هیچ مشكلی برای پرداخت تسهیلات اجرای طرح آبیاری نوین نداریم

شیراز-ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس گفت: محور تمام راهبردهای این سازمان، بهره وری مناسب از منابع آب است و با توجه به این موضوع هیچ گونه مشكلی در زمینه پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح آبیاری نوین نداریم.

به گزارش ایرنا مهدی قاسمی، پنجشنبه در نشست شورای كشاورزی شهرستان نی‌ریز افزود: برای پرداخت این تسهیلات به كشاورزان، غیر تصرفی بودن زمین كشاورزی و در اختیار داشتن پروانه چاه كفایت می كند.
وی، علمی و فنی ‌كردن بخش كشاورزی و توانمندسازی بهره‌وران را از اهداف مهم این سازمان برشمرد و بیان داشت: افزون بر اعطای تسهیلات به این بخش، استفاده از سخت‌ افرازهای مختلف با هدف علمی‌كردن فعالیت در این حوزه در دستور كار این سازمان قرار دارد.

**مدیریت شرایط خشكسالی نیازمند همكاری كشاورزان است
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس همچنین در ادامه سفر خود به شهرستان نی ریز در جمع كشاورزان این شهرستان اظهار داشت: بخش كشاورزی به سبب مواجه بودن با خشكسالی های متوالی و گرم شدن كره زمین، با شرایط دشواری رو به رو است اما مدیریت علمی این شرایط و عبور از آن، تنها با همكاری و مشاركت كشاورزان امكان پذیر است.
قاسمی بیان كرد: باید از حداقل منابع آبی و بارندگی ها بیشترین بهره را ببریم و توجه داشته باشیم كه در دنیا با همین آبی كه ما مصرف می‌كنیم 2 برابر محصول تولید می‌كنند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس افزود: بهره برداران می توانند، بسیاری از كشت‌های خود را با استفاده از آبیاری نوین و قطره‌ای انجام دهند.
قاسمی، همچنین با اشاره به مزایای استفاده از كشت های گلخانه ای گفت: در محیط های گلخانه ای به دلیل اینكه سرپوشیده است، تبخیر آب كمتر صورت می گیرد، آفات كمتری وجود دارد و به همین سبب از میزان استفاده از سموم نیز كاسته می شود.
این مقام مسئول در مورد بیمه محصولات كشاورزی هم بیان داشت: در آینده‌ای نزدیك، مشكلات بیمه‌ای بخش كشاورزی را در مركز استان با حضور نمایندگان بیمه كشاورزی مطرح می كنیم و پیگیر حل این مشكلات خواهیم بود.
قاسمی گفت: رفع مشكلات سنددار كردن اراضی كشاورزی این استان نیز نیازمند هماهنگی بین چند اداره كل است كه این سازمان تحقق این مهم را پیگیری می كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در زمینه اختصاص حق آبه سد چشمه عاشق نی ریز و اجرای شبكه انتقال آب از این سد به اراضی كشاورزی این شهرستان، این مساله به دلیل كمبود اعتیارات انجام نشده اما در پی اجرای این طرح هستیم و موضوع را با حضور معاون استاندارد فارس و مدیر كل منابع آب این استان دنبال خواهیم كرد.
او بیان كرد:

** مشكل سند دار شدن اراضی كشاورزان نی ریزی حل شود
فرماندار شهرستان نی ریز هم در این نشست گفت: با توجه به اینكه بسیاری از اراضی كشاورزان این شهرستان سند ندارد باید برای حل این مشكل اقدامی جدی از سوی متولیان امر صورت گیرد.
محمد رضا امیری افزود: همچنین آسان شدن روند پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه، راه اندازی سامانه آبیاری نوین و تخصیص اعتبار لازم برای احداث جاده های بین مزارع و باغ ها در این شهرستان از جمله مطالبات كشاورزان نی ریزی است.
فرماندار شهرستان نی ریز، اختصاص سهمیه حق آب به كشاورزان پایین دست سد چشمه عاشق این شهرستان را به عنوان یكی دیگر از مطالبات بهره برداران نی ریز بیان كرد و از رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس درخواست كرد برای عملیاتی شدن آن پیگیری های لازم را انجام دهد.

**42 واحد صنایع تبدیلی در نی ریز فعال است
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان نی ریز هم در این جلسه بیان كرد: این شهرستان در تولید محصول پسته و انار در استان فارس مقام نخست را دارد، در تولید انجیر دیم مقام دوم استان را داراست.
ذبیح الله سیروسی افزود: همچنین این شهرستان از قابلیت های لازم برای توسعه باغ های دیم انجیر نیز برخوردار است.
او گفت: وجود 42 واحد صنایع تبدیلی و نخستین كارخانه كنسانتره انار در شهرستان نی‌ریز، بخشی از توانمندی‌های این شهرستان در حوزه كشاورزی است.
وی، بدون اشاره به آمار مشخصی اظهار داشت: 30 درصد از اراضی شهرستان نی‌ریز به صورت آبیاری نوین انجام می شود.
محسن طبری، بخشدار پشتكوه نی ریز نیز خواستار پرداخت تسهیلات به دامداران و آب ‌رسانی سیار به دامداری های این بخش شد.
سنددار كردن اراضی كشاورزی، بخشودگی جرائم و دیركرد تسهیلات بانكی كشاورزان، اختصاص حق آبه سد چشمه عاشق به بهره برداران و مبارزه علمی با كرم ‌گلوگاه انار از جمله مشكلاتی بودند كه كشاورزان نی ریزی در این نشست مطرح كردند و شماری از معاونان سازمان جهاد كشاورزی فارس كه در این جلسه حضور داشتند به آنها پاسخ دادند.
شهرستان نی ریز در فاصله 192كیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
7379 /6118

سرخط اخبار استان‌ها