۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82200945
T T
۰ نفر
روايت كودتاهاي آمريكايي از غرب تا شرق جهان

تهران - ايرنا - سومين دوره بخش بين الملل جشنواره مردمي فيلم عمار با محوريت مرور سينماي ضدكودتاي جهان با نمايش آثار فيلمسازان كشورهاي مختلف در حوزه هنري برگزار مي‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي جشنواره عمار امروز در اولين روز سومين دوره بخش بين‌اللملل جشنواره مردمي فيلم عمار كه در بخش اول خود با محوريت مرور سينماي ضدكودتاي جهان برگزار مي‌شود، آثاري از فيلمسازان و چهره‌هاي ضدكودتا از در حوزه هنري به نمايش درمي‌آيند كه در ادامه به معرفي آثار روز اول جشنواره پرداختيم.
«سالواردور آلنده» (Salvador Allende)
فيلم بلند «سالوادور آلنده» به كارگرداني پاتريسيو گازمان، محصول سال 2004 شيلي است كه با استفاده از تصاوير آرشيوي كمياب، عكس‌هاي خانوادگي و گفت‌وگوهايي با دوستان آلنده، همكاران او، دختر و ساير بستگانش، ژورناليست‌ها، منشي خصوصي آلنده و ادوارد كوري، سفير سابق آمريكا در شيلي، زندگي، زمانه‌ و روند قدرت‌گيري سياسي رئيس جمهور سابق اين كشور را به تصوير مي‌كشد كه با كودتاي امريكايي نظاميان كشورش در سال 1973 مواجه شد.
اين فيلم علاوه بر جنبه‌هاي سياسي خوب، از جنبه‌هاي كمتر شناخته شده و خصوصيات دروني آلنده نيز تا حدودي پرده برداشته است، همچنين آخرين كارهاي او و همكارانش در روز آخر را هم بازآفريني كرده است.
«شب روي شيلي» (Night Over Chile)
فيلم بلند «شب روي شيلي» به كارگرداني مشترك سباستين اندرسون و الكساندر كاساروف، با پرداختن به جريان كودتاي اگوستو پينوشه عليه رئيس جمهور وقت شيلي ، سالوادور آلنده ماجراي دستگيري عده‌اي روزنامه‌نگار توسط نيروهاي نظامي پينوشه را به تصوير مي‌كشد. موسيقي اين فيلم يكي از ماندگارترين و برجسته ترين موسيقي هاي تاريخ سينماست.
اين فيلم در سال 1977 ميلادي، چهار سال پس از كودتاي امريكايي پينوشه در سوئد توليد شده است.
«كودتاي آمريكايي» (American Coup)
«كودتاي آمريكايي»، مستندي 53 دقيقه‌اي به كارگرداني فيلمساز امريكايي، جزف آيلا
(Joseph Ayella) است كه در سال 2011 در كشور فرانسه ساخته شده است و به نقش دولت امريكا در كودتاي 28 مرداد 1332 مي‌پردازد.
تأكيد صرف اين مستند بر قهرمان بودن مصدق و نقش وي در ملي كردن صنعت نفت همزمان با بي تفاوتي به نقش روحانيون و همچنين تحليل پاياني آن كه به طور تلويحي از مورد تأييد نبودن دموكراسي بعد از انقلاب سخن مي‌گويد از جمله نكات منفي اين اثر است.
«ميراث» (Inheritance)
مستند بلند «ميراث» به كارگرداني فيلمساز ايراني‌الاصل امريكا، كامبيز اميرخسروي روايتي است از حقايق و ناگفته‌هايي درباره كودتاي 28 مرداد 1332 كه سازمان جاسوسي امريكا(سيا) به عنوان عامل اصلي كودتا كه در سال‌هاي بعد از كودتا، اين حقايق را تحريف كرده و روايت خود را گفته است.
اميرخسروي كه در زمان كودكي خود، شاهد كودتاي امريكايي عليه دكتر محمد مصدق، نخست وزير دولت ملي و مردمي ايران بوده است، تلاش دارد در اين مستند با به تصوير كشيدن حقايقي، نقش پدر خود را به عنوان يكي از مسئولان دولتي آن دوره، در جريان اين كودتا بيان كند.
برنامه‌هاي سومين دوره بخش بين الملل جشنواره مردمي فيلم عمار كه امسال به صورت مستقل از بخش داخلي، برگزار مي‌شود از ساعت 11 الي 22 است و علاقمندان مي‌توانند آثار جشنواره را درسالن سوره حوزه هنري تماشا كنند.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ