۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83186758
T T
۰ نفر
سه شرط سازمان جنگل ها براي موافقت با اكتشافات معدني

تهران- ايرنا- معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگلها و مراتع و آبخيزداري كشور، نوع ماده معدني، وضعيت طبيعي و پوشش گياهي منطقه و همچنين رها نكردن عرصه پس از انجام فعاليت هاي معدني را سه شرط اين سازمان براي موافقت با انجام فعاليت هاي معدني در عرصه هاي طبيعي برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مسعود منصور» روز دوشنبه در دومين همايش بين المللي اكتشافات مواد معدني در محل هتل المپيك تهران افزود: در فضاي تعامل امكان انجام فعاليت هاي معدني وجود دارد و منابع طبيعي بهتر حفظ مي‌شود
وي ادامه داد: نوع ماده معدني در موافقت يا مخالفت اين سازمان با انجام فعاليت هاي معدني مهم و تعيين كننده است.
منصور تاكيد كرد: وضعيت طبيعي و پوشش گياهي منطقه و رها نكردن عرصه پس از انجام فعاليت هاي معدني نيز بسيار مهم است و اگر اين سه نكته رعايت شود، هيچ مانعي براي انجام فعاليت هاي معدني وجود ندارد.
معاون سازمان جنگل ها با تاكيد بر اينكه بايد ديدگاهها را تغيير دهيم تا به توسعه پايدار دست يابيم، گفت: منابع طبيعي، موانع طبيعي نيست و محيط زيست، هم محيط ايست نخواهد بود.
به گفته منصور، «بايد در نظر داشته باشيم كه نه گفتن صرف و موافقت با انجام فعاليت ها بدون در نظر گرفتن ساير زمينه ها و شرايط ما را به سر منزل مقصود نمي رساند.»
وي گفت: در سال هاي گذشته براي رفع ناهماهنگي هاي موجود اقدام هاي زيادي به انجام رسيده، اما موانع فكري همچنان وجود دارد.
معاون سازمان جنگل ها در عين حال آمايش را حلقه مفقوده توسعه كشور برشمرد و گفت: بدون تمركز بر موضوع اكتشاف نمي توان به توسعه معدني دست يافت و امروز با همين رويكرد عرصه هاي معدني زيادي در كشور تحت احيا و بازسازي قرار گرفته است.

** سهم 54 صدم درصدي صنعت مس در توليد ناخالص داخلي
در اين همايش مدير برنامه ريزي و نظارت شركت ملي مس ايران نيز اظهار داشت: ايران با 22 ميليون تن ذخيره رتبه هشتم مس جهان و سهم 31 درصدي ذخيره جهاني را در اختيار دارد.
«سعد عبدي» يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران در كمربند جهاني مس قرار گرفته كه از شمال غرب ايران آغاز و تا جنوب شرق كشور ادامه دارد و بر اين اساس بايد در امر اكتشاف و توسعه اين صنعت بيشتر كار شود.
وي خاطر نشان كرد: بر اساس آخرين ارزيابي ها در مس سرچشمه 807 ميليون تن‌ در مس ميدوك 230 ميليون تن و در سونگون 522 ميليون تن ذخيره قابل برداشت معدني وجود دارد.
عبدي ادامه داد: ايران با توليد 317 هزار تن مس محتواي معدن دارنده رتبه چهاردهم جهان و و 1.5 درصد توليد جهان است، همچنين در توليد مس پالايش شده با توليد 240 هزار تن، يك درصد از سهم جهان و در مصرف مس پالايش شده با 153 هزار تن كمتر از يك درصد سهم جهان را داراست.
وي بيان داشت: سهم صنعت مس در توليد ناخالص داخلي 54 صدم درصد است و در اين زمينه بايد تلاش كنيم تا به سمت معادن عميق برويم.
به گزارش ايرنا، دومين همايش بين المللي اكتشافات مواد معدني و نمايشگاه جنبي آن با مشاركت دهها شركت داخلي و خارجي و سخنرانان و نمايندگاني از كشورهاي استراليا، آلمان، چين، كانادا و آمريكا برگزار مي شود كه تا دهم بهمن ماه ادامه دارد.
اقتصام 3065**2078**2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد