۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82253165
T T
۰ نفر
دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال به صورت مستقل برگزار می شود

تهران-ایرنا-مشاور وزیر و رییس مركزفناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری چند دوره قبل نمایشگاه رسانه های دیجیتال در كنار نمایشگاه هایی مانند كتاب و مطبوعات، گفت: دهمین دوره این رویداد به صورت مستقل آبان ماه 95 در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید مرتضی موسویان عصر یكشنبه در نشست رسانه ای دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در محل مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشریح برخی برنامه های این رویداد، افزود: این نمایشگاه سوم تا هفتم آبان ماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینكه این نمایشگاه در 9 بخش برگزار می شود، نشر دیجیتال، پایگاه های اینترنتی، رسانه های همراه و هوشمند، فناوری و هنرهای دیجیتال، حضور شبكه ملی فرهنگ، خانواده و سبك زندگی دیجیتال، فرصت ها و تهدیدها و مسابقات بازی های رایانه ای بخش های 9 گانه این نمایشگاه را تشكیل خواهند داد.
موسویان در ادامه با اشاره به فراز و نشیب های موجود در نمایشگاه های هفتم، هشتم و نهم كه در كنار سایر نمایشگاه ها از جمله كتاب و مطبوعات برگزار شد، گفت كه نمایشگاه دهم رسانه های دیجیتال بصورت مستقل برگزار خواهد شد.
رییس دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال تاكید كرد كه در این نمایشگاه تلاش شده با حضور بخش های 9 گانه مورد اشاره به نیازهای جامعه در حوزه رسانه های دیجیتال پوشش داده شود.
موسویان در خصوص تخصیص ارائه بن های الكترونیك با تخفیف برای بازدید كنندگان هم یادآور شد كه دراین باره نامه ای با توضیحات لازم خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و منتظر اظهار نظر ایشان هستیم، از این رو به محض نهایی شدن اطلاع رسانی كامل صورت خواهد گرفت.
دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال سوم تا هفتم آبان ماه سال جاری در 9 بخش از ساعت 10 تا 20 شب هر روز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقرر شده بود این نمایشگاه در آذرماه سال جاری برگزار شود اما در نشستی با ناشران دیجیتال، آنها نسبت به برپایی آن در مدت زمان چهار روز و نبود ایام تعطیل مثل پنج شنبه و جمعه در آن مخالفت كردند تا در نهایت با كنسل شدن برگزاری یك نمایشگاه با اعلام مسئولان مصلا و توافق بعمل آمده با شركت كنندگان در این نمایشگاه قرار شد تا این نمایشگاه تهران 3 تا 7 آبان برگزار شود.
وی با اشاره به اینكه ناشران دیجیتال در نشست‌های مختلف تاكید داشته اند كه برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند به تجارت آنها رونق بخشد، ابراز امیدواری كرد كه این رویداد بزرگ رسانه های دیجیتال همه ساله در فصل پاییز برگزار شود.

** اعطای نشان اعتماد فرهنگ به محصولات دیجیتال

موسویان در ادامه به اعطای نشان اعتماد فرهنگ به محصولات دیجیتال و رسانه‌های آنها اشاره كرد و افزود: این نشان در سایت‌های پرمخاطب وجود دارد و مخاطبان با كلیك بر روی آن می‌توانند ضمن آشنایی با دارنده این نشان از كاركردهای آن محصول و سایت مطلع شده و نظرات احتمالی خود را به مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ارائه دهند.
وی اظهارداشت: سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی كه نمی‌خواهند یا نمی‌توانند نشان نقره‌ای را دریافت كنند كه این نشان اعتماد فرهنگی (نشان اعتماد الكترونیكی) حداقل نشان ممكن است امكان حضور در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را نخواهند داشت هرچند كه دریافت این نشان چند دقیقه زمان خواهد برد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: 5 ماه است كه نشان اعتماد فرهنگی به درخواست كنندگان اعطا می‌شود كه تاكنون 3 هزار سایت این نشان را دریافت كرده‌اند.
وی افزود: تعداد ناشران حقیقی و حقوقی تاكنون به بیش از هزار و اندی رسیده است.

** برگزاری كارگاه‌هایی را برای ارتقای سواد رسانه‌ای

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در سال جاری ، گفت:‌تلاش می شود كارگاه‌هایی را برای ارتقای سواد رسانه‌ای در حاشیه این نمایشگاه برگزار و مهارت‌های لازم را به مخاطبان انتقال دهیم.

** افزوده شدن 100 خانه فرهنگ در دو سال گذشته

وی با بیان اینكه در طول 2 سال اخیر 100 خانه فرهنگ به مجموعه خانه‌های فرهنگ كشور افزوده شده، گفت: تاكنون 400 خانه فرهنگ در كل كشور راه‌اندازی شده است.

** ثبت نام 650 شخصیت حقیقی برای دریافت نشان فروش محصولات دیجیتال

موسویان اظهار داشت: 650 شخصیت حقیقی برای دریافت نشان فروش محصولات دیجیتال ثبت نام كرده‌اند و تلاش می‌كنند تا در معرض فروش قراردادن محصولات را به كل كشور تسری دهند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: هر محصولی كه در خانه فرهنگ تولید شود تمامی اعضا موظف هستند تا آن را عرضه و تبلیغ كنند، ضمن اینكه تعداد بالایی از خانه‌های فرهنگ با محصولات متنوع در مناطق محروم كشور به فعالیت می‌پردازند.
موسویان با اشاره به اینكه چندی پیش بزرگترین قرارداد تولید انیمیشن كشور با شهرداری تهران منعقد شده است، اظهار داشت: جای خرسندی است كه امكانات اولیه تولید این انیمیشن‌ها از سوی مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده و تمامی این محصولات از خروجی‌ خانه‌های فرهنگ به حساب می‌آید.
به گفته موسویان به دلیل تغییرات گسترده در محصولات دیجیتال كشور تعداد زیادی از این محصولات امكان ارائه در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را ندارند چرا كه علم رسانه و تكنولوژی روز به صورت چشمگیری در حال پیشرفت است.

** استفاده از فرصت ها بجای تهدیدها

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در فضای مجازی باید برای فرصت‌ها بیش از تهدیدها ارزش قائل شد و اگر بتوانیم فرصت‌ها را بدست آورده و هزینه‌های خود را در بخش تهدیدها كاهش‌ دهیم پیشرفت خواهیم كرد.

** معرفی بازی‌های رایانه‌ای جدید، سازندگان و بازی‌سازهای جدید

موسویان با بیان اینكه امسال شاهد برگزاری سومین دوره بازی‌های رایانه‌ای به نام خلیج فارس بودیم، اظهارداشت: در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال علاوه بر معرفی بازی‌های رایانه‌ای جدید، سازندگان و بازی‌سازهای جدید را به مردم معرفی خواهیم كرد.

** خرید كتاب‌های آموزش بازی سازی با حداقل 50 درصد تخفیف

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه تعداد زیادی كتاب آموزشی در بخش بازی سازی برای ارائه به مخاطبان و بازدید كنندگان در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال آماده شده، گفت: خرید این كتاب‌ها دارای حداقل 50 درصد تخفیف خواهد بود.

** سیر نزولی گردش مالی ناشران دیجیتال در سال 92

موسویان با اشاره به برپایی نهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سال گذشته تصریح كرد: متاسفانه گردش مالی ناشران دیجیتال در سال 92 سیر نزولی داشته كه این شیب نزولی در سال 93 ادامه پیدا كرد اما در سال 94 ثابت شد اما در پایان نمایشگاه نهم ناشران از گردش مالی خود راضی بودند.

** برگزاری 12 نمایشگاه استانی رسانه های دیجیتال

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری 12 نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در استان‌ها تا پایان سال 95 خبر داد و گفت: تا پایان هفته آینده تفاهم‌نامه برپایی این نمایشگاه‌ها با استان‌های مدنظر به امضا خواهد رسید.

**افزایش درآمد ناشران برخط

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی می‌شود كه ارائه محصولات بر روی سی‌دی و دی‌وی‌دی قدیمی شده و به نظر می‌رسد تا 4 سال آینده این امر منسوخ خواهد شد و هم‌اكنون اكثر اطلاعات بر روی رسانه‌های برخط بارگذاری و مخاطبان از آن استفاده می‌كنند.
به گفته موسویان با این به طور یقین در آمد ناشران برخط به شدت افزایش خواهد یافت.

** امضای تفاهم نامه با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه‌ای با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد و گفت: براساس این تفاهم نامه ناشران سنتی می توانند بدون طی تشریفات خاص به ناشر آثار دیجیتال تبدیل شوند.

** مركز رسانه های دیجیتال مستقل مجری برگزاری نمایشگاه‌ها نیست

موسویان اظهار داشت: كمك‌های ارائه شده به ناشران دیجیتال در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بسیار بیشتر از نمایشگاه‌های هشتم و نهم خواهد بود ضمن اینكه مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد به هیچ عنوان به صورت مستقل مجری برگزاری نمایشگاه‌ها نخواهد بود.

** آزمایش اعتبار سنجی نرم افزارهای دیجیتال با راه اندازی طرح شامد

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به راه‌اندازی طرح شامد (شناسه الكترونیكی محتوای دیجیتال) اشاره كرد و اظهار داشت: آزمایش‌های اولیه برای اعتبارسنجی نرم‌افزارهای دیجیتال در این مركز انجام شده و درماه‌های آینده این امر به صورت علنی اجرایی خواهد شد ضمن اینكه نرم‌افزارهای كاربردی در كشور تاكنون به 50 هزار عدد رسیده است.

** اعلام نرخ اجاره غرفه ها

رئیس دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با اشاره به نحوه واگذاری غرفه ها گفت:‌ درباره هزینه اجاره غرفه دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برای ناشران گفت: اجاره غرفه برای ناشران دیجیتال متری 70 هزار تومان و برای ناشران كاربردی متری 150 هزار تومان است.
موسویان اضافه كرد: پنجاه و چهار شبكه اجتماعی در مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده كه به نظر ما تنها 3 شبكه می‌توانند پذیرش مخاطب را داشته باشند.
در ادامه این نشست مدیر روابط عمومی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز از راه اندازی ستاد خبری دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال خبر داد و گفت: تمامی اخبار، تصاویر، مصاحبه و مطالب مرتبط با این رویداد بصورت روزانه از طریق این ستاد اطلاع رسانی خواهد شد.
محمد رضا كاوه همچنین گفت: به منظور اطلاع رسانی سریع، جامع، كامل و لحظه به لحظه اخبار و مطالب مربوط به این رویداد این مركز اقدام به راه اندازی گروه تلگرامی كرده است و علاقه مندان می توانند برای دسترسی به اخبار نمایشگاه به عضویت آن در بیایند.

فراهنگ**1355**1027**1823خبرنگار: علی اكبر قزوینیان**انتشار دهنده:محمدجواد دهقانی**طاهره نبی اللهی
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ