مولاوردی:اسكاپ ظرفیت مهمی برای پرداختن به چالش های فراروی زنان منطقه آسیا و اقیانوسیه است

بانكوك- ایرنا- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسكاپ) را ظرفیت مهمی برای پرداختن به چالش های مشتركی دانست كه فراروی زنان منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «شهیندخت مولاوردی» در حاشیه دومین نشست سران مجمع گفت وگوی همكاری آسیایی در بانكوك با «شمشاد اختر» معاون دبیركل سازمان ملل و مدیر اجرایی كمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسكاپ) دیدار كرد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در این دیدار ضمن ابراز خوشوقتی از فراهم شدن این فرصت، به اراده دولت یازدهم در شناسایی و جلب مشاركت و بهره مندی از تمامی ظرفیتها برای پیشبرد امور و برنامه های خود نیز اشاره كرد .
مولاوردی با بیان اینكه كشور ما هم اكنون در آستانه تصویب برنامه ششم پنج ساله توسعه ای خود به سر می برد، افزود: این شرایط فرصت مناسبی برای تعیین چارچوب حركت آتی حوزه زنان و خانواده در اختیار ما قرار داده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه ضمن اشاره به تشكیل كمیته ملی توسعه پایدار(SDG) در ایران از راه اندازی كمیته تخصصی آرمان پنجم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر داد كه تلاش دارد با بومی سازی شاخص ها اهداف مندرج در سند توسعه پایدار را محقق كند.
مولاوردی با اشاره به اهمیت مجمع گفت وگوی همكاری آسیایی (ACD) كه هدف اصلی آن حركت به سمت آسیای واحد است، اظهار امیدواری كرد تا اجلاس آتی این مجمع در امارات (2018) زنان منطقه جایگاه و نقش مناسبی در مجموعه مباحث و محورهای در دستور كار آن اجلاس یافته و از سوی دیگر موضوعات و مسایل حوزه زنان و خانواده نیز جای مناسب خود را در آن مجموعه بیابد و غیبت زنان و نادیده گرفتن مسایل و مباحث آنان در دو اجلاس قبلی در اجلاس آتی جبران شد.
** زنان در برخی كشورها از سطح بالای مشاركتی برخوردارند
«شمشاد اختر» معاون دبیركل سازمان ملل و مدیر اجرایی اسكاپ هم با اظهار خوشوقتی از این دیدار و ابراز تاسف از كوتاه بودن مدت آن (با توجه به برنامه ریزی مفصلی كه جهت بازدید از اسكاپ و دیدار با مدیران آن انجام شده بود)، ضمن تایید توجه به جایگاه و نقش زنان و مسایل آنان در مجمع گفت وگوی همكاری آسیایی به پیگیری خود جهت تحقق این مهم در اجلاس آتی اشاره كرد.
معاون دبیركل و مدیر اجرایی اسكاپ افزود: زنان منطقه در یك وضعیت مشابهی به سر نمی برند و در برخی كشورها زنان از سطح بالای مشاركتی برخوردارند و اما در برخی كشورها كاملا حذف شده اند كه به نظر می رسد از ظرفیت مجمع گفت وگوی همكاری آسیایی و اسكاپ می توان برای ارتقای سطح مشاركت زنان منطقه بهره برد.
شمشاد اختر با توجه به اقدامات و فعالیت های اسكاپ در جمع بندی و ارائه گزارش پكن+20 به سازمان ملل و پیگیری برنامه ریزی و بودجه ریزی جنسیتی و ارائه آمار و شاخص های جنسیتی در كشورهای عضو و تشكیل كمیته آمار در دبیرخانه اسكاپ، نسبت به تبادل تجارب و اطلاعات و ارسال مستندات لازم به ایران اعلام آمادگی كرد.
معاون رئیس جمهوری ضمن استقبال از این همكاری، از وی جهت سفر به ایران در آینده نزدیك دعوت به عمل آورد تا از نزدیك در جریان فعالیتها و اقدامات و واقعیات زندگی زنان ایرانی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، كمیسیون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل براي آسیا و اقیانوسیه (اسكاپ) یكي از كمیسیونهاي منطقه اي پنجگانه سازمان ملل براي توسعه اقتصادي و اجتماعي است كه با نظارت شوراي اقتصادي و اجتماعي این سازمان فعالیت مي كند.
سیام**1553**3061**3070**1449*خبرنگار: كتایون لامع زاده*انتشاردهنده: امیر كاردان راد

سرخط اخبار سیاست