۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۳
کد خبر: 82327598
T T
۰ نفر
نماينده مجلس افغانستان خواستار توقف واردات مواد اوليه پاكستاني به اين كشور شد

كابل - ايرنا - يك عضو مجلس نمايندگان افغانستان اعلام كرد كه با افتتاح راه آهن افغانستان- تركمنستان، اين كشور به طور رسمي به كشورهاي آسياي ميانه و اروپا وصل مي شود و از اين پس بايد واردات مواد اوليه از پاكستان متوقف و از كشورهاي آسياي ميانه وارد شود.

به گزارش ايرنا، «ظهير سعات» نماينده استان «پنجشير» روز چهارشنبه در نشست علني مجلس گفت كه براي جلوگيري از وابستگي به پاكستان پس از اين بايد مواد اوليه از شمال كشور وارد شود.
«سيد علي كاظمي» نماينده كابل در مجلس نيز با تائيد سخنان ظهير سعادت٬ بر ايجاد توازن در واردات و صادرات افغانستان تاكيد كرد و گفت: با گشوده شدن دروازه هاي جديد به روي افغانستان ٬نبايد افزايش بي حد و حصر واردات، به توليدات داخلي آسيب پذير شود.
كاظمي بر تقويت توليدات داخلي و توازن واردات و صادرات تاكيد كرد و گفت كه نبايد با گشوده شدن دروازه هاي اروپا به روي افغانستان از طريق كشورهاي شمال٬ توليدات داخلي به فراموشي سپرده شود.
رئيس جمهوري افغانستان دوشنبه در مراسم افتتاح راه آهن افغانستان – تركمنستان در مرز «اقينه» استان «فارياب» گفت كه اين كشور از وابستگي به يك مرز نجات يافته و تلاش خواهيم كرد تا مرزهاي بيشتري ايجاد كنيم.
وي گفت كه در آينده تلاش خواهد كرد افغانستان را به چهار راه منطقه مبدل سازد و روزي چين و ايران را از طريق افغانستان به هم وصل خواهد كرد.
«عتيق الله نصرت» رئيس اتاق تجارت افغانستان در مراسم افتتاح راه آهن افغانستان - تركمنستان٬ آن را با اهميت عنوان كرد و گفت كه افغانستان از وابستگي كامل به بندر كراچي نجات يافته است.
مقام هاي افغانستان و اعضاي اتاق تجارت اين كشور از پاكستان انتقاد مي كنند كه از راه ترانزيتي بندر كراچي به عنوان فشار سياسي بر اين كشور استفاده مي كند.
خان جان الكوزي معاون اتاق تجارت افغانستان نيز پيش از اين به ايرنا گفته بود كه پاكستان در فصل ميوه و سبزيجات افغانستان٬ مرزهاي خود را مسدود مي كند و خسارات ميليون ها دلاري به باغ داران و كشاورزان افغانستان وارد مي كند و همين مسائل باعث شده است تا دولت افغانستان در تلاش براي يافتن و ايجاد راه هاي بديل مثل چابهار و راه لاجورد باشد و از انحصار پاكستان بيرون شود.
آساق*291**1610**2041**انتشار دهنده: سيد شاهپور حسيني

سرخط اخبار جهان