۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰:۴۸
کد خبر: 82977639
T T
۰ نفر
مصر درصدد تصرف بخش هايي از خاك ليبي است

الجزيره-ايرنا-«محمد عماري زايد » عضو شوراي رياستي دولت وفاق ملي ليبي، مصر را به تلاش براي تجاوز به حاكميت ملي ليبي و منضم كردن برخي مناطق از خاك ليبي را به مصر متهم كرد.

به گزارش ايرنا و به نقل از تارنماي «ليبيا الخبر» زايد گفت، مصر اخيرا ادعاي مالكيت برخي اراضي ليبي را كرده است و از طريق رسانه هاي خود و همچنين برخي مزدوران داخلي در ليبي در پي پيشبرد اين طرح است.
وي افزود، برخي از ليبيايي ها با مصري ها همدست شده اند و اين در حالي است كه ادعا مي كنند منافع كشور را در نظر دارند و مخالف هرگونه دخالت خارجي در ليبي هستند.
اين عضو شوراي رياستي ليبي در ادامه گفت، اين تلاش مصري ها باعث ايجاد اين سوال مي شود كه چه كساني در داخل ليبي طرفدار مصر هستند و آن را متحد ليبي مي دانند، آيا آن ها در صورت تجاوز مصر به خاك ليبي به مقابله با مصري ها مي پردازند يا تن به خواري مي دهند و مقابل تلاش ها براي تكه تكه كردن ليبي خاموش مي نشينند.
عماري زايد افزود، اين مساله بسيار مهمي است ، رسانه هاي ليبيايي بايد به مردم در خصوص چنين تلاش هايي هشدار دهند، افراد وابسته به مصر را رسوا كنند و اقدام به بسيج افكار عمومي ضد چنين تلاش هايي كنند.
وي همچنين از جامعه بين الملل خواست مقابل چنين اقداماتي بايستد و مانع دست درازي به خاك ليبي شود.
طي روزهاي گذشته رسانه هاي مصري ادعا كردند برخي مناطق شرق ليبي متعلق به مصر است و اين مناطق بايد به مصر بازگردانده شود.
تارنماي ليبيا الخبر در پايان نوشت، ناظران سياسي اعتقاد دارند مصر به ژنرال حفتر فرمانده ارتش براي به دست گرفتن كنترل شرق ليبي كمك مي كند تا او هم در مقابل برخي شهرهاي و مناطق مرزي ليبي را به مصر بدهد.
مصر و ليبي دو كشور همسايه اند كه حدود يك هزار و 50كيلومتر مرز مشترك زميني دارند.
ليبي از سال 2011 و پس از سرنگوني رژيم قذافي با مشكل بي ثباتي و درگيري هاي داخلي دست و پنجه نرم مي كند و اكنون دو دولت موازي در ليبي حكومت مي كنند، نخست دولت وفاق ملي مستقر در طرابلس كه رياست آن را «فايز السراج» بر عهده دارد و جامعه بين الملل از آن حمايت مي كند و دولت ديگرف دولت مستقر در شرق اين كشور (طبرق) و مورد حمايت مجلس نمايندگان است كه از ژنرال حفتر فرمانده ارتش ليبي حمايت مي كند.
گفته مي شود كشورهايي مانند مصر، امارات و عربستان از ژنرال حفتر حمايت مي كنند.
شوراي رياستي در ليبي يك نهاد اجرايي است كه در سال 2015 با هدف پايان دادن به جنگ هاي داخلي در ليبي زير نظر سازمان ملل تشكيل شد و 9 عضو دارد .اعضاي اين شورا كه از سه منطقه بزرگ ليبي يعني طرابلس ، فزان و برقه انتخاب شده اند، كار رئيس قوه مجريه را در اين كشور تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري انجام مي دهند.
شبس**خاورم **2041** 1917

سرخط اخبار جهان