۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82390856
T T
۰ نفر
دستاوردهاي برجام در حوزه معاونت آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت

تهران– ايرنا– يك سال از اجرايي شدن توافق برجام گذشت، توافقي كه ثبت جهاني اقلامي از محصولات راهبردي كشور در سازمان جهاني مالكيت فكري، افزايش پروژه هاي يونيدو در ايران و بسترسازي براي جلب سرمايه گذاري در زمينه زيرساخت هاي انرژي كشور، از دستاوردهاي آن در حوزه پژوهش صنعت و معدن است.

توافق جامع و نهايي هسته اي وين با عنوان رسمي برنامه جامع اقدام مشترك يا برجام (Joint Comprehensive Plan of Action) در راستاي توافق جامع بر سر برنامه هسته اي ايران روز سه شنبه 23 تير 1394 (14 ژوئيه 2015) در اتريش بين ايران، اتحاديه اروپا و گروه 1+5 (شامل چين، فرانسه، روسيه، انگليس، آمريكا و آلمان) منعقد شد و اجرايي شدن آن در 26 دي ماه 1394 هر چند با برخي بدعهدي هاي طرف مقابل همراه بوده، اما دستاوردهايي ملي در حوزه هاي مختلف به همراه داشته است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاي تفاهمنامه سه جانبه مشترك بين سازمان توسعه صنعتي ملل متحد - يونيدو (UNIDO)، انستيتو فناوري اتريش (AIT) و نماينده كشورمان در وين در خصوص پروژه مطالعاتي بررسي اثرات غيرمستقيم سياست هاي زيست محيطي، انرژي و آب بر توسعه صنعتي تجاري و اشتغال در ايران را يكي از رخدادهاي خوب پس از برجام عنوان كرد.
رمضانعلي صادق زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، همچنين امضاي تفاهمنامه همكاري در خصوص برنامه توسعه صنعتي پنج ساله كشوري ( 2017 تا 2021) بين ايران و سازمان توسعه صنعتي ملل متحد - يونيدو (UNIDO ) را از اقدامات معاونت آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول يكسال گذشته ذكر كرد و افزود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمايندگي از دولت اين تفاهمنامه را به امضا رساند.
صادق زاده همچنين ثبت جهاني 16 قلم از محصولات استراتژيك ايران در سازمان جهاني مالكيت فكري و افزايش تعداد پروژه هاي صنعتي يونيدو در ايران از 8 پروژه به 11 پروژه را از ديگر اقدامات انجام شده به مدد اجرايي شدن برجام عنوان كرد و افزود: چهار پروژه نيز در طول يكسال گذشته به دفتر آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن - جايكا( (JICA)) ارسال شده كه از سوي اين دفتر در حال بررسي است.
وي با بيان اين كه تاسيس دفتر سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) در جمهوري اسلامي را به اين سازمان جهاني ارائه كرده ايم، گفت: اين پيشنهاد از سوي سازمان ياد شده مورد پذيرش قرار گرفت.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت از ديگر دستاوردهاي اجراي برجام را برگزاري دوره هاي آموزشي مشترك با سازمان يونيدو با بهره مندي از اساتيد خبره بين المللي در قالب دوره هاي كوتاه مدت ذكر كرد.
وي همچنين با اشاره به تلاش هايي در طول يك سال گذشته به منظور جلب سرمايه خارجي در زيرساخت هاي انرژي كشور گفت: با حمايت وزارت صنعت، ايجاد يك مركز تحقيقاتي مشترك به منظور ساخت و انتقال تكنولوژي مربوط به توربين هاي گازي نيز با همكاري مشترك دو غول انرژي جهان، زيمنس و رولز رويس با دانشگاه اميركبير انجام شد.
معاون تحقيقات و فناوري وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تفاهمنامه اين مركز تحقيقات مشترك امضا شده كه مراحل اجرايي آن از سوي دانشگاه اميركبير در حال پيگيري است.
صادق زاده عضويت مركز توسعه تجارت الكترونيك كشورمان در كنسرسيوم زيرساخت كليد عمومي آسيا را از ديگر اقدامات معاونت تحقيقات و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد.
وي با اشاره به فوايد عضويت ايران در كنسرسيوم زيرساخت كليد عمومي آسيا كه در طول چندماه گذشته اتفاق افتاده است، گفت: عضو شدن ايران در مجامع بين المللي تجارت الكترونيك در راستاي تسهيل فعاليت تجاري كشورمان در حوزه صادرات، واردات، انتقال تكنولوژي و رونق كسب و كار در بستر الكترونيك است.
وي ملاقات با نماينده شبكه متخصصين جوان علوم زمين دنيا جهت برگزاري چهارمين كنفرانس در سال 2017 در تهران، ملاقات با رايزن منطقه اي مالكيت فكري كشور فرانسه، ملاقات با هيات چيني به رياست معاون استاندار هان هويي، ملاقات با هيات اقتصادي كشور اتريش، نشست با معاون سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) ، ملاقات با مديركل حمايت از مالكيت فكري و همكاري هاي بين المللي سازمان مالكيت فكري كره جنوبي و شركت در مراسم پنجاهمين سالگرد تاسيس سازمان يونيدو را از ديگر اقدامات اين معاونت در طول يكسال گذشته برشمرد.
علمي ** 1836 **
خبرنگار: يوسف درويشي* انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد