۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82476840
T T
۰ نفر
بازتاب گسترده سفر روحانی به مسكو؛ از رسانه های میزبان و همسایگان تا قلب اروپا و آمریكا

تهران - ایرنا - سفر دو روزه دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسكو بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های مطرح جهان این موضوع را به عنوان یكی از محوری ترین اخبار خود پوشش دادند و گزارش ها و تحلیل های بسیاری در این زمینه منتشر شد.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا، خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس در این زمینه با انتشار تحلیلی نوشت: «روابط اقتصادی و سوریه محور مذاكرات رئیس جمهوری ایران در روسیه است.»
روزنامه واشنگتن پست نیز با انتشار گزارشی به اهداف این سفر پرداخت و اعلام كرد كه «تهران و مسكو برای گسترش قدرت شان در منطقه به هم پیوند خورده اند.»
سفر دو روزه روحانی به مسكو در مطبوعات قلب اروپا نیز به عنوان یك خبر كلیدی بازتاب گسترده داشت كه در این زمینه می توان به انتشار گزارشی در تارنمای روزنامه پرشمارگان فیگارو و خبرگزاری فرانسه اشاره كرد.
خبرگزاری فرانسه درگزارش هایی كه در این زمینه منتشر كرد با تاكید بر اهمیت منطقه ای دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با ولادیمیر پوتین در مسكو، نوشت: روابط ایران و روسیه در دوره ریاست جمهوری روحانی شكوفا شده است.
درتحلیل این خبرگزاری آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه میزبان حسن روحانی همتای ایرانی خود برای مذاكراتی است كه ناظران برای هرگونه علامتی از اقدامات بعدی (دو كشور) در سوریه به دقت آن را زیر نظر دارند.
این خبرگزاری افزود: اولین سفر رسمی روحانی به روسیه در حالی انجام می شود كه این دو كشور حامی سوریه در تلاش برای پیشبرد طرح هایی به منظور پایان دادن به مناقشه 6 ساله در این كشور هستند.
خبرگزاری فرانسه تاكید كرد: رابطه بین ایران و روسیه در دوره ریاست جمهوری روحانی با وجود سابقه پیچیده روابط دو كشور، شكوفا شده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگری دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در كاخ كرملین را بازتاب داد و به سخنان پوتین در خصوص همكاری موثر مسكو و تهران در تمامی جنبه ها اشاره كرد.
این خبرگزاری مذاكرات پوتین و روحانی را برای ناظران در دستیابی به نشانه هایی از اقدام بعدی دو كشور در سوریه، مهم تلقی كرد و در ادامه نوشت: اولین سفر رسمی روحانی به روسیه در حالی انجام می شود كه این دو حامی نظام سوریه، درصدد پیشبرد راه هایی برای پایان دادن به شش سال درگیری در سوریه هستند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود آورد: علاوه بر همكاری دو طرف در سوریه، روابط ایران و روسیه در بخش انرژی و دفاعی نیز تعمیق یافته است.
فیگارو كه در ارزیابی های اخیر عنوان پرشمارگان ترین و پرخواننده ترین روزنامه فرانسه را به خود اختصاص داده است نیز با پوشش خبر رئیس جمهوری كشورمان به روسیه، از دیدار رسمی حسن روحانی با همتای روس خود «ولادیمیر پوتین» خبر داد و سخنان روحانی را در این سفر منتشر كرد.
نویسنده این گزارش با اشاره به اینكه رئیسان جمهوری ایران و روسیه هر دو از متحدان قوی دمشق هستند، سخنان دیگر مقام های ایرانی حاضر در این سفر و همچنین «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد اهداف این سفر مبنی بر رایزنی در مورد مسائل منطقه ای به ویژه بحران سوریه و یافتن راه حلی برای آن را در گزارش خود انعكاس داد.
مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از دیگر مواردی به شمار می رود كه به عنوان اهداف دیدار امروز رئیسان جمهوری دو كشور مطرح و در این گزارش معكس شده است.
برنامه ریزی برای امضای چندین توافقنامه مشترك وهمراهی «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه و «بیژن زنگنه» وزیر نفت با رئیس جمهوری كشورمان از دیگر مواردی است كه در این گزارش به آن اشاره می شود.
در انگلیس نیزخبرگزاری رویترز با پوشش اخبار این سفر دو روزه، سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را مبنی بر اینكه از سرمایه گذاری روسیه در میدان های نفت و گاز استقبال می كند، منعكس كرد.
خبرگزاری رویترز با ارایه تحلیلی در این زمینه نوشت: این سخنان، پیش درآمدی برای توسعه همكاری های دو كشور در بخش انرژی است.
در طرف دیگر قاره سبز، روزنامه های صربستان نیز سفر رئیس جمهوری ایران به مسكو را بازتاب دادند.در این زمینه روزنامه «پراودا» چاپ بلگراد به اظهارات رئیس جمهوری روسیه در ملاقات با روحانی اشاره كرد ونوشت: پوتین ایران را همسایه خوب و شریك قابل اعتماد خود دانست.
این روزنامه اضافه كرد: رئیس جمهوری روسیه در ابتدای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت كه روسیه و ایران بیش از 500 سال است روابط دیپلماسی دارند.
پوتین همچنین در این دیدار تاكید كرد كه ایران همسایه خوب و شریك قابل اعتماد و پایدار روسیه است.
این روزنامه ادامه داد: بنا به اظهارات ولایمیر پوتین، مسكو و ایران در تمامی حوزه ها با یكدیگر همكاری می كنند.
در گزارش پراودا تاكید شده است كه روسیه و ایران در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین در حوزه اقتصادی روابط مناسبی دارند.
پراودا درادامه می نویسد: پوتین روابط دو كشور را در تمامی زمینه ها رو به گسترش دانست و با اشاره به افزایش مبادلات تجاری در سال 2016 خواستار توسعه بیشتر شد.
این روزنامه چاپ بلگراد افزود:حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در این ملاقات گفت كه در سال های اخیر روابط بین این دو كشور بطور مثبت در حال توسعه بوده و همچنین ابراز امیدواری كرد كه در طول مذاكرات گام های جدیدی در جهت توسعه روابط برداشته شود.
سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مسكو به دلیل اهمیت بسیار، در رسانه های آسیا نیز به صورت گسترده بازتاب داشت كه در این زمینه می توان به رسانه های كشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان و هندوستان اشاره كرد.
در این ارتباط می توان به گزارش رادیو «آزادی» افغانستان اشاره كرد كه گزارشی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسكو منتشر كرد و در پایگاه اطلاع رسانی خود نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه دیدار كرد و انتظار می‌رود امروز با ولادیمیر پوتین دیدار كند.
به نوشته این رادیو، نخست وزیر روسیه در دیدار دیروزش گفت كه مطمئن است سفر روحانی، یك صفحه جدید از روابط ایران و روسیه را در روابط دو كشور خواهد گشود.
روزنامه «8 صبح » افغانستان نیز در بخش اخبار خارجی شماره روز سه شنبه خود در گزارشی با عنوان «رئیس جمهوری ایران به روسیه رفت» نوشت: این نهمین دیدار «حسن روحانی» و و «ولادیمیر پوتین» همتای روسی وی است.
دراین گزارش آمده است: قرار است 14سند دراین دیدار به امضاء برسد. این توافق نامه ها در زمینه های گسترش همكاری در بخش های مختلف نظیر زیرساخت و توسعه شهری، فناوری و انرژی، امضاء شود.»
8 صبح افزوده است: یكی از اسنادی كه در این سفر قرار است به امضا برسد، مربوط به توافق ایران و روسیه، برای لغو روادید گردشگری اتباع دو كشور برای گروه های 5 تا 50 نفره است.
این روزنامه نوشته است كه آقای روحانی قبل از سفر به روسیه نیز گفت كه روابط دو كشور وارد مرحله چهارم شده است كه در این مرحله در روابط بین الملل هم روابط نزدیكی داریم و نمونه آن همكاری ایران و روسیه در برجام بود كه مسكو كمك زیادی در این زمینه صورت داد.
روزنامه «افغانستان» نیز در شماره امروز خود اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران را پیش از سفر به مسكو در فرودگاه تهران بازتاب داد و به نقل از روحانی نوشت كه تهران از سرمایه گذاری روسیه در ایران استقبال می كند.
این روزنامه به نقل از رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود كه همكاری ایران و روسیه در بخش انرژی شاهد توسعه بزرگ خواهد بود.
دو روزنامه «اطلاعات روز» و «افغانستان» نیز با تیترهای «روحانی: قصد ایران و روسیه آوردن ثبات در خاورمیانه است» و «روحانی: از سرمایه گذاری روسیه در ایران استقبال می كنیم» اخبار مربوط به این سفر دو روزه را بازتاب داد.
در هندوستان نیز روزنامه «هندوستان تایمز» با گزارشی در خصوص سفر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان به كشور روسیه، در گزارشی با تیتر«امضای چندین توافقنامه اقتصادی میان ایران و روسیه» دستاوردهای این سفر را تبیین كرد.
سفر یاد شده در رسانه های جمهوری آذربایجان نیز بازتاب وسیعی داشت و در این زمینه خبرگزاری رسمی «آذرتاج» در گزارشی با عنوان «حسن روحانی: همكاری های ایران و روسیه به امنیت منطقه ای كمك می كند»، نوشت: رئیس جمهوری ایران در جریان سفر رسمی به روسیه اعلام كرد، تهران و مسكو در مبارزه با تروریسم بین المللی موضع یكسان دارند و همكاری های دو كشور به تامین امنیت منطقه ای كمك می كند.
این منبع خبری نوشت: رئیس جمهوری ایران اعلام كرد، تهران و مسكو مخالف هرگونه تغییر در مرز كشورها هستند و تهران در آینده نیز همكاری با مسكو را برای برقراری صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داد.
خبرگزاری آذرتاج افزود: حسن روحانی همچنین از سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه ابراز رضایت كرد.
این خبرگزاری درگزارش دیگری با عنوان «چند سند همكاری در دیدار رئیسان جمهوری ایران و روسیه امضا شد»، لغو متقابل روادید برای گردشگران ایرانی و روسی را از جمله اسناد امضا شده در این سفر برشمرد.
خبرگزاری «آپا» نیز در گزارشی نوشت: رئیسان جمهوری ایران و روسیه در مسكو مساله تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی كردند.
به گزارش این منبع خبری، همكاری كشورهای حاشیه دریای خزر در بیانیه مشترك رئیسان جمهوری ایران و روسیه نیز انعكاس یافته است.
خبرگزاری «ترند» نیز در بازتاب سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به روسیه گزارش داد: روسیه و ایران 14 سند همكاری در سفر حسن روحانی به مسكو امضا كردند.
این منبع خبری افزود:رئیس جمهوری ایران بنا به دعوت همتای روسی سفر رسمی دو روزه به روسیه انجام داد و اسناد امضا شده در این سفر شامل همكاری دو كشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، قضایی، فرهنگی و علمی است.
توافقنامه لغو متقابل ویزا برای گردشگران روسیه و ایران عنوان گزارش روزنامه «ینی مساوات» درباره سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه است.
بنا به این گزارش شهروندان ایران و روسیه از این پس می توانند سفرهای گردشگری بدون اخذ روادید به كشورهای یكدیگر انجام دهند.
این روزنامه با اشاره به مذاكرات دوجانبه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در كاخ كرملین، نوشت: در پایان این مذاكرات چندین سند همكاری میان روسیه و ایران به امضا رسید.
دیگرمنابع خبری جمهوری آذربایجان نیز گزارش های مشابهی را از سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به روسیه منتشر كردند.
سفر روحانی به مسكو در رسانه های عرب زبان به ویژه روزنامه های لبنان نیز بازتاب زیادی داشت و روزنامه های صبح سه شنبه این كشور بخشی از مطالب و تحلیل های خود را به این سفر اختصاص دادند و درباره نتایج آن گمانه زنی كردند.
روزنامه «لاخبار» بااشاره به دیدار روحانی و نخست وزیر روسیه، از دیدار رئیسان جمهوری ایران و روسیه خبر داد و نوشت كه این نهمین دیدار روحانی و پوتین به شمار می آید.
این روزنامه پیش بینی كرد كه دراین سفر چند یادداشت همكاری دوجانبه نیز به امضا برسد كه از جمله آنها می توان به یادداشت تفاهم توسعه و نوسازی صنعت ایران و شركت روسی تولید كننده واگن های قطار (ترنس مش هولدینگ) اشاره كرد.
الاخبار با اشاره به پیام توئیتری «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به نقل از وی نوشت: «همراهی من با روحانی در سفر به مسكو به منظور تاكید مجدد بر روابط مستحكم بین دو كشور و تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و همكاری های منطقه ای بین دو كشور و گسترش مبارزه با تررویسم است.»
الاخبار همچنین افزود: روحانی پیش از سفر به مسكو خاطر نشان كرد كه «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط دو جانبه بین دو كشور شاهد تحول چشمگیری بوده است» و «ما در عرصه بین المللی همكاری های مستحكمی با هم داریم كه توافق هسته ای نمونه ای از این همكاری ها به شمار می آید و روسیه در این زمینه كمك های زیادی كرد.»
روحانی با اشاره به مخالفت ایران و روسیه با تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه گفت: «همكاری های تهران و مسكو در قضیه سوریه و مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه از نمونه های برجسته همكاری بین ایران و روسیه است و در بالاترین سطح قرار دارد كه باید حفظ شود.»
به نوشته الاخبار، رئیس جمهور ایران در بعد تجاری نیز توضیح داد كه «امسال حجم مبادلات تجاری بین دو كشور در مقایسه با سال گذشته 80% رشد داشت و این به معنای آغاز تحرك رو به جلو در روابط اقتصادیی دو كشور است.»
الاخبار به نقل از وزارت توسعه اقتصادی روسیه افزود: حجم مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در ژانویه 2017 (دی 95) در مقایسه با ژانویه سال 2016 دو برابر شده است.
روزنامه «البناء» نیز در مطلبی با عنوان «اجلاس اجلاس ها بین روحانی و پوتین» به قلم «ناصر قندیل» سرمقاله خود را به سفر روحانی به مسكو اختصاص داد.
نویسنده در این مقاله با اشاره به تحولات چند ماه اخیر پس از آزاد سازی حلب، رویدادهای این چند ماه از جمله تجربه همكاری بین روسیه و ایران و تركیه در سوریه، و نیز راستی آزمایی دولتمردان آمریكا در عمل به وعده های انتخاباتی را به منزله آزمون بزرگی دانست كه گزینه های مهمی پیش روی تصمیم گیران عرصه سیاسی مطرح می سازد.
به نوشته این روزنامه، سعودی ها نیز پیام مسكو و تهران برای گفتگو و در پیش گرفتن راه حل سیاسی را دریافت نكرده اند و همچنان بر حمایت از جبهه النصره و تغییر موازنه قدرت در سوریه تلاش می كنند. همچنین ریاض به درخواست مسكو كه خواهان از سرگیری روابط بین سوریه و اتحادیه عرب شده بود بی اعتنایی كرده و واشنگتن را به ماجراجویی بیشتر در سوریه تشویق كرد.
البناء نتیجه گرفت: نتیجه راهبردی كه بازیگر اول بین المللی (مسكو) و بازیگر شماره یك منطقه (ایران) از مجموع این اوضاع می گیرند این است كه عرصه برای تحقق مصالحه هنوز فراهم نیست و پیروزی های میدانی و حضور نظامی بازدارنده روسیه در سوریه به اندازه ای نبوده كه بازیگران دیگر منطقه ای و بین المللی را به عقلانیت وادار كند، برای همین فشار نظامی دیگری لازم است تا توازن را به میدان برگرداند و طرف مقابل را به جدیت در روند راه حل سیاسی وادار سازد.
البناء در پایان افزود: تصادفی نیست كه رئیس جمهور روسیه پیش از دیدار با روحانی، با رئیس جمهور تركیه و نیز با نخست وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات كرده بود تا نشست بین رئیسان جمهور روسیه و ایران «اجلاس اجلاس ها» شود.
روزنامه «الجمهوریه» نیز در همین رابطه به دیدار رئیس جمهور روحانی با دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه اشاره كرد و نوشت: نخست وزیر روسیه ابراز امیدواری كرد كه این سفر آغازگر صفحه جدیدی در روابط بین دو كشور باشد.
این روزنامه همچنین به نقل از رئیس جمهور روحانی نیز افزود:«روابط بین مسكو و تهران در چند سال اخیر قوت بیشتری گرفته و امیدوارم این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین دو كشور باشد.»
همانگونه كه پیش بینی می شد، رسانه های روسی سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به مسكو، مذاكره رئیسان جمهوری ایران و روسیه و دیگر برنامه ها این سفر را در كانون توجه قرار دادند.
روزنامه كامرسانت در این ارتباط نوشت: ایران و روسیه می خواهند با تسهیل در مقررات و تعرفه های گمركی، روابط نزدیك تری برقرار كنند كه در دیدار دیشب روحانی و مدودیف به آن اشاره شد.
در این گزارش آمده است: مدودیف میزبان روحانی با اشاره به این سفر و مذاكرات كه در عالی ترین سطح پیش بینی شده است، گفت كه فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه گشوده خواهد شد.
كامرسانت نوشت: نخست وزیر روسیه همچنین ابراز امیدواری كرد سفر روحانی نقطه عطفی در توسعه همكاری های دوجانبه باشد.
این روزنامه روسی در ادامه گزارش خود آورده است: حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه در سال 2016 نسبت به مدت مشابه پیش از آن 70 درصد رشد داشته و به دو میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است.
كامرسانت همچنین نوشت: در دستور كار دیدار روحانی و مدودیف، نظام تسهیل بازرگانی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) قرار داشت.
به نوشته این روزنامه روسی، الكساندر نوواك وزیر انرژی روسیه نیز پیشتر از امكان امضای موافقت نامه ایجاد تسهیلات بازرگانی با ایران در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داده بود كه ممكن است در همین فصل بهار عملی شود.
كامرسانت نوشته است: افزون بر این، موضوع تعرفه های گمركی ایران و روسیه و اجرای طرح های مشترك صنعتی به ارزش 10 میلیار دلار نیز در دست بررسی است.
روزنامه «پارلمانتسكایا گازتا» نیز با انعكاس اخبار این سفر دو روزه نوشت: در دیدار رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر روسیه موضوع همكاری های اقتصادی در عرصه های گوناگون بررسی شد.
این گزارش می افزاید: روحانی كه در صدر یك هیات بلندپایه به مسكو سفر كرده است، همچنین برنامه دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در كاخ كرملین را در دستور كار دارد.
پارلمانتسكایا گازتا ادامه داد: قرار است در نشست سران، مجموعه ای از موضوع های گوناگون همكاری های دو كشور بررسی شود و انتظار می رود به گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی و همچنین اجرای طرح های مشترك بزرگ توجهی ویژه شود.
روزنامه «ایزوستیا» نیز در گزارشی با عنوان «مدودیف امیدوار به مرحله جدید همكاری ها با ایران» نوشت: نخست وزیر روسیه در دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت كه امیدواریم این سفر و مذاكرات، زمینه های جدیدی در همكاری های تهران و مسكو بگشاید.
این رسانه روسی ادامه داد: مدودیف همچنین محور همكاری ها و مذاكرات را روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو كشور و مسائل مهم بین المللی اعلام كرده است.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز با بازتاب اخبار این سفر، اعلام كرد: مدودیف در مذاكره با روحانی خاطر نشان كرد كه روابط دو كشور خوب و رو به پیشرفت است و همكاری های تهران و مسكو تعمیق می یابد و به تحكیم و ثبات بین المللی كمك می كند.
این شبكه تلویزیونی همچنین در جمع بندی نتیجه مذاكرات مدودیف و روحانی گزارش داد: دو طرف توسعه همكاری های اقتصادی و بازرگانی را مورد توجه قرار دادند.
شبكه تلویزیونی روس زبان «میر» كه در كشورهای همسود پخش می شود، گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای انجام دیدار رسمی دو روزه به مسكو سفر می كند.
این شبكه روسی با اشاره به برنامه دیدار روسای جمهوری روسیه و ایران، افزود: پوتین و روحانی در مذاكرات خود طیف وسیعی از موضوعات مربوط به همكاری های دو كشور را بررسی می كنند.
شبكه میر اعلام كرد: انتظار می رود در مذاكرات سران به دورنمای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری ها برای اجرای طرح های بزرگ به ویژه در حوزه هایی همچون انرژی، حمل و نقل و زیر ساخت ها توجهی خاص شود و همزمان گفت وگو در باره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی در دستور كار قرار دارد.
ایتارتاس به عنوان خبرگزاری رسمی روسیه نیز در این ارتباط نوشت: روحانی به دعوت رسمی پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسكو سفر می كند.
در این گزارش خاطرنشان شده است: رئیس جمهوری اسلامی ایران روز نخست با دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه دیدار و در باره دورنمای توسعه همكاری ها مذاكره می كند.
این رسانه روسی نوشت: انتظار می رود دو طرف در خصوص همكاری های دوجانبه در حوزه های بازرگانی، اقتصادی، صنعتی، انرژی و كشاورزی مذاكره كنند.
ایتارتاس افزود: روحانی و مدودیف همچنین در باره نظام بازرگانی با تسهیلات ویژه در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم گفت وگو می كنند.
این تارنمای خبری نوشت: این دیدار در شرایط روابط خوب و بی سابقه و در حال توسعه ایران و روسیه انجام می گیرد و كارشناسان آن را برای دو كشور دوست و همسایه با دیدگاههای مشترك در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی مهم می دانند.
در بخشی از این گزارش به سخنان ولادیمیر ساژین شرق شناس برجسته روس اشاره شده كه دیدار روحانی از مسكو را بسیار مهم خوانده است.
كارشناس روس گفت: در مذاكرات روحانی و پوتین نه فقط مسائل اقتصادی، بلكه سیاسی هم مطرح و بررسی می شود.
خبرگزاری اقتصادی «اكونومیكا سگودنیا» نیزبااشاره به آغاز سفر رئیس جمهوری اسلامی به روسیه، نوشت: سفر روحانی به مسكو برای ایران و روسیه بسیار مهم است.
این رسانه روسی افزود: بخش مهمی ازمذاكرات سران ایران و روسیه به همكاری های اقتصادی اختصاص دارد، زیرا در سال های اخیر حجم مبادلات بازرگانی دو میلیارد دلار بوده كه برای دو كشور دارای اقتصادهای پرتوان بسیار اندك است.
خبرگزاری اكونومیكا سگودنیا نوشت: در سال های اخیر قراردادها و موافقت نامه های زیادی میان ایران و روسیه امضا شده است و روند اجرای این اسناد بخش مهم دیگری از مذاكرات سران دو كشور را به خود اختصاص می دهد.
خبرگزاری «اینترفكس» روس زبان نیز در زمینه این سفر دو روزه نوشت: در روز نخست سفر، دیدار رئیس جمهوری ایران و دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه برنامه ریزی شده است.
این رسانه روسی افزوده است: در این ملاقات، همكاری های اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد و بخش مهم گفت وگوها به توسعه روابط در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا اختصاص دارد كه ایران از مدتی پیش آن را آغاز كرده است.
«تاتاراینفورم» خبرگزاری جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه نیز در خصوص سفر روحانی به مسكو نوشت: همكاری های تهران و مسكو در حوزه های اقتصادی و بازرگانی و سایر عرصه ها در دیدار پوتین و روحانی بررسی می شود.
علاوه بر رسانه های یاد شده، برنامه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسكو در بسیاری از دیگر رسانه های روسی از جمله شبكه تلویزیونی 360 درجه، روزنامه رسمی «راسیسكایا گازتا»، «تارنمای تسارگراد» و روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» نیز بازتاب یافته است.
به گزارش ایرنا، روحانی و اعضای هیات بلندپایه از جمله محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی الله سیف رئیس بانك مركزی و نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد عصر دوشنبه وارد مسكو شدند.
در این سفر 14 سند همكاری با حضور رئیسان جمهوری دو كشور امضا شد كه شامل بخش های گوناگون از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی و بانكی، حمل و نقل، شهرسازی، فناوری ارتباطات، نیرو، انرژی، استاندارد، حقوقی و قضایی می شود و می تواند شتاب گسترش روابط در بخش های مختلف را بیشتر كند..
سران ایران و روسیه همچنین بیانیه مشترك «پیش به سوی همكاری های جامع راهبردی» را در 16 صفحه منتشر كردند كه در برگیرنده افق و راهكارهای پیش بینی شده برای افزایش روابط در عرصه مختلف از جمله دوجانبه و منطقه ای است و می تواند ساختار نقشه كلان توسعه مناسبات دو كشور باشد.
اروپام***2090
گزارش از سعید زارع كندجانی - انتشار: محمد حسن دوستارگان
برای اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل، به لینك زیر مراجعه كنید:
IRNAInternational@
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg

سرخط اخبار جهان