شده محصول شركت مس در سال 1392 حدود چهار هزار و 900 دلار در هر تن بود اما اكنون اين عدد به سه هزار و 800 دلار و برابر با قيمت تمام ‌شده مس در شركت‌ هاي معتبر دنيا رسيده است.
برجام كلاف سر در گم و گره كور تحريم را در حوزه مس باز كرد و كالاهاي مانده در انبار اين شركت را به فروش رساند، اقبال بين ‌المللي را به صنعت مس ايران بازگرداند و فروش آينده محصولات مس را به بالاترين قيمت در يك مزايده بين ‌المللي ممكن كرد.
و اكنون شركت مس با تدبيري بي نظير و بازنگري در اجراي برخي طرح هاي شتابزده، فروش حدود 71 هزار ميليارد ريال و صادرات 1.2 ميليارد دلار يكي از پنج شركت برتر بورس به شمار مي رود.
شركت صنايع مس ايران بعد از احيا دوباره بيش از پيش علاوه بر فعاليت جدي و تاثيرگذار در بخش هاي اقتصادي در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و محيط زيست نيز پيشتاز است.
آلايندگي كارخانه مس خاتون‌ آباد نيز اكنون با همت اين شركت به حد استاندارد رسيده و تعهد شده اين امر تا سال 1398 به طور كلي به پايان برسد و در اين مسير راه‌ اندازي كارخانجات اسيد و صنايع پايين ‌دستي مس از جمله اقدامات انجام شده است.
وجود صنعت مس و معادن غني مس در كرمان و البته برداشت سالانه 63 ميليون تن ماده معدني از معادن كه معادل 21 درصد از كل استخراج كشور است موقعيت اين استان را در كشور متمايز كرده است.
اكنون تعهد شركت مس در دهه پنجم عمر اين شركت با عنوان 'تحول فرهنگ سازمان، مديريت و كار با اثري جاوداني در زندگي افراد، شركت، كشور، خاورميانه، دنيا و بشريت' بسيار قابل تامل است و به طور قطع اتفاقات فرخنده اي را در پي خواهد داشت.
46 هزار كيلومتر مربع مساحت در قالب 25 پهنه اكتشافي براي استان كرمان تعريف شده است.
**خبرنگار و دبير ايرنا در كرمان
1042

سرخط اخبار استان‌ها