۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82541734
T T
۰ نفر

آغاز برداشت گل محمدي و گلاب گيري در دليجان

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82541734
آغاز برداشت گل محمدي و گلاب گيري در دليجان

خمين - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي دليجان گفت: زمان برداشت گل محمدي از گلزارها و عمليات گلابگيري در كارگاه هاي فراوري دليجان آغاز شد.

عباس ارشدي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: سطح زير كشت گل محمدي بارور در دليجان 221 هكتار است كه پيش بيني مي شود از آن 707 تن گلبرگ برداشت شود.
وي اظهاركرد: برآورد مي شود از اين گلبرگ ها 30 ليتر اسانس و 941 هزار ليتر گلاب در كارگاه هاي فراوري استحصال مي شود.
ارشدي، ميانگين توليد گل محمدي از هر هكتار گلزار دليجان را سه هزار و 200 كيلوگرم بيان كرد و افزود: سطح زير كشت گل محمدي امسال نسبت به سال گذشته 26 درصد افزايش يافته است.
وي ادامه داد: بيشترين سطح زير كشت گل محمدي در استان مركزي مربوط به شهرستان دليجان به ميزان 250 هكتار است كه 221 هكتار آن بارور و 29 هكتار غير بارور است و در حدود 500 بهره بردار در آن مشغول توليد هستند.
ارشدي ادامه داد: با توجه به خشكسالي هاي اخير و كم شدن منابع آب، تغيير الگوي كشت در استان مركزي و دليجان ضروري است، از اين رو بايد به ترويج كشت محصولات كم آب بر و مناسب شرايط اقليمي منطقه در دستور كار قرار گيرد.
وي اظهاركرد: گل محمدي يكي از محصولات باغي است كه نسبت به ميزان آب مصرف شده عملكرد مناسبي دارد و با شرايط آب و هوايي اين شهرستان نيز سازگاري دارد.
ارشدي افزود: بيشترين گلستان گل محمدي در دهستان جوشق روستاي خاوه و مهدي آباد و دهستان هستيجان روستاي هستيجان و قالهر قرار دارد كه اين باغات به صورت غرقابي آبياري مي شوند و تلاش مي شود كه با ترويج آبياري تحت فشار باغات (قطره اي) و تخصيص اعتبارات لازم در اين باغات گل افزايش يابد.
وي گفت: با توجه به وجود شرايط فرآوري پس از برداشت اين محصول و وجود كارخانه هاي اسانس گيري و عرق گيري به صورت صنعتي و همچنين كارگاه هاي گلاب گيري سنتي به تعداد18 واحد در منطقه بهترين اسانس و گلاب از اين منطقه توليد، عرضه و صادر مي شود.
شهرستان دليجان از توابع استان مركزي 50 هزار نفر جمعيت دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها