۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82293188
T T
۰ نفر

مجلس دانش‌آموزي سنگ محك آموزش و پرورش است

۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82293188
مجلس دانش‌آموزي سنگ محك آموزش و پرورش است

تهران- ايرنا- روزنامه قدس در صفحه جامعه در گفت و گو با كارشناسان به بررسي ساز و كارهاي مجلس دانش آموزي به عنوان يك فعاليت پرورشي پرداخت و نوشت: در چند سال اخير كه آموزش و پرورش سند تحول بنيادين خود را نوشته است، ساحت‌هاي ششگانه‌اي را مطرح كرده كه يكي از آن‌ها تربيت سياسي و اجتماعي دانش‌آموزان است.

در اين گزارش كه در شماره پنجشنبه 13 آبان 1395 خورشيدي به قلم مسعود حيدري معيني منتشر شده، آمده است: در چند سال اخير كه آموزش و پرورش سند تحول بنيادين خود را نوشته است، ساحت‌هاي ششگانه‌اي را مطرح كرده كه يكي از آن‌ها تربيت سياسي و اجتماعي دانش‌آموزان است كه شايد بتوان تجلي آن را در شوراهاي دانش‌آموزي كه از مقطع دوم ابتدايي شروع مي‌شود، ديد و نوع كامل‌تر آن را مجلس دانش‌آموزي برشمرد كه سالي يك بار با حضور 150 نماينده از تمامي استان‌هاي تشكيل جلسه داده و مسؤولان آموزش و پرورش و برخي از نهادهاي ديگر به عنوان مدعو در اين مجلس شركت مي‌كنند.

**تقويت خودباروي و مشاركت در دانش‌آموزان
رئيس دبيرخانه مجلس دانش‌آموزي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس مي‌گويد: مجلس دانش‌آموزي از سال 1380 كار خود را آغاز كرده و دوره مجلس دانش‌آموزي دو ساله است كه امسال هشتمين دوره اين مجلس در حال فعاليت است.

زهرا پناهي روا با اشاره به اينكه تربيت مديران آينده كشور و تربيت سياسي، اجتماعي دانش‌آموزان را مي‌توان از مهم‌ترين اهداف اين مجلس برشمرد، مي‌افزايد: مسؤوليت پذيري و مشاركت اجتماعي دانش‌آموزان از مسايلي است كه ما در چارچوب مجلس دانش‌آموزي به آن‌ها مي‌پردازيم. از آنجايي كه مشورت نيز از مهم‌ترين مسايل تربيتي است، ما بايد شرايط را براي دانش‌آموزان به گونه‌اي رقم بزنيم كه با مشورت كردن، شخصيت آن‌ها اجتماعي‌تر شود.

رئيس دبيرخانه مجلس دانش آموزي، اساس كار اين مجلس را توجه به نظرات مفيد و ارزنده دانش‌آموزان براي كسب علم و معرفت مي‌داند و مي‌گويد: اين حوزه شامل اظهار نظر دانش‌آموزان در مورد محتوا و حجم كتاب‌هاي درسي، توجه به فناوري‌هاي روز و خواسته‌هاي منطقي دانش‌آموزان از آموزش و پرورش است كه موجب تقويت روحيه خودباوري آن‌ها مي‌شود.

**حضور 95درصد دانش‌آموزان در انتخابات
پناهي روا تأكيد مي‌كند: خروجي اين مجلس نشان خواهد داد كه آموزش و پرورش چقدر توانسته به اهداف از قبل تعيين شده خود برسد. وي با اشاره به شرايط سني حضور در مجلس دانش‌آموزي مي‌گويد: اين مجلس مربوط به دوره متوسطه دوم است كه در تقويم اجرايي مدارس براي مديران مدارس شرح داده شده و آغازگر اين مجلس همان شوراهاي دانش‌آموزي است كه از مقطع دوم ابتدايي آغاز مي‌شود و براي هر استان هم سهميه مشخص و به نسبت برابر براي دختران و پسران ديده شده است.

پناهي روا تأكيد مي‌كند كه بيش از95 درصد دانش‌آموزان در سطح مدارس در انتخابات شوراي دانش‌آموزي شركت مي‌كنند. وي در پاسخ اين پرسش خبرنگار ما كه اين مجلس و تصميمات آن تا چه حد مورد توجه مسؤولان است، مي‌گويد: اين مجلس هر سال يك بار در تهران با حضور وزير و معاونان وزير آموزش و پرورش و برخي از مسؤولان كشوري برگزار مي‌شود و حضور مسؤولان در اين مجلس نشان مي‌دهد كه نظر دانش‌آموزان با ارزش و مورد توجه مسؤولان است.

به گفته وي، تعداد ثابت مجلس دانش‌آموزي 150 نفر است كه چهار نفر از آن‌ها از اقليت‌هاي مذهبي، دو نفر از دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه و دو نفر از دانش‌آموزان ايراني خارج از كشور هستند كه هر ساله در مجلس علني دانش‌آموزي شركت مي‌كنند.

پناهي روا با تأكيد بر اينكه با توجه به سن بلوغ جسمي اين دانش‌آموزان لازم است در مورد بلوغ فكري آن‌ها نيز اقدام‌هايي انجام شود، خاطرنشان مي‌كند: ما وظيفه داريم دانش‌آموزان را براي ورود به جامعه آمده كنيم.

وي فرمايشي بودن جلسات دانش‌آموزي در استان‌ها را رد مي‌كند و اظهار مي‌دارد: شوراهاي دانش‌آموزي بدون ورود به سياسي‌كاري موظف به انجام فعاليت‌ها در چارچوب معين شده هستند.

**پيگيري منشور حقوق دانش‌آموز
در ادامه به سراغ رئيس مجلس دانش‌آموزي مي‌رويم. محمد عرفان زاهدي كه دانش‌آموز دبيرستان نمونه شهيد مطهري تنگستان است، با نوپا خواندن مجلس هشتم مي‌گويد: در ماه‌هاي پاياني دوره هفتم مجلس دانش آموزي، سند عدالت آموزشي تدوين شد كه مجلس هشتم وظيفه دارد پيگير آن باشد تا اين اصل براي تمامي 13 ميليون دانش‌آموز در تمامي نقاط حتي نقاط دور افتاده و سخت گذر محقق شود.

وي مي‌افزايد: يكي از نكات مهمي كه مجلس هشتم به آن مي‌پردازد، پيگيري منشور حقوق دانش‌آموز است. در راستاي برقراري عدالت آموزشي، حقوق دانش‌آموز نيز بايد به او آموزش داده شود.

اين دانش‌آموز نمونه معتقد است: مجلس دانش‌آموزي موظف به رعايت قوانين و چارچوب تعيين شده براي پيشبرد اهداف خود است و طبق نظرسنجي‌هاي به عمل آمده، داشتن كلاس شاد و اردوهاي دانش‌آموزي را بيشترين تقاضاي دانش‌آموزان كشور مي‌دانيم.

**فقط بايد درس بخوانيم!
ماكان نقابيان دانش‌آموز كلاس هشتم، رئيس شوراي دانش‌آموزي يكي از دبيرستان‌هاي استعدادهاي درخشان است. او كه از كلاس چهارم ابتدايي در شوراهاي دانش‌آموزي عضويت فعال داشته، خود را براي انتخابات در سطح نواحي مشهد آماده مي‌كند.

ماكان مي‌گويد: در رده ابتدايي، تشكيل شوراهاي دانش‌آموزي مشورتي و جدي نيست ولي هر چه به كلاس‌هاي بالاتر مي‌آيي، هم تجربه‌ات بيشتر مي‌شود و هم مسؤولان مدرسه بيشتر به مشورت با اعضاي شورا مي‌پردازند.

وي مي‌گويد: وقتي از بچه‌ها نظرسنجي مي‌كنيم، بيشتر اردو رفتن را مطرح مي‌كنند و دوست دارند به خارج از فضاهاي آموزشي برده شوند كه بيشتر وقت‌ها اين خواسته اجرا نمي‌شود، چون كار ما فقط شده درس خواندن! وي معتقد است كه مسابقات علمي براي ارزيابي وضعيت دانش‌آموزان خوب است، اما نبايد فعاليت‌هاي پرورشي را هم فراموش كرد.
*منبع: روزنامه قدس
**گروه اطلاع رساني**9165**9128**1755** انتشاردهنده:پونه پورقاسمي
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش