۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۴۷
کد خبر: 82672780
T T
۰ نفر
روزنامه المساء: ترامپ با سخنانش در مورد برجام، قدرت هاي ديگر را در تنگنا گذاشت

الجزيره-ايرنا- روزنامه «المساء» الجزاير در مقاله اي در خصوص سخنان «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا در خصوص توافق هسته با ايران و امكان لغو آن نوشت: اين يك توافق دو طرفه نبوده بلكه قدرت هاي ديگر نيز در آن شركت داشتند و لغو آن توسط آمريكا باعث در تنگنا گذاشتن آن ها مي شود.

به گزارش ايرنا، المساء روز پنجشنبه در اين مقاله با عنوان 'ترامپ، در يك قدمي لغو توافق هسته اي با ايران' نوشت: ترامپ مجدانه سعي مي كند در توافق هسته اي كه كشورش همراه با ديگر كشورهاي عضو شوراي امنيت آن را با ايران امضا كرده اند، بازنگري شود.
المساء در ادامه نوشت: آمريكا در صورت انجام چنين كاري، سيلي محكمي به رئيس جمهوري پيشين آمريكا مي زند كه اين توافقنامه را امضا كرد و همچنين ديگر كشورهاي حاضر در اين مذاكرات و از جمله، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان را در تنگنا قرار خواهد داد و ممكن است باعث شود اين كشورها موضع گيري واحدي ضد اين اقدام آمريكا داشته باشند زيرا اين كشورها تلاش زيادي براي به نتيجه رسيدن اين پرونده انجام داده بودند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: اگر آمريكا اين توافقنامه را لغو كند، اين يعني اينكه اين پرونده به خانه اول و نقطه صفر بازگشته است و پيامدهاي زيادي خواهد داشت زيرا اين توافقنامه حاصل تلاش كشورهاي مختلف طي چند سال بود.
المساء در ادامه تاكيد كرد، عقب نشيني آمريكا از اين توافقنامه بين المللي ، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان را در تنگنا قرار خواهد داد و ضربه سنگيني به اين كشورها به عنوان قدرت هاي اثر گذار و ترسيم كننده سياست هاي جهاني خواهد زد. اما سوال اينجاست كه آيا كشورهاي ديگر شركت كننده در مذاكرات با ايران تسليم اين خواسته آمريكا مي شوند يا اينكه اين بار ناچار مي شوند مقابل لجاجت هاي آمريكا بايستند و موضع گيري واحدي در خصوص بهانه هاي رئيس جمهوري آمريكا داشته باشند.
اين روزنامه الجزايري در پايان نوشت: اين چالش بزرگي براي آمريكا است و به همين دليل «ركس تيلرسون »وزير امورخارجه اين كشور از ضرورت كسب حمايت قدرت هاي ديگر براي اين كار سخن گفت، البته حتي اگر قدرت هاي ديگر هم با آمريكا هم نظر شوند، قطعا ايران نمي پذيرد بار ديگر بر سر ميز مذاكرات حاضر شود زيرا اين كار را تلاش براي به زانو در آوردن خود و در جهت منافع ديگر طرف ها و از جمله 'اسراييل' مي داند.
خاورم **2041**613مترجم: سيد شاهپور حسيني*انتشار دهنده: عبدالله غفاري

سرخط اخبار جهان