۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82541107
T T
۰ نفر
سومين دوره دو استقامت 'راه شاهنامه' در شيراز برگزار مي شود

شيراز- ايرنا- سومين دوره دو استقامت (ماراتن) با عنوان 'راه شاهنامه' به مسافت 45 كيلومتر در شيراز برگزار مي شود.

مسئول سازمان مردم نهاد راه شاهنامه، دوشنبه با با بيان اين مطلب در گفت و گو با ايرنا بيان كرد: اين برنامه سوم خرداد ماه جاري از ساعت 6 صبح از دروازه قرآن شيراز آغاز مي شود و دوندگان شركت كننده از استان هاي فارس و البرز مسافت 45 كيلومتري شيراز به تخت جمشيد را طي خواهند كرد و در اين مكان علاوه بر اجراي چندين برنامه فرهنگي و هنري از دوندگان نيز تقدير خواهد شد.
علي اكبر پدرام كه مدرس شاهنامه فردوسي است، ادامه داد: اساس كار ما اين است كه دو استقامت راه شاهنامه را كه نماد فرهنگ ايران است جايگزين دو ماراتن در المپيك كه تاريخ جعلي دارد، كنيم.
وي اضافه كرد: نماد المپيك، پنج حلقه پيوند خورده با هم است و به معناي صلح و دوستي ميان پنج قاره‌ جهان است و بازي‌هاي آن نيز گوياي چنين پيامي است اما دو ماراتون كه در بردارنده مفهوم جنگ، شكست و پيروزي است برخلاف روح المپيك و حلقه‌هاي پنج گانه آن در سال 1894، وارد بازي‌هاي المپيك شد.
اين كارشناس تاريخ افزود: جاي شگفتي است كه همه دست اندركاران و اعضاي كميته المپيك، تا كنون چشم بر اين حقيقت تلخ تاريخي بسته‌اند.
وي گفت: بر اساس گزارش‌هاي اغراق‌ آميز و افسانه‌پردازي هرودوت، تاريخ نويس يوناني، در سال 490 قبل از ميلاد سپاه ايران در زمان پادشاهي داريوش از سلسله هخامنشان در جنگ با يونان در دشت ماراتون،از يوناني‌ها شكست مي خورد و اين خلاف است و ما نيز 10 سال روي اين موضوع تحقيق كرديم.
پدارم اضافه كرد: هردوت گفته است، يك سرباز يوناني فاصله 42 كيلومتر و 195 متري صحنه جنگ در مارتون را تا آتن پايتخت اين كشور دويد، تا خبر شكست ايرانيان را به مردم وطنش بدهد و پس از آن جانش را از دست داد.
مدرس شاهنامه فردوسي افزود: از تضادهاي آشكاري كه در روايت‌هاي هرودوت وجود دارد، اين است كه گفته شده در اين جنگ تعداد سپاهيان ايران 600 هزار نفر بود كه اين امر كذب محض است چرا كه هم اينك بزرگترين ارتش دنيا 20 هزار لشگر سواره نظام دارد ضمن اينكه اين سرباز مي توانست اين فاصله را با اسب و با مدت زمان كمتري طي كند و جانش را هم از دست ندهد كه اين امر بيشتر داستان سرايي و افسانه پردازي است و واقعيت ندارد.
وي گفت: فرض اينكه گفته هاي هرودت درست باشد اما اين چه ربطي به بازي هاي المپيك دارد چرا كه ماراتن نماد جنگ و خون ريزي است اما منشور المپيك نماد صلح و دوستي است.
پدرام افزود: بر اساس برنامه در نظر داريم، دو استقامت راه شاهنامه را به خارج از مرز هاي ايران به ويژه به كشور هاي فارسي زبان ببريم از اين رو چهارمين دوره اين رويداد واقعي تاريخي را در تاجيكستان برگزار خواهيم كرد و سپس آن را به ساير كشور هاي جهان انتقال خواهيم داد تا جهانيان واقعيت ماراتون را درك كنند.
وي گفت: اين برنامه با همكاري فدراسيون دو و ميداني، سازمان ميراث فرهنگي، اداره كل ورزش و جوانان فارس و هيات دو و ميداني اين استان، سوم خرداد ماه جاري برگزار مي شود.
7368 /6118
خبرنگار: حميدرضا خليقي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار استان‌ها